Volgens mij krijg je obv je leeftijdscategorie (of eventueel medische indicatie) een uitnodiging. Het RIVM weet toch niet bij het versturen van de uitnodiging dat iemand zwanger is toch?
Ik heb welgeteld een bericht voorbij zien komen in de media dat een arts echt veel vaccins moest weggooien? Welke berichten bedoel jij dan?
En ik weet niet hoe het werkt met het doorgeven van aantallen maar het lijkt me dat de huisarts alleen de gezette prikken doorgeeft. Maar misschien kan iemand me daarop aanvullen?
In other news. Dit klinkt hoopvol, 60% zouden we in juni/juli moeten zijn toch?
RTL zei net ook dat er bij de meeste huisartsen gelukkig een prima opkomst is
Ik zag bij mij in de buurt wel allemaal posters hangen dat als je nu niet zo lekker in je vel zit je een nummer kan bellen voor een gesprek met een psycholoog, vergoed vanuit het basispakket.
Nee, dat is waar maar tot nu toe raadt het RIVM zwangeren af om gevaccineerd te worden en zeggen ze dat je moet wachten tot je bevallen bent (tenzij zwaarwegende medische reden). Dus ik denk dat je bij de vaccinatielocatie wel vragen kan krijgen als het niet in de richtlijnen staat.
@Ficus jij ook dank voor je reactie! Ben benieuwd of je verloskundige er al iets over weet.
Oh ja zo, ik snap hem! Gelijk doorgestuurd naar m’n zus, toevallig hadden we het gisteren er nog over dat ze hem toch graag wilde hebben ondanks het advies. Dit maakt het een stuk makkelijker voor haar om dat gesprek aan te gaan. Thanks @Ficus !
In aanvulling hierop stuurde mijn vader dit door:
Het aantal besmettingen in combinatie met de sterfgevallen moet substantieel gaan dalen bij ongeveer 10,5 miljoen vaccinaties. Dat aantal zou eind mei/ begin juni bereikt moeten worden.
Stond in de krant vandaag
Wow, misschien heel naief, maar had echt gehoopt dat er bij 5 miljoen ofzo ook echt al wel een flinke daling te zien zou zijn. Tot nu toe gaan we alleen maar omhoog natuurlijk… Maargoed, snel doorprikken dan 🥲
Nou ja het aantal doden en besmettingen in verpleeghuizen is wel al echt flink gedaald! Dus dat is wel echt positief. Maar ik denk voor het échte zichtbare effect (dus ook dat de besmettingen laag zijn) dat we inderdaad nog meer moeten prikken / even geduld mleten hebben.
Hersenspinsels;
Er wordt nu aangegeven dat er (veel) minder 60+ op de IC liggen, mogelijk doordat er veel meer een vaccin hebben gehad. Nu ligger er dus meer mensen tussen de 20 (?) - 60 op de IC. Komt het nu door de verschillende corona varianten dat er dus meer mense op de IC liggen met een lagere leeftijd? Of hoe zat dit in het begin, toen er dus voor 60+ op de IC lagen, was toen de drempel voor andere hoger voordat ze naar de IC ging?
Natuurlijk is t heel positief dat die mensen niet meer doodgaan. Maar er gaan alsnog 20 mensen per dag. En waarschijnlijk jongere mensen. Als de besmettingen omlaag zouden gaan dan zou dit minder worden. Ipv nu maar hopen dat de vaccins gaan werken had er gewoon iets anders gedaan worden. Veel mensen vinden dat we een strenge lockdown hadden maar sinds de scholen weer open zijn gegaan en t winkelen op afspraak viel dat natuurlijk reuze mee. Vind t gewoon echt bizar dat we met bijna dezelfde aantallen als in december open gaan, terwijl we toen dichtgingen. Terwijl de ziekenhuizen toen nog een stuk leger waren.
Ik hoop met alles dat ze gelijk hebben en we inderdaad bijna de piek hebben gehad maar mn gevoel zegt gewoon dit is niet goed.
Plus ic en doden is niet t enige wat je wil vermijden. Mn moeder was bij de fysio en die zei dat ze heel veel jonge mensen met long covid zien. Dat wil je toch ook vermijden?
Ja precies, maar vonden eerst dan bijna geen besmettingen plaats onder de 60min-groep?
