Caronatopic #10

Ik ben echt pro voorzichtigheid en alles. Maar als @Cozycute van de GGD heeft gehoord dat ze naar buiten mocht. Ze merkte toch tijdens het wandelen pas dat ze moe werd ervan? En daarnaast is ze alleen gaan wandelen, volgens mij zelfs nog met mondkapje op, t is niet zo dat ze mensen heeft opgezocht en daarmee een risico heeft genomen.

Verder vind ik echt wel dat sommige mensen het erger hebben tijdens deze pandemie. En dat mogen ze ook zeggen. Want vind dat er te vaak niet stilgestaan wordt bij wat we wel hebben hierzo. We hebben tot voor december echt een milde/geen lockdown gehad. Maar mensen doen alsof we al meer dan een jaar helemaal niks mogen.
Verder mogen we met zn alle erg blij/dankbaar zijn dat we niet in India wonen.

12 likes

Ik moet hier gewoon om lachen. Maar eigenlijk ook om huilen. Want dit laat precies zien waarom het nog steeds zo enorm mis gaat.

4 likes

Over die gezelligheid van het topic, dat bevreemdt me zo he. Het gaat over een PANDEMIE.
Het lijkt zo abstract voor sommigen maar dit is toch echt wat er speelt. En ja er is een direct verband tussen gedrag en lijden en zelfs dood, maar het moet niet kunnen dat iemand zich ongemakkelijk voelt als dat gelegd wordt?

23 likes

Het virus wordt wel degelijk verspreid door gedrag? Als wij Ă llemaal thuis zouden zitten en niet meer buiten komen, dan heeft het virus geen kans om zich te verspreiden. Maar in de praktijk is dat natuurlijk onmogelijk want cruciale beroepen,niet iedereen heeft een huis etc. Neemt niet weg dat de verspreiding wordt veroorzaakt door gedrag.

Ik heb de afgelopen week echt een hekel gekregen aan (oke sommige) mensen. Dat je in een (noodzakelijke) winkel loopt en er dan mensen zijn die midden in die winkel hun monkapje afdoen (!) om ongegeneerd te gaan hoesten (!) in hun hand, terwijl ze daarna van alles gaan aanraken (!). Of buiten loopt, en er dan iemand in tegengestelde richting heel dicht op je af komt lopen terwijl jij geen kant op kan en die dan ter hoogte van jou heel hard gaat hoesten zonder uberhaupt maar iets voor haar mond. Echt rot op. Zie steeds minder mensen mondkapjes dragen op verplichte plekken/ meer mensen schijt hebben en dat maakt mij echt verdrietig en bang. Het liefst sluit ik mij als risicogroep en mijn vriend door dit soort gedrag van mensen helemaal op, maar dat gaat niet, helaas.

10 likes

Ik vind dat we elkaar zeker moeten blijven aanspreken op risicovol gedrag want dat is inderdaad direct de oorzaak van meer besmettingen. Maar laten we onze frustraties vooral richten op mensen die door blijven werken ondanks klachten, naar de supermarkt gedaan terwijl ze wachten op hun testuitslag, enzovoort. Het risico van in je eentje een rondje buiten wandelen (ervan uitgaand dat je meters uit de buurt blijft van andere mensen en niet de gangen/trappenhuizen van een appartementencomplex door hoeft) is gebaseerd op wat we weten over de verspreiding van het virus echt nihil, ook al mag het officieel niet. Tip: neem voor de zekerheid wel een ratel mee.
image

9 likes

Kan jij niet even wat liever zijn tegen mensen die zich aangevallen voelen omdat ze dondersgoed weten dat ze fout bezig zijn maar dat niet gewoon durven te ownen!!!

( Met durven te ownen bedoel ik niet trots zijn dat je naar een feestje ben geweest. Maar zeggen dat je niet 100% strict bent geweest zonder daarom 500 smoezen te bedenken.

6 likes

Helemaal eens! Wat ik wilde zeggen is dat we onderscheid moeten maken tussen gedragingen die risicovol zijn en gedragingen die dat vrijwel niet zijn, en dat het weinig zin heeft je druk te maken om de laatste categorie.

