Caronatopic #10

HAP Heemskerk-Maat
Heeft vaccins beschikbaar
Dwarsweg 11,
8161CH Epe
Niet bellen!
Ga enkel naar de praktijk als u daar binnen 10 minuten aanwezig kunt zijn. Er zijn minder dan 10 restvaccins beschikbaar

Haha shit ik lees dit echt net te laat, praktisch om de hoek :sob:

@Kauai @Fishing het is echt volstrekt willekeurig wie er wel en wie niet long covid krijgt, denk dat we die conclusie inmiddels wel kunnen trekken. Ik ben zelf ook midden twintig, en zit toch al 8 maanden in deze shit terwijl ik kerngezond ben. Je kunt gewoon niet zeggen hoe groot de kans is dat je long covid krijgt omdat het niet uitmaakt of je gezond bent of niet, of welk Corona ziekteverloop je hebt gehad (milde of ernstige klachten). Er is ook nog te weinig onderzoek, maar dit is wel wat ik bij mijn fysio hoor en zie.

17 likes

Ja heb de notificaties aangezet maar zit ook lekker te refreshen nu haha

1 like

Ik dacht dat uit onderzoek wel bleek dat (low-)risk groepen hier (veel) meer kans op hadden, maar weet niet meer waar ik dat gelezen heb tbh

@Suikerklontje
Klopt hoor! Hij blijft er gewoon bij dat iedereen heel hard riep dat de kans op bijwerkingen net zo groot waren als het aangroeien van een extra paarse arm, en dat dat voor AZ ook niet zo bleek te zijn.
En dan die tabel erbij dat ‘zijn groep’ dus meer risico loopt/liep bij het nemen van AZ dan bij een ernstig verloop van COVID. En dat hij zichzelf inderdaad gezond, sportief, whatever vindt en op scholar alleen maar artikelen vindt waaruit blijkt dat je dan een nihile kans hebt op ernstig verloop en/of long covid.

En @Kauai 
 jep, dat zei ik ook. Maar hij geeft aan dat hij sowieso wel bereid is om de gevolgen van zijn keuze te accepteren (niet reizen, geen festivals, etc. Of met testen). Maar toch dat risico niet wil nemen voor zichzelf.
En wat ik nog zuurder vindt is dat hij zegt dat zijn hele vriendengroep er netzo overdenkt, dan krijg ik het echt meteen benauwd mbt die vaccinatiegraad in die leeftijdsgroep.

Ik heb wel geluld als Brugman, en daar staat ie wel voor open. Dus ik heb de hoop nog niet verloren haha. En hij staat open voor wetenschappelijke artikelen waaruit zou blijken dat zijn kans op ziek worden groter is dan zijn kans op een bijwerking maar ik heb gezocht en niet gevonden haha.
En toen zei ik; praat dan met iemand die er echt verstand van heeft. Hij had met een master student (oud klasgenoot) in biomedische wetenschappen ofzo gesproken en die had hem juist gesterkt in z’n mening. Ja nou, dan weet ik het ook niet meer :’)

1 like

Huisartsenpraktijk Venderink
Prikmoment: 16:15 - 16:25.
J.w. hagemanstraat 4 42,
7151 AH Eibergen
Niet bellen!
Ga enkel naar de praktijk als u daar binnen 10 minuten aanwezig kunt zijn. Er zijn minder dan 10 restvaccins beschikbaar

Wel handig dat 't Prikmoment er bij staat

1 like

EINDHOVEN!!

SGE
Evoluon - Noord Brabantlaan 1A,
5652 LA Eindhoven
Niet bellen!

2 likes

@Stofdoek Ik zei en bedoelde ook niet dat alleen kwetsbare mensen of mensen met een onderliggende aandoening long covid krijgen, maar puur statistisch gezien is de kans klein. Al hebben we natuurlijk nog niet alle data. Ik hoop echt dat er niet veel meer mensen bijkomen en dat de mensen zoals jij stofdoek die het hebben snel opknappen!

Oké ik heb even nog wat extra gegoogled en ik zie dat er statistieken zijn dat 2% langer dan 3 maanden klachten blijft houden. Dit is echt veel meer dan ik dacht dus jullie hebben zeker gelijk dat de kans niet nihil is! Sorry had me beter in moeten lezen, ik dacht echt dat het een (hele vervelende) uitzondering was.

3 likes

Ik vind dat zo’n dooddoener. De kans dat je een dodelijk auto ongeluk (slechts 195 in 2020) krijgt is volgens mij een stuk kleiner dan de kans op long covid en toch dragen we over t algemeen een gordel. Niet per se tegen jou maar tegen iedereen die de kansen op ernstig covid of long covid nihil noemt.

