Maar als Janssen niet levert wat afgesproken is, is het toch ook hun schuld? De hele vaccinatiestrategie is gebaseerd op verwachtte leveringen van leveranciers. En omdat men (terecht) niet kon verkroppen dat er vaccins op de plank lagen om voor iedereen die gevaccineerd wordt ook een tweede dosis te ‘reserveren’ is er niet voldoende voorraad in vaccins om deze vertraging op te vangen.
Ik vind het echt heel raar om de minister daar verantwoordelijk voor te houden. AstraZeneca (eerder) en Janssen komen gewoon niet over de brug qua leverzekerheid. Als ik het artikel op nu.nl lees hadden ze 3 miljoen dosissen moeten leveren, en tot nu toe 313.000 geleverd. Dat is maar 10 procent van wat os afgesproken! Dat is hen aan te rekenen, niet de minister die (logischerwijs) een planning maakt obv afspraken die met leveranciers zijn gemaakt. En er is ook altijd transparant gecommuniceerd over het voorbehoud dat er wel voldoende vaccins geleverd moeten worden.
En nog een ander punt: bij Pfizer zijn ook extra vaccins besteld omdat andere fabrikanten niet betrouwbaar waren qua levering. Die vaccins komen alleen pas aan het einde vh jaar dus daar hebben we nu niks aan. En ik vind vaccinnationalisme ook moreel verwerpelijk dus daar is ook op af te dingen.
En natuurlijk vind ik het ook heel kut dat we begin juli nu wrs niet gaan halen.

, maar die hanteren een volledig andere aanpak dan in BE en NL. Het is niet zo dat je thuis een oproepingsbrief krijgt o.i.d. en dat die brieven de volgorde bepalen, maar er zijn data vastgelegd voor alle groepen vanaf wanneer je een afspraak kan maken (online). Daar moet je dan je categorie aanklikken (bv. risicopatiënt, leeftijd, …) en een plaats + tijdstip kiezen, je hebt geen code o.i.d. nodig. Volgens mij heb je dan enkel een attest nodig wanneer je naar je vaccinatie-afspraak gaat. Nu zijn alle 50+'ers aan de beurt, risicopatiënten en sinds deze week ook heel wat extra beroepen (leerkrachten, politieagenten, buschauffeurs, mensen die in supermarkten werken, of in cafés en restaurants, etc.). Vanaf volgende week staat ook de laatste categorie open, dat is iedereen tussen 18 en 50 (zonder enig onderscheid).
Weet iemand of we dit (naast de GGD) nog ergens moeten melden? Ik denk dat het onder medische gegevens valt?