Ik snap de versoepelingen op zich wel. Ik denk dat je een paar uur op het terras buiten minder snel voor coronabesmettingen zorgt dan met een illegaal feestje + logeerpartijtje thuis (en die feestjes worden gegeven omdat de horeca dicht is). Zelfde met de avondklok, in het begin zal het vast wel hebben gewerkt maar mensen houden zich er gewoon niet meer aan wat alleen maar tot meer besmettingen leidt.
Een voorbeeldje, ik had laatst een vergadering 's avonds bij iemand thuis met nog een ander persoon. We waren de tijd vergeten, daar kwamen we om 21:30 achter en toen was het voor mijn collega te laat om nog op tijd voor de avondklok naar huis te gaan. Toen heeft hij maar een vriend opgebeld die in de buurt woonde zodat hij daar kon gaan slapen. Als de avondklok er niet was geweest was hij gewoon om 22:30 naar huis gegaan, maar nu ging hij juist naar een ander huis waar hij in contact is gekomen met 5 andere mensen (zijn vriend + huisgenoten). En dan heb je ook nog alle mensen die feestjes geven en bij elkaar blijven slapen i.p.v. gewoon naar huis te gaan.
Ik probeer bovenstaande situaties overigens niet goed te praten, het is niet goed en het zou niet moeten gebeuren, maar het gebeurt nou eenmaal. Ik denk dat ze nu proberen om zoveel mogelijk te anticiperen op wat mensen echt doen omdat alles verbieden simpelweg niet meer werkt en alleen maar tot meer besmettingen leidt.