5 likes

Tell me where. Dan kan ik het doorsturen haha, ik heb me namelijk suf gegoogeld en vond niks :crazy_face:

Maar dat is het juist, mijn moeder en ik (mijn moeder heeft dezelfde nasleep van dezelfde besmetting) zijn bijvoorbeeld nooit naar een longarts doorgestuurd om feitelijk vast te stellen dåt we long covid hebben. En met ons waarschijnlijk vele anderen. Natuurlijk doen we wat testjes bij de fysio maar er is zo weinig zicht op de patiënten die niet op een IC hebben gelegen of niet onder behandeling van een arts zijn. Nu is het mosterd na de maaltijd, maar ik weet gewoon dat niet alles in beeld is wat de statistieken ook doet vertekenen.

Is overigens niet naar jou persoonlijk bedoeld hoor, meer mijn algemene frustratie :rofl:

11 likes

Oh dus jullie tellen niet eens mee in de statistieken bijvoorbeeld?

Nou, ik gebruikte exact dit argument ook! Dat we zo veel dingen doen in het leven doen om een klein risico te voorkomen.

Maar kreeg terug; maar wat zijn de potentiële nadelen van een gordel? Niks. & toen kreeg ik weer de AZ grafiek symbolisch toe geschoven

Ik ben nog niet eerder iemand tegengekomen die zo star er in zit :sweat_smile:
 en dan ook nog m’n broertje, vind dat zo lastig :eyes:.

En ondertussen grappen we wel dat wij iig goede verbinding hebben straks met onze 5G chip en hij niet. :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Ik kom er nu net achter dat long covid betekent langdurige (engelse woord long) covid. Ik dacht dat het iets met longen te maken had, omdat je er zo benauwd van kunt worden. Dus dat long betekent dat je longen er restschade van oplopen. I was today years old

18 likes

Ja mensen die niet willen, zal je helaas niet ompraten. Heb ook een vriendin die niet wil want ze wil eerst een baby. Terwijl ik dan denk hallo voor een zwangere is t juist een extra risico dus doe t dan juist nu. Maar in mn omgeving werd ik als mega bange gezien dus word voor mn gevoel sowieso niet serieus genomen. Dat ik mega bang was kwam sowieso alleen doordat ik al op t randje zat qua angsten enzo en corona was gewoon t laatste zetje. Niet dat ik denk dat ik ooit nog de oude word. Zo vind ik losse broodjes in de supermarkt nog steeds ranzig en eng maar doe ik wel weer soms.

Ik ben wel blij dat ik geen echte wappies ken. Zelfs die vriendin die zich nergens aan heeft gehouden neemt de prik waarschijnlijk wel.

2 likes

Ja, de overheid noemt 9-10% in de groep 18-50jr, maar maakt daarin geen onderscheid tussen mensen die behoorlijk risico groep (van overgewicht tot een combi van kanker diabetes en astma bij wijzen van) zijn en die dat niet zijn (dus 20-30jr die niet rookt, gezond gewicht 2x pw 10km rent zegmaar).

Dus in feite zegt dat percentage dan niet heel veel (m.i.) voor de risico’s op long covid voor de ‘op het oog’ niet risico groep (want idd wie weet heb je wel iets onderliggends waar je geen weet van hebt).

Dat vraag ik me dus ernstig af
 volgende week loopt mijn traject af en heb ik een afrondende looptest. Die heb ik bij aanvang van het traject ook gehad dus ik hoop van harte dat er iets nuttigs met de resultaten wordt gedaan. Heb alle vertrouwen in mijn fysio hoor, maar toen ik in november bij mijn huisarts kwam wist hij nog weinig van een covid revalidatie traject bij de fysio :speak_no_evil: Vraag me dus echt af of die statistieken ook gebaseerd zijn op huisarts/fysio data.

2 likes

Zou interessant zijn als ze iedereen die covid positief test (& die daarvoor opgeeft) bijv na 3-6-12mnd een enquĂȘte had ingevuld ofzo!

4 likes

Heb ik gehad van mijn regionale GGD! Echt een stuk of 3 al, maar echt alles behalve gefocust op long covid.

2 likes

Oh dat bestaat dus al :joy:
Denk ik ook eens een goed idee te hebben

@Eddie helaas is mijn broertje met anekdotisch bewijs niet over te halen zoals ik in mijn eerste post gelijk al zei.
Vandaar dat ik opzoek was of ben naar cijfers, en die zijn er niet.
Ik bagatelliseer niks. Ik geef alleen aan waar ik tegen aan loop, waarom ik dat moeilijk vind, en wat ik hoop te vinden om iemand over de streep te trekken ri wél vaccineren. En met hem hopelijk dus ook zijn vriendengroep bijv. Want wie weet, als er 1 schaap over de dam is.