Ik ben geen GGD medewerker, en ook niet op de hoogte van de Corona timeline van Cozycute, dus ik kan het niet met zekerheid stellen wat wel of niet waar is. Maar ik heb in mijn omgeving ook mensen gehad waarbij de GGD aangaf dat je 72 uur na een positieve test uit quarantaine mocht als je geen klachten hebt of je enige klachten geur- en smaakverlies zijn. Ik heb dat destijds ook niet in twijfel getrokken, de GGD zal het wel beter weten dan ikzelf.
Isolatie na een positieve test zonder klachten
Als je een positieve testuitslag hebt terwijl je geen klachten hebt, is het belangrijk om je aan de volgende regels te houden:
- Houd je gezondheid goed in de gaten. Je kunt namelijk nog klachten krijgen. De meeste mensen die ziek worden, krijgen binnen de eerste 5 dagen na de test klachten. Blijf daarom 5 dagen vanaf de testafname thuis in isolatie . Je kunt al besmettelijk zijn voor anderen voordat je klachten krijgt. Ook je huisgenoten blijven thuis, omdat zij misschien door jou besmet zijn geraakt. Zo voorkomen ze dat zij anderen besmetten.
- Je mag direct uit isolatie als je 5 dagen na de testafname geen klachten hebt gekregen die passen bij COVID-19. De GGD Gemeentelijke Gezondheidsdienst bespreekt met jou wanneer dit is.
- Als je binnen de 5 dagen na testafname alsnog klachten krijgt , blijf je langer in isolatie. Ook blijven jouw huisgenoten dan in quarantaine tot 10 dagen na het laatste risicocontact met jou. De GGD vertelt je hier meer over.
Word je ernstig ziek en heb je medische hulp nodig? Ga niet naar de huisarts of het ziekenhuis toe, maar bel direct de huisarts.
Dit is wat het RIVM erover te zeggen heeft, klinkt wel een beetje omslachtig allemaal