Caronatopic #10

Ik moet zeggen dat ik altijd zei dat ik direct zou gaan als de terassen weer open waren, maar dat was met de gedachte dat de cijfers dan ook weer goed zouden zijn. Nu wacht ik nog maar even, voelt toch echt niet goed :grimacing:

1 like

Ja

8 likes

RIVM zijn onafhankelijke wetenschappers hĂš, is niet in die zin een overheids- of politiek orgaan. Geven ook alleen advies, het is aan de politiek om dat te wegen en keuzes te maken. Al zou ik me kunnen voorstellen dat adviezen zoals jij zegt uit de gedragsunit van het RIVM zouden voortkomen, het OMT bijv. adviseert in principe over de uitbraak zelf. Niet over naleven van maatregelen of wat dat met de moraal van mensen.

Het RIVM (Rijksinstituut) valt toch onder het Ministerie van VWS? Dat is dan toch een overheidsorgaan?

@Ovenschaal ohja, in mijn omgeving merk ik echt het omgekeerde, mensen die normaal met elkaar op het terras zouden gaan zitten, maar dat kan niet dus dan geven ze maar huisfeestjes (voor ik iedereen over me heen krijg; ik ga zelf niet naar die feestjes).

Maar ze brengen onafhankelijk advies uit, dat bedoelde ik te zeggen met “in die zin”. Ze voeren niet politiek of overheidsbeleid uit qua corona, verschillende teams van het RIVM (en misschien ook wel elders, dat weet ik niet zo goed) geven verschillende adviezen over het verloop van de pandemie, over gedrag, etc., en het is dan aan de politiek dat te wegen. Niet aan het RIVM.

7 likes

Ja valt me ook op! En ik snap ook dat het verwarrend is, zeker toen van Dissel gewoon steeds naast Rutte stond in die persconferenties. Komt voor mijn gevoel ook wel omdat het communicatiebeleid van de overheid rond corona vrij dramatisch is (terwijl veel OMT leden wel lekker bij een talkshow duidelijke meningen verkondigen haha). Maar goed dat zijn ook vooral de clinici, in mijn hoofd zitten er bij het RIVM ook een hele berg nerderige modelleurs die bij elke uitspraak van de Jonge en elke krantenkop zitten van “ja maar
 dit was niet wat ik bedoelde toen ik m’n mooie data liet zien :disappointed: :sob:”

Las pas ook deze column over de gedragsunit van het RIVM, dat daar dus blijkbaar ook helemaal niet naar geluisterd wordt. De regering lijkt toch te vervallen in “ja gedrag dat snappen we zelf ook wel hebben we geen wetenshap voor nodig”? https://www.trouw.nl/wetenschap/de-gedragsunit-van-het-rivm-levert-fantastisch-werk-maar-rutte-en-de-jonge-lijken-er-niets-van-te-willen-weten~ba6107d0/

9 likes

aaaww mijn hart :broken_heart: wat een bizarre gewaarwording moet dat vorig jaar voor ze geweest zijn daar toen ze opeens op de vingers werden gekeken door heel Nederland

2 likes

Goed stuk in Trouw. Heel jammer dat ze al die adviezen niet opvolgen, want die klinken heel nuttig.

1 like

Zo blij hierom :cry: :raised_hands: Nu zal het de komende tijd echt snel gaan met prikken.

(waarom staat Hugo er nou weer naast met zijn hoofd haha)

19 likes

Ik zou eigenlijk als café gewoon je normale terrasbeleid aanhouden, vooral als je geen overdekt terras hebt. Je hebt nu geen mogelijkheid om naar binnen te verhuizen dus als het stortregent zou ik lekker dicht blijven.

1 like

Joepie, ik heb vandaag mijn eerste vaccin gekregen (BE). Normaal was het AZ, maar omdat het nu tot 26/04 niet meer gegeven werd aan -55jarigen kreeg ik Pfizer.
Ik zat op de bus met allemaal oudjes die ook op weg waren naar het vaccinatiecentrum en die waren allemaal zo blij en enthousiast om hun prik te krijgen, echt lief.

28 likes

Ik ken in het echt ook niemand die zoals op het forum denkt. @Cozycute kan ik me altijd wel in vinden bijvoorbeeld van het forum en verder leer ik hier wel heel veel extra dingen en dat is top.
Zonder het forum zou ik nog heel anders denken denk ik

11 likes

Je kan wel een foto compilatie maken met 'Hugo de Jonge looking at things.
Net als van Kim Jong Un: looking

2 likes

En waarom draagt hij geen mondkapje?

3 likes

Dit heb ik inderdaad ook, zonder het forum had ik denk ik veel meer zoals de massa gedacht.
Maar dat is met meer dingen eigenlijk, niet alleen omtrent corona.

3 likes

Ik denk dat heel veel mensen die een andere mening hebben niet meer durven te posten in dit topic omdat het inmiddels een bubbel is geworden met mensen met exact dezelfde mening.

22 likes

:rolleyes:
Wat een bullshit, er posten genoeg mensen kritiek op het beleid en ook genoeg mensen op het forum die vrijuit praten over het overtreden van de maatregelen.

8 likes

Ik heb het over dit topic specifiek, niet over het forum.

3 likes

Ik denk dat Vanjie meer bedoelt dat in dit specifieke topic mensen niet zo snel geneigd zijn om uit te leggen waarom ze kritisch zijn etc, en als het wel die kant op gaat zijn er natuurlijk vaak genoeg mensen die dan aangeven waarom die kritiek ‘onhandig/onterecht’ is.

Edit: in aanvulling op het bovenstaande. Ik denk dat er ook een lijn/verschil zit tussen mensen die kritisch zijn op de regels, maar ze gewoon naleven en mensen die echt als Corona Tokkies leven en dat trots verkondigen. Ik denk dat we die tweede groep sws niet tegenkomen in dit topic.

4 likes

Ja precies, als iemand wat minder streng omgaat met de regels word je gelijk op je vingers getikt door een groep mensen. Dat is wellicht terecht, maar je kunt je voorstellen dat als je dat 2x gelezen hebt dat je niet snel mee gaat posten als je ook zo’n mening hebt die wat minder streng is.

7 likes