Caronatopic #12

Ja ik snap je, maar als het dan toch moet, laten we dan wel solidair zijn. Want het is voor winkelpersoneel gewoon al kut dat ze een mondkapje op moeten, maar al die shit die ze dan ook nog krijgen van mensen die geen mondkapje willen dragen, dat is gewoon erg irritant.

Ik vind het ook raar om de mondkapjesplicht nu weer in te voeren. Ze waren vorig jaar (naar mijn mening) ook veel te laat met het invoeren van de verplichting. Maarja dat waren ze met de meeste maatregelen, dus dat is gewoon kut.

1 like

Whaha geen idee, denk foutje! Hopelijk vind je een oplossing!

Ligt het trouwens aan mij of wordt er sowieso amper iets gecommuniceerd over de cijfers van gevaccineerden versus ongevaccineerden in de ziekenhuizen? In Nederland bedoel ik dan dus specifiek. Of ligt dat aan mij dat ik dat nieuws gewoon mis? (Ik had hier laatst een linkje gepost van de UK waarin super duidelijke cijfers stonden, go UK!)

Ik heb het idee dat het merendeel van wat ik in de media voorbij zie komen gaat over het falende beleid van de overheid (hoewel wel waar), maatregelen die weer terug worden ingevoerd, mensen die tegen zijn, tweespalt in de samenleving etc. Niet berichten waarmee je mensen gaat overhalen om die prik te halen.

3 likes

Maar je moest het toch registreren om die qr code te krijgen? Daar was toen al dat gezeik nog over bij mensen die hadden aangegeven dat ze niet wilden dat hun vaccinatie geregistreerd zou worden en vervolgens geen qr code konden krijgen
.

Ik zou eerder denken wegens privacy of wetgeving dan wellicht? Al zie je inderdaad soms wel wat vage koppen of zinnen voorbij komen in de trant van ‘2/3 is ongevaccineerd’.

Edit: ik vind wel dit: 4 op de 5 COVID-19-patiënten op de IC is niet gevaccineerd | RIVM

Ik denk dat jij de info hebt gemist.
Nvalt (beroepsvereniging van de longartsen) heeft daar paar weken terug over gepubliceerd. Ongeveer 70-75% ongevaccineerde op de IC. Ziekenhuis in Limburg zegt dan weer war anders, maar daar blijven de aantallen onduidelijk (zou eerst gaan over 80% gevaccineerd maar hoe dan? En zijn dat risicogroepen ?). Daarnaar rapporteert RiVM ook rapporten die je kunt inzien. En wordt bijna dagelijks door de artsen bij Jinek aangeven.

4 likes

Dan zit ik waars in de verkeerde bubbel :sob::pleading_face::sweat_smile:

Haha thanks!

2 likes

Ja echt zo zonde dat verloskundigen vaak zo terughoudend zijn. Een vriendin van mij is hoogzwanger en heeft zich ook niet laten vaccineren omdat ze bang is dat het slecht is voor de baby.

Corona krijgen lijkt me pas slecht voor de baby.

Maar het is wel zo dat de wisselende adviezen bij haar voor veel verwarring hebben gezorgd en haar verloskundige zegt ook dat het een eigen keuze is. Doordat haar verloskundige ook geen standpunt inneemt en de keuze bij haar legt is ze bang om het fout te doen en doet ze dus maar niks (wat in mijn ogen juist de meest risicovolle keuze is). En ik snap het sentiment wel, want je mag tijdens je zwangerschap natuurlijk ook een heleboel dingen niet eten en ook een heleboel medicijnen niet omdat dat niet goed is voor je baby, dus ik kan me voorstellen dat je als zwangere wat terughoudend staat tegenover vaccinatie.

2 likes

Maar je hebt als persoon toch ook eigen verantwoordelijkheid? Het is meermaals op tv geweest en elders in het nieuws dat het standpunt vanuit de gynaecoloog en hun vereniging is om WEL te vaccineren.

3 likes

De media helpt ook niet echt mee. Ze geven vaak aandacht aan niet gevaccineerde met hun verhaal.
Ik heb dan ‘liever’ zo’n verhaal als hierboven waarbij iemand duidelijk aangeeft dat persoon spijt heeft.
Dan iemand die steeds roep ja doe ik niet!!1!!

1 like

Ja maar zij vindt dat juist heel moeilijk om dus zelf die keuze te maken. Ze blijft maar herhalen ‘Ja de verloskundige zegt dat het een eigen keuze is.’ Hierdoor is ze dus niet overtuigd dat het geen kwaad kan voor de baby ‘Want dan zou de verloskundige wel aanraden om de prik te halen.’

Ik ben zelf groot voorstander van vaccineren en ik heb haar ook al meermaals gezegd dat ik haar echt wil aanraden om een vaccin te nemen maar ze durft die keuze niet te maken. Is ook een bepaald psychologisch effect (weet niet of het een naam heeft) maar dat mensen soms liever niets doen om niet de verantwoordelijkheid te voelen als het mis gaat. Dus stel ze neemt nu de vaccinatie en het blijkt slecht te zijn voor de baby dan komt dat doordat zij actief iets gedaan heeft (laten vaccineren) terwijl als ze gewoon afwacht en ze krijgt corona dan voelt dat meer als het lot dat dat haar is overkomen. Even een disclaimer dat ik het hier dus absoluut niet mee eens ben maar het schijnt wel een bepaald psychologisch effect te zijn.

