Oke heb briefje geschreven met ‘svp verwijderen’ en het telnr van grofvuil erbij en dat ga ik er morgenochtend op plakken. Feitelijk heb ik geen idee wie het er neer heeft gezet, alleen donkerbruin vermoeden, dus kan diegene ook niet aanspreken. Hoop vooral dat diegene niet morgen voor de deur staat, heb vaak genoeg gehoord hoe hij is als hij boos is…
Heftig, spugen zelfs… Goed dat je politie hebt gebeld!
Wel interessant dat hij vindt dat je van zijn afval moet afblijven haha
Maar het is dus niet per se een melding maken, het kan ook gewoon advies vragen zijn over op welke signalen je moet letten bijvoorbeeld.
@Pippi Ik denk echt dat er een steek los zit bij die man. De politie heeft het als aangifte wegens belediging (?) opgenomen. Ze zei nog dat ze twijfelde of ze er Körperverletzung (mishandeling?) bij moest zetten vanwege het spugen, ook ivm corona. Maar ik zal er post over krijgen zei ze.
en @Broodrooster ja het gaat wel maar ik stond echt een paar uur nog te trillen hij ging echt helemaal uit z’n pan en voor wat? voor vuilnis dat ik 2 maanden geleden heb opgeruimd
@Dasty even in het kort: het is een achtertuin waar 10 jaar lang niemand naar heeft omgekeken, en alleen die bewuste buurman een sleutel van had. ik heb in maart een sleutel aangevraagd en gekregen, zodat ik de tuin (op eigen kosten) kon opknappen. sindsdien zit hij opeens regelmatig met vrienden en hond in de tuin, waar ik op zich niks tegen kan zeggen, maar heb hem dus 1x aangesproken op de rommel die hij laat liggen.
Heftig zeg. Knap dat je zo hebt gehouden!
Wat een vent. Hopelijk wordt er nu iets gedaan.
Ik bedoel alleen te zeggen dat mishandeling niet per se zo zichtbaar hoeft te zijn. Maar als een baby van 1 heel veel huilt en je hoort dat daar regelmatig de hele middag tegen geschreeuwd word ipv getroost dan klinkt dat toch ook niet helemaal jovel.
Wow wat bizar @Miep42!
Sterkte met deze situatie, dat lijkt me niet makkelijk. Wel fijn dat buren direct bij je kwamen en de politie adequaat handelde.
Zo naar dat jij tijd, geld en liefde in die tuin steekt en je er dit voor terug krijgt Sterkte met de hele situatie. Als ik het zo lees denk ik dat je niet in NL woont (vanwege “Körperverletzung”), maar hier geldt naar mensen hoesten, spugen etc. nu inderdaad als mishandeling: https://www.ad.nl/den-haag/coronahoester-27-met-mes-aangehouden~ab0d05a5/ Misschien kan de politie daar dus inderdaad nog wat mee! (En misschien jezelf even laten testen op corona, voor de zekerheid?)
Wel een beetje jammer dat die buren die het gezien/ gehoord hebben je niet gewoon kwamen bijstaan tijdens het gebeuren.
Landelijk wordt er gewoon veeeeeeeeel te weinig gemeld. Onder andere omdat mensen dus denken zoals jij (en ik kan het je zeker niet kwalijk nemen hoor, je kunt niet van iedereen deze kennis verwachten en daarbij is jouw afweging ook belangrijk natuurlijk).
Mensen zijn heel terughoudend, de mishandeling die we kennen in NL, is nog lang niet allemaal in beeld helaas. Er is lang veel reclame gemaakt (en nu nog!). Burgers kunnen niet zomaar bepalen of er sprake is van mishandeling. Laat dat maar aan professionals over… juist de dingen die burgers wel van elkaar zien of horen, kan hierbij helpen.
Advies vragen kan echt geen kwaad. Anoniem advies vragen kan geen kwaad. Je kunt de situatie uitleggen en zij geven je advies en zullen je bedanken dat je zo alert bent. Je hebt advies vragen en je hebt een melding doen.
Voordat er een melding gedaan wordt, wordt er eerst heel goed met je besproken of je echt een melding wil doen. Ze doen niet zomaar een melding terwijl jij alleen om advies vroeg.
Anonieme meldingen heeft VT niet ‘heel graag’ ivm de impact op gezinnen, maar mochten buren het om verschillende redenen niet ‘open willen melden’, wordt een anonieme melding ook aangenomen. Maar het is zo belangrijk dat mensen het verschil kennen tussen advies vragen en melden.
En nogmaals, het is geen verwijt naar mensen of dit bericht naar jou ofzo! Maar uitleg en aandacht hiervoor is zo belangrijk en nodig! En misschien helpt het voor in de toekomst om die drempel lager te houden. Ik ben allang blij dat ik al veel vaker VT voorbij zie komen hier als advies oid, dat was jaren geleden echt niet. Toen was het beeld ook meer: melden > kinderbescherming voor de deur.
Laatste aanvulling: ik vind het mooi dat je stilstaat bij de impact op gezinnen. Dat is ook zeker goed om bij stil te staan (vooral bij anonieme meldingen is dit heel eng en onveilig voor gezinnen omdat je niet weet waar de melding vandaan komt), maar laat dat je niet weerhouden om (als het nodig is) te bellen om advies als je bepaalde dingen ziet of hoort gebeuren… stel dat een persoon wel onveilig is, of er wel sprake is van mishandeling (structureel of niet).
Mijn buurman slaat altijd heel hard met zn autodeur(en) als ie weggaat en ben daar afgelopen jaar zovaak wakker van geworden.
Ook staat de dochter van mn buurvrouw aan de andere kant altijd vet hard te krijssen, te roken en te hoesten in de achtertuin.
