Caronatopic #10

Ik vind het wel echt gek dat je dus ook welkom bent als je corona hebt gehad en bent genezen. Weet dat herbesmettingen zeldzaam zijn (heb ik hier meerdere keren gelezen dacht ik), maar als ik het goed begrijp zou ik dan dus over 2 maanden zo naar Spanje kunnen zonder negatieve test en vaccinatie.

4 likes

Misschien vanuit het oogpunt dat een vaccin ook “maar” 70% werkt. Weet niet of de kans op herbezetting groter is dan 30% of kleiner, maar misschien dat ze het daarom gelijk trekken?
(Random hersenspinsel :sunglasses:)

4 likes

Waarschijnlijk is dit al eerder gevraagd maar heb je nog wel klachten, of dat niet meer? Je kan namelijk nog maanden positief worden getest al ben je klachten vrij (en dan mag je ook uit quarantaine)

/Oh nvm zie net je eerdere berichten, naar zeg, sterkte!

4 likes

afbeelding

Planning is iets aangepast en mensen met medische indicatie zijn nu iets eerder aan de beurt.

Ik baal zelf wel omdat ik via de huisarts de oproep moet krijgen en ik ben bang dat zij het heel druk hebben en het dus langer duurt.

Edit: Ben wel blij dat ik dus binnen 5-6 weken m’n eerste prik moet hebben :partying_face:

4 likes

Huh je mag weet zonder een mondkapje op je verdieping maar je bent niet in Denemarken?

1 like

wel handig dit forum, want volgens mij kom ik in aanmerking voor een eerste prik vanwege m’n bmi anders had ik dat niet geweten dus volgende week even aan de huisarts vragen :crossed_fingers:

2 likes

Yeeah wat fijn! :partying_face: moesten jullie eerst allemaal worden getest? Of was de quarantaine periode voorbij?

1 like

Op de site van Rijksoverheid zie ik staan dat binnenkort de groep die normaal de griepprik krijgt wordt uitgenodigd voor vaccinaties. Volgens de site van RIVM behoren mensen met astma tot die groep, en mijn vriend heeft astma, maar krijgt normaal gesproken geen uitnodiging voor de griepprik maar daar is ie ook nooit achteraan gegaan ofzo. Hij heeft vandaag de huisarts gebeld om te vragen of hij nu in aanmerking komt voor voorrang op coronavaccin, aangezien hij dus astma heeft en dus volgens site van RIVM tot de groep behoort die normaalgesproken worden uitgenodigd voor de griepprik. Maar de assistente zei dat ie niet tot die groep behoort, omdat hij niet onder behandeling is van een longarts. Weet iemand of dat klopt? Aan de ene kant denk ik ja de assistente zal het wel weten, maar aan de andere kant zie ik nergens staan dat je als astmapatiënt voor de griepprik per se onder behandeling moet zijn van een longarts en kan ik me ook voorstellen dat de assistente misschien ook niet alle regels precies weet.

1 like

Dit is wat ik lees over hoe de ha selecteert of je wel/niet in aanmerking komt voor de griepprik

afbeelding

Bron:
https://www.nhg.org/downloads/handleiding-griepvaccinatie?tmp-no-mobile=1

Ik kan me ook een eerder bericht herinneren van @Krabsalade over dat niet iedereen met astma direct wordt uitgenodigd voor de griepprik en dat het afhankelijk is van welke medicatie je gebruikt (zoals hier ook staat). Ik kan het bericht even niet zo snel vinden helaas.

Hebbes:

1 like

Alleen mensen met ernstig astma vallen in de risicogroep en omdat ernstig natuurlijk hartstikke subjectief is wordt daarvoor aangehouden dat je dagelijks onderhoudsmedicatie moet gebruiken (inhalatiecorticosteroïden, zoals Fluticason, Budesonide). Mensen die zo nodig Salbutamol (Ventolin) gebruiken vallen er dus buiten.

Dus wat de assistente zegt klopt niet helemaal, maar kan me best voorstellen dat sommige collega’s dat aanhouden, want in principe stuur je écht ernstig astma door naar de longarts.

Heb overigens totaal niet het idee dat astma-patiënten doorgaans zieker worden van covid dan niet-astma-patiënten, maar je hebt een kans op een astma-verergering waarvoor dan weer medicatie nodig is. Al heb ik de indruk dat het wel meevalt.

Ik vind het een beetje ongemakkelijk dat ik nu “gezonde” jongens en meisjes van begin 20 voorrang ga geven op basis van hun astma, maarja ik houd me maar aan de afspraken.

1 like

Haha moet lachen om m’n eigen post, ik heb inmiddels wel een beter systeem, kan nu filteren of mensen de laatste 365 dagen nog zo’n puffer besteld hebben, zo niet dan gooi ik ze uit de selectie. :thumbsup:

8 likes

Ah thanks, deze info had ik nog niet gevonden! En ook @Krabsalade
Hm mijn vriend gebruikt wel Flixotide, dus dan zou ie in principe wel binnen die groep vallen. Ik wist trouwens niet dat covid bij astmapatiënten wel mee lijkt te vallen, stelt me wel een beetje gerust haha. Hij is verder wel gezond en jong, dus er zijn inderdaad vast mensen die het vaccin erger nodig hebben dan hij. Nou ja, ik zal de info aan hem doorgeven en dan kijkt ie maar wat ie er mee doet. Thanks in ieder geval allebei!

1 like

Aaa dan snap ik het. Ik dacht echt ‘huh’ :woman_shrugging:t3:

1 like

Die situatie in India :sob: een kennis heeft nu op Facebook een oproep geplaatst of iemand nog ergens een IC plek voor haar vader weet, alle ziekenhuizen liggen gewoon vol. Echt vreselijk, moet je toch niet aan denken dat zoiets gebeurd.

1 like

Misschien vragen of de huisarts hem eenmalig een stevige angstremmer kan voorschrijven?

2 likes

Ja en bij het alternatief (een keer covid krijgen en flink ziek worden) komen wel wat meer naalden en dokters kijken. Maar idd, zou een pammetje vragen bij de huisarts.

1 like

Een paar dagen geleden werd gedeeld dat mensen met geboortejaar 1961 een afspraak konden maken voor vaccinatie. Dus ik appte heel blij m’n ex schoonmoeder dat m’n ex schoonvader een afspraak kon maken. Hij bellen en via de site proberen, kon het toch niet. Ik snap er niets van, van anderen hier kon de getipte persoon wel afspraak maken toch? Of kan dit toch nog weer per regio verschillen?

1 like

Online moet het al kunnen, via DigiD, maar als je wilt bellen moet je volgens mij wachten op de brief!

https://coronatest.nl/ik-wil-me-laten-vaccineren/een-online-afspraak-maken

Edit: nou als ik nu doe of ik in 1961 geboren ben dan kan het toch weer niet, terwijl er staat van wel. Misschien toch weer minder geleverd qua vaccins ofzo. Partner van m’n collega was het dinsdag nog wel gelukt.

De AstraZeneca-vaccins die volgende week geleverd zouden worden dan bij ons ook al tenminste één dag vertraagd. :face_with_raised_eyebrow:

1 like

Mijn moeder is het wel gelukt, dus misschien heeft het inderdaad met voorraad te maken. Zij had online een afspraak gemaakt.

1 like

Andere browser is al geprobeerd?

1 like