Caronatopic #10

Mijn stiefzusje is net bevallen en ze vroeg of ik op kraambezoek wilde komen. Ze zei in datzelfde gesprek ook dat ze niet meer in corona ‘gelooft’ en later (grappend? Geen idee) dat ze een complotgekkie is.

Om naar haar toe te komen moet ik eerst met de trein en daarna bij m’n ouders in de auto. Ik heb 1 prik gehad en zou een ffp2 masker dragen.

We zijn overigens niet heel close maar in normale tijden zou ik natuurlijk sowieso wel op kraambezoek komen. Ik heb mijn vrienden die in een andere stad wonen vanwege mijn voorzichtigheid het afgelopen jaar maar 1 keer gezien.

Zouden jullie langsgaan?

• Ja, sowieso
  • Ja, indien we in de tuin gaan zitten
  • Nee, want “gelooft niet in corona”
  • Nee, want bezoek + ov
  • Anders

0 stemmers

Wat is de reden om níet langs te gaan? Ben je bang besmet te raken? Als je daar alleen met je ouders bent is de kans niet heel groot toch? Zeker niet als jij + ouders gevaccineerd zijn.

1 like

Inderdaad om besmet te raken doordat zij zich nergens van aantrekt/veel mensen over de vloer heeft/daarmee knuffelt en dat ik op de valreep m’n ongevaccineerde vriend (de grootste reden van de voorzichtigheid) nog zou besmetten :sob:

De reden waarom ik het wel zou doen eventueel is vooral een behoefte aan weer ‘normale’ dingen doen :see_no_evil::sweat_smile:

2 likes

Ik legde m’n moeder dit net voor en zij (zelf minder voorzichtig) schatte in dat het besmettingsgevaar “redelijk aanwezig is” omg haha.

1 like

Als je vriend extra risico loopt en nog niet gevaccineerd is zou ik het sowieso niet doen. Zeker nu je weet dat hij waarschijnlijk binnenkort wel gevaccineerd is, kun je het toch ook nog wel even uitstellen?

12 likes

Ik zou gewoon gaan, maar van te voren belangrijke afspraken maken; bijv. in de tuin, niet knuffelen, op afstand. Dan is de kans zó extreem klein dat je besmet raakt.

Die extreem kleine kans weegt niet op tegen voorlopig niet je (stief) neefje/nichtje zien. Dat zou eventueel nog jaren kunnen doorwerken in jullie relatie (je stiefzus en jij). Gewoon duidelijke afspraken maken, dan respecteer jij haar (wél op visite komen) en zij jou (afstand houden etc).

3 likes

Ja goed nieuws! Toch blij dat ik m’n tweede AstraZeneca heb gehad (bij mij was het langer dan 6 maanden), in het artikel hebben ze het alleen over 1 mRNA vaccin en geen vector vaccin.

1 like

Een vrijwilliger op m’n werk had begin mei corona, heeft net d’r 1e vaccin gehad maar ze heeft daar gezegd dat ze er alsnog graag 2 wil dus nu krijgt ze er alsnog 2.
Ik vind dat best raar, dat ze daar er zo in meegaan.
Ze is ook niet heel persuasive of dwingend, dus ik denk niet dat zij daar vol op het personeel heeft staan inpraten.

2 likes

Fijn dat dat kan! Ik zou er voor de zekerheid denk ik ook wel twee willen (vooral omdat ik niet weet of die ene prik + eerdere coronabesmetting uitgebreid getest is realiseer ik me).

1 like

Nog vijf jaar! :partying_face:

1 like

Maar waarom denk je dat het niet goed onderzocht is? De volksgezondheid ondervindt er veel meer nadeel aan als mensen niet voldoende beschermd zijn tegen corona dan dat ze ondervinden door iets langer over het prikproces te doen door iedereen 2 prikken te geven.
Ten minste, het lijkt mij dat het rivm/kabinet vanuit het beste voor de volksgezondheid handelt (oke en het kapitalisme, maar ook daarbij is de hoogst mogelijke dekkingsgraad belangrijk)

Ik moet er nog meer over lezen maar gevoelsmatig kwam dit een beetje uit het niets? En kan ik me dus best goed vraagtekens voorstellen. Maar; ik geloof er ook in dat dit echt goed onderzocht is en de juiste belangen tegen elkaar zijn afgewogen. Ben ook benieuwd hoe de afweging zo snel mogelijk zo veel mogelijk mensen zo goed mogelijk te beschermen (dus dan 1 prik als dat voor ex coronapatienten net zo effectief is als 2) en of er een andere afweging was gemaakt als er nu al meer mensen gevaccineerd waren.

1 like

“Het maakt ook niet uit of iemand ernstige klachten heeft gehad of helemaal geen.”

Ik ben wel benieuwd hoe dit dan werkt, het kan toch haast niet zo zijn dat iemand die 2 dagen een loopneus heeft gehad evenveel / even lang antistoffen heeft als iemand die heel erg ziek is geweest? :thinking: (Niet dat ik het niet geloof hoor, probeer het gewoon te begrijpen als iemand met relatief weinig kennis van dit onderwerp!)

Wat het oa in de gaten houdt is je Hartslag. Dat is op zich wel redelijk accuraat (als je een regelmatige hartslag hebt) maar de saturatiewaarde daarop is niet echt accuraat. Ik heb wel eens patienten die beweren tijdens het lopen bv saturatiedalingen krijgen tot 85% en als ik hun dan op loopband zet met continue meting van de saturatiewaarde met onze techniek is er niets aan de hand….

Bovendien gaat je hartslag om heel veel redenen omhoog. Bv stress, emoties, stukje snel lopen. Zegt dus heel weinig “of je ziek begint” te worden. Zou het daar dus zeker niet voor kopen.

Ik begrijp niet helemaal of je nu denkt dat ik tegen twee prikken ben, of voor.
Het is het laatste namelijk: ik denk idd dat twee prikken de volksgezondheid sowieso niet ten nadele zou komen en vind het fijn om te merken dat je blijkbaar zelf mag aangeven ook een tweede te willen krijgen.

Wat betreft waarom ik denk dat het niet onderzocht is: dat weet ik dus eigenlijk helemaal niet. Ik vraag me dus af of een eerdere coronabesmetting + 1 prik is meegenomen in de trials van de verschillende vaccins of dat we aannemen dat een besmetting net zo goed werkt als een prik.

1 like

Ik liep op de stoep en er liep een man me tegemoet dus ik stap van de stoep af om afstand te houden. Zegt ie ‘dat hoef je voor mij niet te doen hoor! ha ha ha’
uhm misschien doe ik het ook gewoon voor mezelf :roll_eyes:

11 likes

Ik wil dit echt tot het einde van mijn leven blijven doen :ok_hand:t2:

9 likes

Ugh ja of die mensen die niet uit de weg gaan en dan zeggen “want ik heb geen corona hoor” en dan denk ik ehhhh ja ik misschien wel?! Weet zij veel, ga weg zeg!

4 likes

Ik heb vorige week maandag mijn eerste (en enige) vaccinatie gehad maar het staat nog niet bij het RIVM op de site bij mijn vaccinaties. Volgens mij zeiden ze dat het er binnen een paar dagen op zou staan of ben ik gewoon ongeduldig?

Huisartsenpraktijk Boekel

Heeft vaccins beschikbaar

Wit-gele Kruispad 2,
5427 AX Boekel

Niet bellen!
Ga enkel naar de praktijk als u daar binnen 10 minuten aanwezig kunt zijn. Er zijn minder dan 10 restvaccins beschikbaar

1 like