Vanochtend was de buurman vrij en de dochter van de buurvrouw logeerde er weer en mijn scooter wilde niet starten toen ik vroeg weg moest vanochtend.
Die heb ik dus even lekker hard aangetrapt en een aantal keren proberen te starten met veel kabaal voor hun slaapkamerramen.
Ik weet dat ik nu ook vet kut heb gedaan maar ik hoop dat ik ze nu ook eens lekker wakker heb gemaakt
Mijn buurjongen draait letterlijk de hele ochtend al hetzelfde nummer buiten op z’n balkon, zo verschrikkelijk. Hoezo kun je niet zelf bedenken dat dat vervelend is?
Ik snap je bericht, ben het er over het algemeen ook mee eens, maar mijn reacties waren meer een verloop als gevolg van mijn eerste bericht waarin ik zei dat ik in dit topic zie dat snel gepusht wordt om VT te bellen.
Maar fijn dat je er zoveel info over wilt delen. Jouw bericht vind ik al veel genuanceerder en rijker aan info dan het enkele: ik zou VT bellen dat was eigenlijk ook mijn hele punt. Ik heb nergens gezegd dat het (anoniem) inwinnen van advies geen goed idee is. Uit het bericht van coco haalde ik niet dat ze aanraadde om advies te vragen. Vandaar mijn bericht. Maar dat heb ik nu al een stuk of 2x proberen uit te leggen, dus ben nu wel klaar met de goedbedoelde, maar beleren overkomende adviezen richting mij
Ja ze zitten al wel ergens in een bepaald traject (wij horen echt alles). En daar maken ze dan grappen over of gebruiken het als dreigement:
Moeder: JAMIE NORMAAL DOEN OF IK ZEG TEGEN RIA WAT JIJ HEBT GEDAAN EN DAN MAG JE EEN WEEK NIET OP DE XBOX
Of
Moeder: HOU OP!!! Ohnee ik moet zeggen (bedenk er een belachelijke stem bij) “Jamie waarom doe jij dat??” HAHAHAHA vind je dat fijn als er zo tegen je gepraat wordt?!! Nou ik zou er niet op rekenen hahahahaha
Jamie: gaat consequent door met de deur zo hard mogelijk open en dicht slaan
En dat gaat gewoon hele tijd zo door afwisselend met roken in de tuin, schreeuwen naar de honden en schreeuwen naar elkaar.
Sommige mensen . Triest dat er kinderen in zulke gezinnen moeten opgroeien.
Kan me niet eens voorstellen hoe het is om daar naast te wonen.
@Cauchi in deze situatie gaat het om jonge kindjes waar constant tegen geschreeuwd wordt. 1 jaar en 7 jaar. Vind ik echt heel schrijnend en zielig. En onveilig…
Ik snap dat jullie geschrokken zijn in jullie geval, ik hoor ook niet gauw dat de politie direct aan de deur staat om die in te slaan. Maar ik hoop dat jullie je bewust zijn dat het om JOUW veiligheid ging. Jouw zwangerschap is waarschijnlijk hun reden van actie geweest (acute onveiligheid). Er zijn zat gevallen waarbij er wel sprake is van ernstige mishandeling, dat jullie de deur niet open deden kan zo veel ‘angst’ opleveren bij hulpverleners en politie. Ik kan je zeggen dat ik in het verleden wel heb meegemaakt dat de deur niet open werd gedaan omdat… (vul maar in)
Beter een keer te voorbarig zijn geweest dan te voorzichtig…
@Yzile zielig… Er is dus al lopende hulpverlening. Mocht jij een melding doen of bellen, dan komt die melding hoogstwaarschijnlijk ook bij de hulpverleners terecht die er al mee bezig zijn.
Update: ok hoorde net iets lawaaierigs in de tuin, kijk ik uit m’n raam en zie dat m’n klimplanten er met bamboe en al zijn uitgetrokken, de bamboe die er naast stond die ik nog wilde gebruiken voor m’n tomatenplanten zijn ook weg, en er zijn emmers water op de bloembak er naast gegooid van hoge hoogte want de modder ligt aan alle kanten en de zonnebloemen zijn omgeknakt… was net te laat om te zien wie het was maar het is natuurlijk wel te raden wat moet ik nou, het ontneemt me echt mijn tuinplezier
Echt mega klote dit. Ik zou iig nu de politie haar werk laten doen… meer kan je even niet.
Je kan dit trouwens toevoegen aan je aangifte, want dit is gewoon vernieling van jouw eigendommen.
Oooh ik weet ook niet wat je hiermee moet maar WAT een ongelooflijke eikel zeg, onbestaanbaar dat iemand zich zo gedraagt. Ik weet niet of ik verder zelf de moed zou hebben om verder te gaan met die tuin, ik denk eerlijk gezegd dat ik me eerder zou vastbijten in de aangifte (hier eventueel nog over bellen ihkv vernieling? vragen of een van de andere buren wel iets heeft gezien?) maar of dat het beste advies is weet ik zelf ook niet.
Heb je zicht op de tuin vanuit je huis? Ik zou misschien wel in staat zijn om een cameraatje daar op te richten. Misschien wel even kijken of je dan ergens moet aangeven dat er een camera hangt, volgens mij woon je niet in NL dus weet de regels niet precies (in NL overigens ook niet voor een gezamenlijke tuin).
De gedachtenkronkel van die man waarin hij blijkbaar ontzettend woest is dat je aan zijn afval, ehhh ik bedoel zijn spullen, hebt gezeten terwijl hij jouw spullen zonder toestemming vies maakt en heeft vernield. Het had zo leuk kunnen zijn, je hebt ze allemaal een dienst bewezen en dit krijg je terug? Ben echt plaatsvervangend boos