Kregen ze geen zwijggeld ?
Zo blij dat mijn huisarts een brief op hun site heeft geplaatst waarin staat:
Conclusie: niet of te laat vaccineren zal (zeker bij mensen ouder dan 55 jaar) resulteren in nog meer
ernstig zieke COVID-19 patiënten en sterfgevallen. Nogmaals ons advies: Laat u vaccineren!
Ook wij zijn al gevaccineerd (met AstraZeneca of Moderna).
En nu hopen dat hij aan mij denkt wanneer er iets over is.
En amper 3 dagen later na de persco is 28 april ook alweer van de baan. Jongens wat een grap elke keer die datums noemen. Hou er gewoon mee oppppppp
Ik zei het van de week al maar idd hou op met data smijten.Ik denk echt dat ik het veel beter volhoud als er opeens goed nieuws komt in plaats van dat ik nu weer lees dat Rutte somber is en pas half mei mogelijk iets kan. Duh dat gaan ze echt pas na de meivakantie doen.
Ik word er ook echt moedeloos ervan. Ik kruip wel gewoon in mn hol en laat iemand me wakker maken op de dag dat de terrassen geopend zijn. Doei
Dit
Ugh wacht alweer 25 uur op m’n uitslag en 't was geeneens druk gister
Dit was ook al zo lekker hoopvol. Nou gingen hier al vaker berichten over rond. Maar vind dat wel weer voer voor het twijfelgevoel. Bron: liveblog NOS
Ik snap echt niet dat ze steeds data noemen hoor. Zeg gewoon niks, of ‘als de besmettingen dalen dan dit en dat’. Zonder datum.
Underpromise and overdeliver, hebben ze dat na ruim een jaar nog niet geleerd.
Wat bedoel je met twijfelgevoel? Ik vind het op zich wel een relatief goed bericht. Het was al vaak gezegd dat we er na deze vaccinatieronde niet gelijk vanaf zouden zijn dus daar was ik al mentaal op voorbereid haha. En ik vind het dan wel een prettig idee dat men dus al wel bezig is met nadenken over en voorbereiden voor de langere termijn.
Die ‘vriendin’ was vast net zo’n vriendin als hoe ik weleens spreek over jullie. Een onbekende van het internet
Het twijfelgevoel om wel of niet te vaccineren. Ik merk dat heel veel vrienden van mij namelijk nog niet zeker weten of ze zich wel of niet willen laten inenten en ik denk niet dat zo’n bericht meehelpt. In het kader van ´ga ik echt elk jaar weer opnieuw heen voor een prik?’
En inderdaad het is al vaak gezegd, dat klopt! Ben benieuwd wat hier weer uit volgt wat betreft de ontwikkelingen.
Edit: @Baron Oh please no. Dat zou wel weer wat zijn
Damn ik ga met liefde elke fucking maand voor een prik als het nodig is hoor, ik weet niet, we gaan ook elk jaar twee keer naar de tandarts, we controleren regelmatig onze borsten op knobbeltjes, sommige mensen gaan elke 6 weken naar de kápper maar o wee als we eens per jaar een prik moeten halen?
Ik vind dat ook zo overdreven. Ga ook elk jaar voor een griepprik. Ja, doe ook het liefst wat anders met m’n tijd maar het is maar kort en het is voor een goed doel. Haal met liefde elk jaar nog een Pfizer als we zo onze gezondheid kunnen beschermen
Mijn ouders zijn 58 en 59 en vallen dus net buiten de boot voor Pfizer, Moderna (alleen voor 65+) en AstraZeneca (alleen voor 60-64 jaar). Terwijl ze natuurlijk ook niet de jongste niet meer zijn en dus best veel risico lopen. Ik maak me best wel zorgen, ook met die Braziliaanse mutatie die schijnbaar besmettelijker en gevaarlijker is. Ik hoop dat het vaccineren voor de mensen onder de 60 snel weer kan worden opgepakt.
Haha ja, en nu ook dat bericht dat er in Utrecht gekeken gaat worden of mensen ook ‘s avonds langs willen komen voor hun vaccinatie. Al was het midden in de nacht!
