Caronatopic #10

Ja mijn ouders hebben het zelf gehad jammer genoeg. En helaas heeft dat zijn idee wel verder bevestigd. Het jammere is dat hij mn moeder er ook zo in meesleept.

1 like

De effectiviteit van AstraZeneca stijgt van 76% 21 dagen na de eerste dosis naar 81% bij een tweede dosis na 12 weken.
Je vader is dus ook straks al vrij goed beschermd (en erg goed beschermd tegen ernstig beloop, die getallen zijn al eerder veel hoger). Er worden nu alleen gezonde mensen tot +/- 58 jaar uitgenodigd en verder alleen risicogroepen, dus het is niet alsof je vader met 60 jaar nu helemaal achteraan in de rij staat, hij is tegelijk aan de beurt met de mensen die een ongeveer gelijk risico op ernstig beloop hebben.

4 likes

Ik mocht vandaag uit quarantaine!

2 likes

Geur en smaak en vermoeidheid zijn geen quarantaine klachten volgens de GGD. Ik heb gebeld. Verder heb ik nergens last van. Tot ik dus vandaag een rondje buiten ben gaan wandelen (dat is alles wat ik gedaan heb) en daar helemaal kapot van ben.

1 like

OK :roll_eyes: Ik heb de GGD gebeld en mocht uit quarantaine volgens de mevrouw.

Dat hoeft volgens de GGD dus niet omdat geur, smaak en vermoeidheid nogmaals geen quarantine klachten waren volgens haar. Deze kunnen nog maanden aanhouden.
Ik doe dat maar wel want waarom niet maar het hoefde volgens de GGD dus niet.
Kan er niet meer van maken.

1 like

I’m all down voor mensen aanpakken die schijt hebben aan regels en ze erop aanspreken. Maar als de GGD bij iemand aangeeft dat een quarantaine klaar is, neem ik aan dat je daar vanuit mag gaan (en opnieuw in quarantaine gaat als je wel klachten krijgt) en wij niet per se een autoriteit zijn die dan andere mensen moet gaan vertellen dat ze het anders moeten doen. (ik beweer absoluut niet dat de GGD het altijd bij het recht eind heeft, maar ik hoop wel dat we op hun adviezen mogen vertrouwen)

55 likes

Ik ben geen GGD medewerker, en ook niet op de hoogte van de Corona timeline van Cozycute, dus ik kan het niet met zekerheid stellen wat wel of niet waar is. Maar ik heb in mijn omgeving ook mensen gehad waarbij de GGD aangaf dat je 72 uur na een positieve test uit quarantaine mocht als je geen klachten hebt of je enige klachten geur- en smaakverlies zijn. Ik heb dat destijds ook niet in twijfel getrokken, de GGD zal het wel beter weten dan ikzelf.

Isolatie na een positieve test zonder klachten

Als je een positieve testuitslag hebt terwijl je geen klachten hebt, is het belangrijk om je aan de volgende regels te houden:

• Houd je gezondheid goed in de gaten. Je kunt namelijk nog klachten krijgen. De meeste mensen die ziek worden, krijgen binnen de eerste 5 dagen na de test klachten. Blijf daarom 5 dagen vanaf de testafname thuis in isolatie . Je kunt al besmettelijk zijn voor anderen voordat je klachten krijgt. Ook je huisgenoten blijven thuis, omdat zij misschien door jou besmet zijn geraakt. Zo voorkomen ze dat zij anderen besmetten.
  • Je mag direct uit isolatie als je 5 dagen na de testafname geen klachten hebt gekregen die passen bij COVID-19. De GGD Gemeentelijke Gezondheidsdienst bespreekt met jou wanneer dit is.
  • Als je binnen de 5 dagen na testafname alsnog klachten krijgt , blijf je langer in isolatie. Ook blijven jouw huisgenoten dan in quarantaine tot 10 dagen na het laatste risicocontact met jou. De GGD vertelt je hier meer over.

Word je ernstig ziek en heb je medische hulp nodig? Ga niet naar de huisarts of het ziekenhuis toe, maar bel direct de huisarts.

Dit is wat het RIVM erover te zeggen heeft, klinkt wel een beetje omslachtig allemaal

De GGD houdt 5 dagen aan voor mensen zonder klachten. Maar dan moet je dus wel echt 100% nergens last van hebben geloof ik. Dus niet een mini klein beetje verkouden.

Maar kan alsnog fout gaan uiteraard want m’n neefje wist ook zeker dat ie nergens last van had en mocht na 5 dagen naar buiten van de GGD. Die heeft nog even z’n vriendin en haar halve familie besmet.

