Hier in de familie waren de oom en tante van m’n man niet gevaccineerd. Evenals hun zoons en aanhang. Ze vonden het niet zo nodig ofzo, of waren toch wat terughoudend tov bijwerkingen. Geen enorme wappies of principiële kwesties. Inmiddels, door de coronapas, hebben ze toch hun eerste prik gehaald, want ze misten het wel om gewoon spontaan even ergens wat te drinken. Top, denk ik dan. Voor hun missie geslaagd in ieder geval
Met alle berichten die ik nu lees ben ik zo blij dat ik me na het eerste trimester (miskramen gehad, dus was bang de eerste 11 weken en wilde er onbewust (!) een vaccinatie niet de schuld van geven dat het weer mis was gegaan) dit jaar heb laten vaccineren in m’n zwangerschap. Einde deze week wordt onze baby gehaald met een geplande keizersnede (ben dan 39 weken en alles gaat goed) en zit daar vreselijk tegenop vanwege alle covid zorg in de ziekenhuizen. Maar tot nu toe hebben ze me steeds gerust gesteld dat het gewoon doorgaat, ik ben als hoogzwangere onderdeel van de acute zorg.
Vertel jij dit aan haar?
Ik heb zelfde situatie. Vriendin is zwanger, nu 11 weken. Liet zich eerste instantie niet vaccineren omdat ze 2 miskramen achtereen gehad heeft en toch angst voor onvruchtbaarheid. Nu gaat het goed, maar ze lijkt zeker niet van plan te zijn om te vaccineren. En ik vind het zorgelijk. Maar in hoeverre kan ik iets zeggen…Is ze zich echt bewust van de risico’s vraag ik me af.
Ik kan het me zo niet voorstellen he. Dat je dan nog niet laat vaccineren.
Echt hè. Het is eigenlijk om te huilen, maar ben opzich blij met elke prik extra.
Haha meen je niet? Ons bestuur heeft dat dus afgelast, gaan geen risico nemen, er is geen invaller meer te vinden als je zieken hebt!
Ik zelf niet, maar ik begreep dat een familielid dat in het ziekenhuis werkt dit weekend 27 uur had gewerkt in 2 dagen. Dus heel druk weer inderdaad.
Even een gekke kwestie: ik zit in de organisatie van een koor met 25 mensen. Van de helft weet ik hun naam (nog) niet (dus ken ze totaal niet). We zingen in een best benauwd hok waar geen afstand te houden is en doortochten ook onmogelijk is.
Ik heb de neiging om een algemeen berichtje te sturen met daarin de vraag iedereen goed te letten op elk symptoom en anders niet te komen. En misschien zelf testen voor een repetitie? Ik was vorige jaren ook altijd de Corona-miep die alles afhield, ook al waren er leden die in lockdowns het prima vinden om samen te zingen (dat mocht toen niet).
Ik vind het gewoon zo onverstandig klinken allemaal, al overtreden we (volgens mij) nog geen maatregelen. Hahaha kon ik zélf maar QR’s scannen.
(Ik wil dit weekend op bezoek bij zieke opa en zwakke oma dus ben misschien bang daarvoor).
Je kan zelf QR’s scannen als je dat echt wil, de app is gewoon te downloaden in de App Store. Vraag is alleen of de rest daarmee akkoord gaat
Ik denk dat het helemaal geen gek verzoek is, ik zou me ook nog best kunnen voorstellen dat je vraagt om steeds een zelftest te doen (bij geen klachten), dit is nou juist zo’n situatie waar je asymptomatisch een hele bups mensen kunt besmetten.
Thanks @Merel @Crusti_Croc Ik ga eerst voorleggen om te scannen/ zelftesten en anders maak ik zelf de keuze niet te gaan inderdaad!
Hopelijk verruilen we snel de ruimte naar een iets betere plek, al is het met zingen volgens mij altijd raak
Haha @kleinmaargroot why
Jup, vriendin van een vriendin heeft letterlijk 3 dagen na de bevalling de prik gehaald maar tijdens de zwangerschap had de verloskundige gezegd dat ze het beter niet kon doen en kon wachten, dus dat heeft ze opgevolgd.