Ik merk ook best wel veel twijfel en zelfs weerstand in mijn omgeving. Dan helpt zo’n bericht niet nee, ook al was dit wel te verwachten natuurlijk.
Ik kom met liefde om 03:00 terwijl het hard regent en onweer is, de fietsenpaden bedolven zijn onder losse takken, omgevallen bomenen paardenpoep eveywhere naar de Jaarsbeurs op mijn fiets. En volgens wat mensen uit mijn omgeving zou je zowel onvruchtbaar worden als kanker krijgen als je je laat vaccineren.
En te voet terwijl er overal carnavalsmuziek en draaiorgels en bladblazers staan ook.
Maar waarom dan? Een vaccinatie is zo gedaan. Niks doen is ook niet echt een optie toch? Met risico om zelf erg ziek te worden of mensen in je omgeving? Of vinden die mensen het wel goed zo, zoals het leven nu is?
Ik sta in de wacht bij de GGD om een afspraak te maken (ivm BMI > 40) ik snap alleen niet zo goed waarom dit niet online kan, maarja
Edit: Uiteindelijk 50 minuten in de wacht gestaan (viel mee als ik kijk op Twitter haha) maar ik krijg 30 april mijn eerste vaccinatie!
Wat lastig! Ik snap dat ze zo denkt en angstig is, maar we moeten ons allemaal ook beseffen dat de situatie in Denemarken momenteel gewoon anders is dan in Nederland. Het heeft een stuk minder inwoners dan Nederland (bijna 6 miljoen vs 17+ miljoen), zijn al goed op weg met vaccineren en hebben een vrij lage community spread nu (al een poos stabiel op 500-700 besmettingen per dag). Ze hebben ondanks een wereldwijde pandemie dus de “luxe” om te kiezen voor de andere vaccins die beschikbaar zijn zonder dat de volksgezondheid in het gedrang komt. Beter gezegd - ze kunnen de afweging maken dat het vaccineren van de gehele bevolking wellicht iets langer duurt dan als ze ook met AZ kunnen vaccineren, maar dat de situatie redelijk onder controle is.
Het Deense RIVM zegt zelf ook dat Astra Zeneca een extreem effectief vaccin is, en dat Denemarken een andere afweging had gemaakt als het land middenin een derde golf had gezeten:
“We are basically in agreement with EMA’s assessment regarding the AstraZeneca vaccine. That is why it is important to emphasise that it is still an approved vaccine. And I understand if other countries in a different situation than us choose to continue using the vaccine. If Denmark were in a completely different situation and in the midst of a violent third outbreak, for example, and a healthcare system under pressure – and if we had not reached such an advanced point in our rollout of the vaccines – then I would not hesitate to use the vaccine, even if there were rare but severe complications associated with using it,” says Søren Brostrøm.
In de meeste andere landen is de afweging gemaakt dat het nut van zoveel mogelijk mensen zo snel mogelijk inenten (om het sterftecijfer en de druk op de zorg omlaag te brengen) prevaleert over de (heel kleine!) risico’s op zeer ernstige bijwerkingen die vaccinatie kan opleveren. Natuurlijk wil ook Nederland het liefst een risicoloos vaccin aan alle inwoners aanbieden, maar de zorg is momenteel gewoon te zwaar belast om vaccinatie voor de mensen die er het meest bij gebaat zijn nog langer uit te stellen en te wachten op een “veiliger” vaccin (tussen aanhalingstekens want ook AZ is gewoon goedegekeurd en veilig voor het 99,9999999% van de mensen die het vaccin krijgen).
Vanwege haar leeftijd heeft iemand van onze ouders leeftijd statistisch gezien meer kans om opgenomen te moeten worden dan iemand van 20 of 30, daarom levert het nemen van het Astra Zeneca vaccin voor haar een groter gezondheidsvoordeel op dan het eventuele risico wat eraan vasthangt (namelijk op de IC belanden). Misschien helpt het voor haar om het zo te bekijken? Eigenlijk is het risico dat ze corona oploopt en daar enstige gevolgen van ondervindt in de tijd dat ze wacht op een Pfizer/Moderna-vaccin na de tijd dat ze AZ had kunnen krijgen dan groter dan de minieme kans dat ze ernstige bijwerkingen krijgt van AZ.