Volgens mij krijgt de EU nu ook maar heel weinig Moderna binnen, en wel vrij veel Pfizer! Er wordt wel nog veel verwacht in de tweede helft van het jaar. Volgens mij wordt Moderna in de VS wel veel gebruikt (is ook een Amerikaans bedrijf dacht ik, terwijl Biontech waar het Pfizer vaccin samen mee geproduceerd wordt Duits is, weet niet of dat daar misschien wat mee te maken heeft).
Vraag me trouwens echt af of er nog wat gaat bewegen op het vlak van de patenten van vaccins… Vind het echt belahcelijk dat die er nog in de huidige vorm op zitten als je kijkt naar de crisis waar we met de hele wereld in zitten.
Mijn moeder (werkt in het ziekenhuis) en haar collega’s hebben moderna gehad!
Oh Penny wat ben ik blij om dit te lezen! Ik zat vanochtend nog een hele rant tegen mijn vriendin te houden over jouw situatie. Ik snap dat het spannend blijft tot die spuit er daadwerkelijk in is gegaan, en dat het nog steeds even gaat duren voor je. Maar op deze manier komt er eindelijk wat meer gerechtigheid, en voel je je misschien wat meer gezien.
Mijn vader is gevaccineerd met Moderna in het ziekenhuis, ernstig nierfalen/transplantatielijst. Ze hebben hier in Nederland maar weinig Moderna ingekocht geloof ik.
Soms zakt me echt de moed in de schoenen…
code zwart… pff…
wat naïef ook dat we een jaar geleden zo vurig hoopten op zo snel mogelijk een vaccin zodat we uit de rotzooi zouden komen. Alsof al onze hoop daarop gevestigd was: zodra er een vaccin was kwam het goed!
Nu is dat wel de weg ernaartoe natuurlijk maar nu we in dat stadium zijn en daarop inzoomen blijkt dat nog steeds een drama.
Misschien maar goed ook dat we in maart vorig jaar niet wisten hoe lang het zou duren. Ik had van schrik het loodje gelegd
Ho ik zeg nergens dat je dat niet wilt vermijden. Ik benoem alleen dat het positief is dat de sterftegevallen gelukkig al veel minder zijn!
Ik kan overigens nergens precies vinden in welke leeftijden ze per week overlijden. Wel de totaal overzichten en de oversterfte, maar niet of er nu dus meer jonge mensen echt overlijden aan covid dan vorig jaar.
Verder eens dat longcovid en de langdurige symptomen ook geen pretje zijn en dat veel mensen zich dat niet lijken te beseffen.
En ja, de winkels zijn open en je mag naar school. Maar dat geldt niet voor alle studenten en middelbare scholieren (althans niet volledig). Die zitten al tijden thuis. Dus ja, tuurlijk moeten zij zich ook aan de regels houden maar de psyschische (en asociale) effecten wegen dan kennelijk ook zwaar
En vorig jaar zaten we natuurlijk pas nét in de situatie en was iedereen nog veel ‘gemotiveerder’ (oké dat klinkt kut).
Dus ja ik ben het helemaal met je eens, maar het draagvlak in de samenleving is er gewoon niet. Dus ja, ik ben blij dat we dan hopelijk ál in mei/juni dat cijfer gaan terugdringen en de grote aantallen van sterfte echt stukken minder zijn.
Ja was ook niet zo zeer een bericht tegen jou hoor! Maar gewoon de hele situatie. Maar door de hoge besmettingen en al die lui die t niet boeit loopt de rest die braaf zn best doet, het hele jaar prive maar 1 iemand buiten het huishouden gezien, en het ook echt zat is, wel meer risico. En dat vind ik gewoon kut. Want je kan gewoon niet 100% thuisblijven. Ik in ieder geval niet qua werk. En boodschappen doe ik tussen 7 en 8 waardoor er maar een paar mensen zijn en t risico ook nihil is denk ik.
@EllaFitzgerald ik zie het de komende 2 maanden ook echt nog niet goedkomen ofzo. Ondanks dat de berichten zeggen van wel. Ook al ben ik over 4 weken deels beschermd. En hoop maar dat ik t tot die tijd niet oploop. Zie echt tegen woensdag op als de winkel weer opengaat. Dat is voor mij het grootste risico. Maar aan de andere kant heeft niemand het bij ons in de winkel gehad. Tot februari ofzo maar dat was via familie want we waren nog gesloten. Dus op zich valt t hopelijk wel mee maar t zit me niet lekker met al die mondkaploze aso’s. Fuckin code zwart
De volgende pandemie is jouw schuld! Met je Excel…