Het is misschien moeilijk om zwart-op-wit te bewijzen dat iemand dat heeft afgeraden, maar ik zou dat wel een klacht bij het medisch tuchtcollege waard vinden. Ook als het geen gevolgen heeft gehad. Als je hier ook leest over de zwangeren op de IC’s. Zelfs als het uiteindelijk goed gaat met moeder en kind, lijkt me dat een traumatische ervaring voor alle betrokkenen.
Zou me sowieso niet verbazen als dat nog later onderzocht gaat worden. Ik heb best veel begrip voor alle onzekerheid en onduidelijkheid die er ook gespeeld heeft, maar vaak is het ook gewoon jezelf boven de medische wetenschap plaatsen.
Hier in Duitsland heeft het heel lang geduurd voordat de officiële organisatie vaccineren tijdens de zwangerschap voor iedereen aanraden. Heeft hier zeker voor veel onzekerheid gezorgt.
Ken veel zwangeren die zich niet hebben laten vaccineren.
Heb in het begin van mijn zwangerschap ook actief niet aangegeven dat ik zwanger ben om zo mijn vaccinatie te krijgen. (weet niet of dit achteraf nodig was, en mijn eerste vaccinatie was een dag voor mijn positieve test).
Dat het in het begin werd afgeraden vind ik logisch want toen waren er nog te weinig onderzoeken gedaan. Anno nu is dat helemaal niet van toepassing dus vind het dan gewoon erg dom dat je niet voor een vaccin kiest. Meeste zwangere zijn jong volwassen die prima in staat zijn om de juiste informatie hierover te vinden. Mijn antwoord is dan ook altijd ja maar wat als je tijdens je zwangerschap Corona krijgt, dan weet je ook niet wat voor gevolgen het heeft voor je kindje.
Overigens mogen verloskundige hier een advies over geven? Bij mijn praktijk doen ze dat niet maar beantwoorden ze alleen je vragen omtrent vaccinatie en leggen ze eventuele voor en nadelen uit. Maar de keus is aan jezelf, ze geven ook heel duidelijk aan dat ze niet een persoonlijk advies geven alleen informeren.
Even klagen, maar wat ga ik ontzettend chagrijnig worden als de mondkapjes plicht weer ingesteld wordt in winkels. Kun je fijn weer de hele dag een mondkapje op hebben tijdens het werk.
Snap wel dat er veel weerstand nu komt. Velen hebben zich immers ook laten vaccineren om ‘vrijer’ te kunnen leven. Moet echt moeite doen om mensen die geen vaccinatie hebben te gaan ‘haten’.
Er zij toch wat verloskundige die hun eigen mening geven ipv de mening van de nvog. Dit heeft bv geresulteerd dat een vd zwangere met spoed met 31 weken is bevallen en baby op de nicu ligt. Dit ervaring beloop had voorkomen kunnen worden.
Ja en meestal hebben wij als personeel dan netjes een mondkapje op de hele fucking werkdag en komen er klanten gewoon vrolijk binnen zonder mondkapje, want “zo benauwd!!! Medische uitzondering!!! Je ademt je eigen co2 in!!!”
Ik werk nu in een hele andere branche (van retail naar gezondheidszorg) dus ik denk dat op mijn werk het wel mee gaat vallen met de mondkapjesweigeraars. We hebben nu zelfs nog veel mensen die binnenkomen met een mondkapje.
Ik word echt pissig van mensen die niet even 10 min een mondkapje op kunnen doen als ze in een winkel/supermarkt zijn.
Ik geloof er niets van dat, de mensen die zich nu nog niet hebben laten vaccineren, dit oa komt door het beleid vd overheid. Ik vind absoluut dat ze steken hebben laten vallen, maar je gaat toch niet andere mensen gevaar laten lopen omdat je vindt dat de overheid faalt.
Wat ik heb zitten denken, geen idee of dit zinnig is, maar dat je de IC zou kunnen verdelen in 50/50 corona en ‘gewone’ IC. Dan heb je niet meer het geval dat mensen geen noodzakelijke zorg meer krijgen door Coronapatienten, maar kun je dan na (ik noem maar wat) 10 coronapatienten zeggen: oke de IC is vol. Waardoor je de andere operaties kunt blijven handhaven.
Ben het deels met je eens. Ja het is egoïstisch dat mensen geen mondkapje op willen (meer) maar aan de andere kant ben ik zelf ook klaar met die dingen. De hele dag tijdens het werk een mondkapje op is zo ontzettend irritant.