4 likes

Er zijn ook heeel veel verhalen van niet-wappies over corona?

1 like

Ik snap je punt wel. Maar ze is volwassen genoeg om eigen keuze te maken hierin. Er zijn betrouwbare sites zoals het NVOG.nl waarin staat wel vaccineren. Dat is het sterke advies vanuit de artsen. Zou het verder ook loslaten. :grinning: Jij hebt haar geĂŻnformeerd en verder is zij er zelf verantwoordelijk voor. Ik ga ook niet voor m’n patiĂ«nten liggen als ze bijvoorbeeld niet therapietrouw zijn (vanuit gaande dat ze wilsbekwaam zijn).

4 likes

Alleen aan het begin van de vaccinatiecampagne was het advies wel anders voor zwangere vrouwen (ik weet het niet meer precies, maar volgens mij alleen vrouwen met onderliggende ziektes werd aangeraden de prik te nemen volgens mij?). Bij deze groep snap ik het nog wel dat ondanks dat de adviezen nu heel duidelijk zijn die beginperiode mensen wel aan het twijfelen heeft gebracht en dat als je eenmaal in die gedachtenkronkel zit je daar ook niet zo gemakkelijk meer uitkomt. Ik heb dat van dichtbij ook gezien hoe er toen werd geredeneerd toen de adviezen opeens anders werden en hoe in die periode verloskundigen ook niet altijd dat landelijke advies volgden (uiteindelijk heeft die persoon het vaccin wel gewoon genomen, maar de verwarring en angst dat ze iets deed dat haar baby in gevaar bracht was er wel echt en ik kon dat eigenlijk wel goed begrijpen waar dat vandaan kwam).

1 like

Dit vind ik wel een lastig punt, er wordt hier vaak gezegd 'maar er wordt super vaak dit en dit gecommuniceerd. En dan denk ik: is dat zo? Hier in dit topic zijn een boel mensen die uit interesse écht goed opletten. Ik kijk vaak het nieuws en lees de Volkskrant, maar dan nog komt die communicatie niet zo duidelijk naar voren. En als je dan voorstelt dat iemand (ik noem maar wat): 1 van 5 kinderen uit een migrantengezin is, waarin de helft van de familie zich niet wil laten vaccineren en misschien niet perfect Nederlands spreekt (random voorbeeld) sja, hoe goed komt die communicatie dan nog aan? Als dan ook je verloskundige nog zegt dat zij de prik niet zou nemen ben je klaar, die mensen gaan dat nooit meer doen. En zo geldt het natuurlijk voor heel veel groepen. En als jouw verloskundige die je goed kent zegt dat ze het niet doet, en vervolgens iemand op tv in een talkshow zegt van wel: ja, dan snap ik wel dat je jouw verloskundige gelooft, eigenlijk.

14 likes

Ja ik heb het verder inmiddels ook losgelaten. Ik heb een aantal keer duidelijk aangegeven wat mijn standpunt is en ook gezegd dat ik haar wel wil helpen om meer informatie te vinden maar als ze daar geen gebruik van maakt dan houdt het op, hoe jammer ik dat ook vind.

1 like

Dat klopt in het begin werd er gezegd liever in 1e trimester niet. Maar dat was echt ik het begin van het jaar. We zijn inmiddels in november. Alles mbt de Corona is een voortschrijdend inzicht.

1 like

Dat begrijp ik ook wel. Fout ligt dan bij miscommunicatie en slechte voorlichting vanuit bv de verloskundige. Dat is gewoon weg slecht. Daar kun je moeilijk tegenop. En ben verder wel met je eens hoor dat onder migranten ĂŒberhaupt de informatie minder goed aankomt en dat daar echt meer aandacht naar uit kan gaan. En gelukkig doen veel van collega’s dat ook door bv op de markt te gaan staan en ziekenhuizen in Rotterdam hebben ook een inloopspreekuur voor een vaccinatie ad hoc.

2 likes

Ja ik zelf begrijp wel dat het zo werkt, maar ik begrijp ergens ook wel dat mensen dan vast blijven houden aan hun eerste standpunt en daar lastig in mee kunnen gaan. Dus dat je dan daar ook expliciet op moet inspelen in de communicatie bijvoorbeeld.

1 like

Ik ben normaal gesproken een nieuwsjunkie en houd twitter ook bij, maar ik merk dat ik het deze week niet meer trek. Sinds (de geruchten dat) de coronapas bij sportscholen verplicht gaat worden, is fatshamen ineens de normaalste zaak van de wereld. Maar misschien hoort dit in het ‘niet lekker in je vel’ topic.

1 like

Het eerste wat ik op Twitter zie als ik ‘coronapas’ intyp is dit

Samenvatting

En zo zijn er nog wel meer van dit soort dingen te vinden. Ik word er ook heel naar van.

3 likes