1 like

Ik ben ook alleen gaan wandelen MET MONDKAPJE op, ben geen bejaardentehuis binnen gelopen. En ik blijf op buiten af en toe een blokje om wandelen na gewoon nog binnen voorlopig.

Sorry maar als we hier het allemaal beter gaan weten dan de GGD die ik 2x aan de telefoon heb gehad om dubbel te checken houd 't wel op :sweat_smile:

35 likes

Nogmaals ik ben niet all up into Cozycute haar coronatijdlijn of klachten, dus ik kan persoonlijk ook niet oordelen of haar klachten restklachten zijn of nu beginnen. Misschien kan jij dat wel of werk je bij de GGD of ken je haar hele tijdlijn, dan is het een ander verhaal.

Blijft natuurlijk gissen, maar blijkbaar kan het dus wel dat je na 5 dagen er al uit mag en is dat in ieder geval geen onzin. Of dat voor Cozycute ook geen onzin is, geen idee, maar in theorie is het geen onzin natuurlijk.

2 likes

In beter Coronanieuws: mijn opa van 83 (die op de Balkan woont) heeft via het Covax programma eindelijk zijn AZ vaccin gekregen!!

31 likes

Ik snap dat je ‘frustraties’ (bij gebrek aan een beter woord) hebt, ik denk dat er niemand is op dit forum die dat ontkent of niet erkent. Maar ik vind dit wel echt een hele aparte uitspraak. Uberhaupt bold to assume dat iedere like van iemand gelijk van een gezond en jong persoon komt, en ook dat ook die mensen automatisch ‘schreeuwen om een week binnen zitten’. Mijn punt was dat wij, als mensen die niet bij de GGD/RIVM werken, niet kunnen bepalen of iets in een bepaalde situatie van iemand nou juist of onjuist is. Kijk of we het verstandig vinden is een tweede, maar we kunnen toch niet gaan roepen dat een verhaal van de GGD/RIVM onzin is omdat wij vinden dat iets onverstandig is. Dat toen we toch ook niet als er vanuit de GGD of het RIVM wordt gezegd dat iemand sneller voor een vaccin in aanmerking kan komen, en wij dat zelf niet verstandig zouden vinden. Als jij wil concluderen dat ik dan wil schreeuwen om een week die iemand anders notabene binnen moet zitten, is dat echt je zaak.

21 likes

Lol deze naam

9 likes

Ik zag me toch iets raars vandaag. Op een plein in Utrecht kwamen allemaal kleurrijke types samen om een nummer te zingen met als strekking ‘we willen door’. Er liepen clowns bij & mensen met trommels en aan het eind gingen ze knuffelen. En toen weer weg. Dit was tegen de coronamaatregelen, maar ik miste volledig het doel van deze samenkomst. Wij gaan knuffelen tegen Corona?!?

2 likes

Ja, ik snap wat je bedoelt hoor! Misschien voel ik me ook wel een beetje op mijn teentjes getrapt omdat ik zelf ook een risicogroep bent/extra kwetsbaar/hoe je het ook wil noemen en het vanuit dat opzicht een beetje gek vind dat ik op basis van een like gelijk gezond zou moeten zijn. Maar nogmaals, snap volledig wat je bedoelt hoor, this is a me-thing haha

2 likes

Waar lees jij dat musea open gaan? Ik was daar nl ook benieuwd naar, maar volgens mij zijn die niet aan de orde bij deze versoepelingsronde.

2 likes

Yes om 10:00 uur vol aan de zuip :joy:

1 like

Nou ja, ik ben daar eigenlijk wel voor (terrassen eerder open, niet per se zuipen om 10:00, maar you do you). Dat ze om 18:00 dicht moeten begrijp ik nog vanuit de gedachte dat ze mss niet willen dat mensen massaal na het werk gaan afspreken op terrassen, maar of het nu 12:00 of 10:00 is?

Zat koffiebarretjes en andere plekjes die ontbijtopties bieden of een simpele koffie etc, waar echt wel vraag naar is voor 12:00 uur. Lijkt me niet dat dat ook voor meer besmettingen zorgt dan 12:00 uur.

4 likes

Ah, kan best inderdaad! Ik dacht idd meer aan locaties die buiten waren zoals idd dierentuinen en pretparken.

Ik had geredeneerd dat sportscholen dan mss eerder open konden omdat dat ook deels voor de gezondheid is (en ze gewoon een sterkere lobby hebben dan culturele instellingen).

2 likes