Ik begrijp gewoon niet precies hoe het is gegaan in dit geval. Snap dat de regel stelt dat als je 5 dagen na je positieve test nog steeds geen (echt helemaal 0) klachten hebt ontwikkeld, je uit quarantaine mag. Heb je dan de GGD gebeld om te checken of je nu echt naar buiten mag, zei de GGD ‘ja idd, ga maar!’, ging je naar buiten, bleek je klachten te ervaren, heb je de GGD teruggebeld en gezegd ‘wacht, blijk toch klachten te hebben namelijk deze en deze, dus nu moet ik zeker weer wel binnen blijven?’ En zei de GGD toen ‘neehoor, met díe klachten mag je gerust je ding doen’?
Of zat je met je positieve test in quarantaine, bleek je n 5 dagen ineens klachten te ontwikkelen, maar wilde je graag naar buiten, heb je toen de GGD gebeld want ja het is 5 dagen geweest, en zei die toen “oh een beetje moe, nee dat is niet erg je mag gewoon uit quarantaine” en dat je dat dan ook deed. En, ben je nu terug in isolatie of niet.
En sowieso WAAROM zegt de GGD dat je met geteste Corona en klachten gewoon uit quarantaine mag? Wat gaat hier mis, had de GGD niet de juiste info, ben je zelf onduidelijk geweest in wanneer je test was, wanneer je klachten kwamen oid, was de medewerker in de war, of is dit daadwerkelijk het beleid? Als dat het geval is vind ik het wel raar maar ok.

10 likes

Nou wappers denken ook “zelf na!!” dus ik zou daar juist voorzichtig mee zijn.

Kijk ik zou t zelf niet doen. Maar als je niet op de autoriteit kunt vertrouwen waar moet je dan uitsluitsel vandaan halen.

@Madelief ik heb geen Corona gehad dus ben kennelijk veel minder op de hoogte! Wat zijn dan de klachten waarmee je thuis moet blijven, alleen een snotneus, hoesten, niezen? En de ggd maakt dus kennelijk ook geen verschil tussen of je nĂĄ ziek geweest te zijn nog steeds moe bent maar verder helemaal herstel, of dat je positief getest bent en de klachten gewoon iets later begĂłnnen?

Vind het echt verwarrend. Is de consensus dan dat met die klachten mensen niet besmettelijk zijn dus gewoon naar buiten kunnen en hun ding doen, of kunnen ze wel besmettelijk zijn maar is het beleid gewoon gericht op tja, ook mensen met covid hoeven we niet per se langer in isolatie te houden, nemen we daar genoegen met een besmettingsmarge :stuck_out_tongue:

3 likes

Dit slaat toch gewoon nergens op? Hoe denk jij dat het virus zich verspreidt? Dat het door muren heen gezellig bij mensen hun huis in kruipt? Of doordat mensen zich niet aan de regels houden en met klachten/positieve test/wachtend op de uitslag allerlei dingen doen die ze sowieso niet mogen doen op dit moment?

8 likes

Maar zou het niet anders zijn als die klachten pas starten aan het eind van de 5/7 dagen waar het hier over gaat? Dan zijn het geen restklachten

3 likes

Maar ik ben nu echt benieuwd of dit ook is wat de ggd heeft gezegd of dat ze het verkeerd hebben gezegd omdat de medewerker in de war was of dat ze niet duidelijk de juiste tijdslijn van de patiĂ«nt door hebben gekregen dus dat de instructie daarom afweek đŸ„Č

Deze trui wordt verkocht door iemand die deze uitspraak gebruikt omdat ze niet gelooft in Corona of maatregelen. Niet erg toepasselijk haha

Ik krijg zondag mijn eerste vaccinatie. Kijk er naar uit, maar vind het ook spannend. Ik ben een risicogroep (overgewicht) en sinds een paar weken dubbel risico vanwege mijn zwangerschap (13+weken). Hoop gewoon dat ik er goed aan doe, voor mezelf maar ook voor mijn ongeboren kindje. Vind dat misschien nog wel het meest spannend.

13 likes

Mijn vader heeft Astra gehad. Nu moet hij in juni zijn tweede prik. Maar de EU stopt ermee. Krijgt hij nu nog een prik die al ingekocht is?

Bij mij hetzelfde en mijn huisarts zei dat ik mijn tweede prik deze maand krijg en gewoon astra

4 likes

Oh gelukkig. Dus geen paniek in ieder geval. Word toch niet helemaal duidelijk gecommuniceerd vind ik.

Zijn jullie bekend met het artsen collectief? En zo ja, wat is jullie gevoel hierbij?

Misschien is dit hier wel eerder besproken, maar ik heb niet het hele topic doorgespit. Ik heb vrijdag een uitnodiging gekregen omdat ik blijkbaar een medische indicatie heb. En ik weet niet welke? Ik krijg geen griepprik en ben niet te zwaar. Vroeger had ik wel astmatische klachten, maar dat was als kind. Ik kan dus alleen maar dat bedenken. Hebben meer mensen zo’n uitnodiging gehad zonder indicatie?

1 like

Ik ken meerdere mensen die hetzelfde hebben, ook een uitnodiging gehad omdat ze vroeger astma hadden maar daar al jaren geen last meer van hebben. Dus waarschijnlijk om die reden idd.

1 like