Wat dus ook opvallend is, is dat mijn moeder en ik een soortgelijke nasleep hebben. Je zou bijna denken dat het genetisch bepaald is of dat de virus variant die ons heeft besmet (waarschijnlijk besmet door dezelfde persoon) tot dit verloop en nasleep leidt. Zal wel onzin zijn, maar heb me de afgelopen maanden er wel over verwonderd.
Dat waren ze wel op het spoor voor mensen met een heel heftig (IC bijv) verloop toch?
Dat er een genetische component lijkt te zijn.
Klopt, die 10 procent wordt ook door het Longfonds benoemd.
Nou ik denk niet eens dat dit ver gezocht is hoor. Volgens mij waren er vrij in t begin van de pandemie 2 broers van rond de 30 die beide op de ic lagen. Een uiteindelijk overleden. Volgens mij waren hun ouders ook wel ziek maar niet zo erg. Denk echt wel dat er genen zijn die ervoor zorgen dat je heftiger op covid reageert, en zou het niet gek vinden als dit met long covid ook zo zou zijn.
Ja dat zei ik toch ?
Dat ze bij ernstig beloop zo iets op het spoor waren.
Er is inderdaad spraken van een genetisch component van veel personen op de ic. Weer even niet meer de bron, maar heb het gehoord in een podcast met gommers en of koopmans
Nee haha dat is toch precies wat ik zeg? Dat ze zo iets voor die groep wĂ©l op het spoor waren (maar dus ânog nietâ voor die andere groep bedoel ik dus). WĂ©l voor die heftige verloop groepâŠ
@Fishing @Whoopdidoo ben gelijk nieuwsgierig! Een paar maanden erna heeft mijn zus ook Corona gehad maar die is meteen hersteld. Dus schiet mij maar lek Hoop van harte dat ze dit verder gaan onderzoeken en hopelijk een oorzaak vinden
Maar het is toch helemaal geen gekke gedachte? Als een bepaalde samenstelling van je genen ervoor kunnen zorgen dat je bovengemiddeld heftig reageert op covid, waarom zou dat niet kunnen gelden voor long covid?
Ik hoop dat de vaccinaties voor veel mensen een verschil kunnen maken. Dat hun lijf dan even een setje krijgt om t laatste op te ruimen ofzo.
Ja maar we hadden het erover dat ze iets genetisch op t spoor waren bv bij die ic opnames. En daarna zeg jij heel stellig dat dat niets met long covid te maken heeft. Terwijl @Fishing en ik alleen maar zeggen dat een genetisch component niet gek zou zijn oa omdat dit voor ernstig verloop wel aanwijzingen waren. En als je dan al 2 mensen uit 1 gezin hebt die dezelfde problemen hebben, en stofdoek en dr moeder vast niet de enige zijn, dan is t geen gekke conclusie om te trekken. Kunnen we er wat mee? Nee? Maar vind het juist een extra reden om voorzichtig te zijn en wel t vaccin te nemen want niemand weet welk genenpakket ie heeft.
Jij en je zus zijn gemaakt vanuit je vader en moeder. Dus kan het zijn dat je zus net dat stuk van je vader heeft en niet van je moeder.
Edit https://www.parool.nl/cs-b93276c8 na snel Google zag ik dit.
Ja dat klopt zeker! Het artikel gaat wel voornamelijk over hoe ziek je wordt van een Corona besmetting, niet over de nasleep. Ik heb tijdens mijn besmetting bijvoorbeeld nauwelijks klachten gehad (alleen geen reuk en smaak), in hoeverre genen een rol spelen in langdurige klachten is dus onvoldoende onderzocht
âVrouwenâ wordt hier toch niet bedoeld als subcategorie van ouderen, maar als zeg maar âonzeâ helft van de populatie. Dus inclusief jongeren. Aangezien die laatste groep sowieso vaker besmet raakt, is het niet zo gek dat jonge vrouwen opvallen. Er wordt nu ook veel onderzocht over de interactie met auto-immuunziekten en die komen ook veel vaker voor bij vrouwen dan bij mannen.
Niet dat je hier veel aan hebt waarschijnlijk, maar er is gelukkig inmiddels een onderzoek gestart COVID - Paramedisch Onderzoek. Hopelijk gaat het met jou en je moeder alsnog snel de goede kant op!
Pas nog in mân omgeving een gezin met Corona, vader doodziek op de IC, moeder al gevaccineerd (zorg), positief getest maar volkomen symptoomloos. Maar het zal je maar weer gebeuren dat je niet symptoomloos bent en er toch long covid aan overhoudt. Brrr ik ben nog bij lange na niet gerust hoor.
Wikipedia zegt:
While long COVID is observed after COVID-19 infection, it has not been reported after COVID-19 vaccination, with over 100,000 participants included in vaccine trials as of December 2020.[14][15][16]
Maar ik denk dat het vrij vroeg is om dat te zeggen, er zijn pas in de afgelopen 5-6 maanden grote groepen mensen gevaccineerd, die moeten dan nog een covid-infectie oplopen en dan daarna ook nog enige tijd klachten hebben om âlongâ genoemd te kunnen worden, dat kun je nu eigenlijk nog niet weten denk ik.
Edit: bij nogmaals lezen denk ik dat ze hier vooral bedoelen dat je dit niet van de vaccinatie zelf krijgt?
Thanks! Die had ik nog niet gezien, dat geeft hoop!
Heel lief, we gaan de goede kant op Ik ben er misschien het meest uitgesproken over in dit topic (samen met @midheavenmoon), maar ik weet dat er meer forummers zijn die hiermee worstelen, in welke mate dan ook.
Vraag naar aanleiding van het Youtubers topic, maar wilde het daar niet met corona vervuilen:
Dat als beide partijen gevaccineerd zijn 1 vd twee nog steeds het virus bij zich kan dragen en de ander kan besmetten, dat snap ik. En ook dat we moeten wachten met knuffelen etc tot we groepsimmuniteit hebben, omdat we anders via via weer het virus over kunnen dragen aan mensen die nog niet gevaccineerd zijn (en dus gevaar lopen). Maar oprechte vraag: als beide partijen gevaccineerd zijn, en iemand toch corona blijkt te hebben, is het als het goed is toch zodanig mild dat toch het niet zoveel meer uitmaakt? Vergelijkbaar met de griep bijvoorbeeld. Of werkt het zo niet?
Je belt voor een afspraak en dan vragen ze dat soort dingen uit.
Bijv, als je zorgverlener bent vragen ze ook van alles en blijk je <60 te zijn dan krijg je geen AZ.
En dan vroegen ze ook: bent u zwanger? Hebt u eerder covid gehad, etcâŠ
Ik denk dat dit echt met het beeld te maken heeft wat sommige mensen denken; dat het leven maakbaar is. Ik vul het nu even in hoor (correct me if iâm wrong) maar wij weten als chronisch zieken dat dat absoluut niet zo is. Door te roepen dat het vooral mensen met onderliggend lijden overkomt, is het voor hen denk ik een manier om hun kop in het zand te steken. Net als bv bij dat mensen âopgeluchtâ zijn dat bv een moord gepleegd blijkt te zijn door een ex ofzo, want niet willekeurig dus overkomt jou niet (dat is dan de gedachte wat veel mensen hebben). Het is natuurlijk onterecht te denken dat Long Covid jou als gezond persoon niet overkomt, maar zo denken veel gezonde mensen wel helaas (natuurlijk niet iedereen).