Caronatopic #12

Dit is geen domme vraag hoor! Het is een verzameling aan problemen. Sommige spelen al langer en sommige zijn een direct gevolg van Covid, alles komt nu bij elkaar en vergroot het acute probleem.

Het ziekteverzuim in deze sector is bijvoorbeeld in 20 jaar niet zo hoog geweest als dit kwartaal.

Er zijn ook mensen die stoppen omdat de werklast te groot is. Er is voor de meeste mensen in de zorg geen rust geweest sinds het begin van de pandemie. Zodra de besmettingen afnemen moet er zorg ingehaald worden. Het resultaat van de zorg uitstellen is dat de klachten van de patiënten doorgaans erger zijn en dus meer zorg nodig hebben.

Op de lange termijn zijn er ook grote personeelstekorten in de zorg. Onder andere door vergrijzing en beleid dat gebaseerd is op korte termijn denken. :frowning_face:

https://prognosemodelzw.databank.nl/dashboard/dashboard-branches/totaal-zorg-en-welzijn--smal-/

Als iemand zich wil laten omscholen of iets wil bijdragen, kijk dan bij de HR van je lokale ziekenhuis of je iets kan doen. Overweeg jij een carriùreswitch? er zijn zo veel mensen nodig. Werken in de zorg is vaak zwaar, maar het is zo’n mooi beroep.

9 likes

Ik hoop het ook, heb zelf vorig jaar astrazenaca gehad en ik heb wel oren naar die booster.

Ik las dat ze in december gingen beoordelen of het vaccin ook voor 5-12 jarigen ingezet kon worden, ben wel benieuwd want dat gaat denk ik wel veel weerstand oproepen. Ik heb het thuis aan de kindjes uitgelegd en zij wilden liever een prikje dat kort duurt, dan ziek zijn dat wat langer duurt.

5 likes

Lijkt me stug toch :p? Of deed je mee aan een trial?

1 like

Denk eerlijk gezegd dat als deze pandemie ooit over gaat. Dat er dan ook nog wel mensen af zullen vallen. Dat ze nu nog een soort van gevoel hebben van ik moet wel deze mensen helpen maar als de noodzaak weg is dat ze dan denken toedeledoki dit nooit meer. En kan t ze echt niet kwalijk nemen.

Hoop echt dat we snel een keerpunt bereiken.

1 like

Mijn vriend laat vandaag voor de zekerheid een test doen(vorige week zijn we beide ook al geweest)
Kijk zo druk het nu is

3 likes

Oh haha ik bedoel dus wel 2021, maar mijn hoofd werkt nog altijd in schooljaren. Dus voor de “grote vakantie”

8 likes

Ja maar na die 5 dagen als de kraamzorg weg is. Wat dan? Dan is de baby nog steeds piepjong en kwetsbaar.

1 like

Ja hier zit ik ook mee. Het liefst ontvoer ik straks de kleine en neem ik hem mee naar een hutje op de hei en kom ik er weer uit als alles over is😅. Word echt helemaal gek van deze dilemma’s.

1 like

Buuuh ja kan het me zo voorstellen! Dat je vriend het niet ziet maakt het veel lastiger natuurlijk. Anders had hij dat voor je af kunnen bakenen bij zijn familie.

1 like

Ik krijg net een berichtje van de mensen waar ik aan het oppassen ben, ze zijn lekker op vakantie, met de vraag of er weer een lockdown aankomt. Dus ik zeg ja, volgens mij denken ze daar wel over na, besmettingen lopen hard op.
Krijg ik terug ‘bangmakerij zodat mensen zich laten inenten’.

Heb maar terug gestuurd dat ziekenhuizen nu code zwart afgeven en dat ‘vriendinnen’ in het ziekenhuis het bijna niet meer aankunnen. :fu:

5 likes

Wat debiel. Wat willen ze dan, dat de NOS livebeelden gaat uitzenden van mensen die in ademnood op de IC liggen ? :roll_eyes:

5 likes

Nee, dat zijn acteurs.

8 likes

Gister dus iemand aan de telefoon die belde naar de afspraak lijn om te zeggen dat de verhalen nep zijn en hij zelf met de ziekenhuizen had gebeld en er NIEMAND lag. :exploding_head: Dan spoor je toch echt niet hoor hahaha.

Ik las net een wetenschappelijk artikel waaruit blijkt dat de werkzaamheid van de vaccinaties tegen infecties (niet tegen overlijden) sterk daalt na een aantal maanden. Voor Janssen is dat zelfs van 86% tot 13% in 6 maanden.

Ik schrok daar toch echt wel van. Dan moeten die boosterprikken toch echt heel snel worden gezet want anders is de coronapas toch niets meer waard.

Pff wat een ellende zeg.

2 likes

Ik merk dat ik zelf toch nu wel redelijk pessimistisch word. Kon het meestal nog wel goed ombuigen maar dit gaat nog een lange weg worden

4 likes

Dit heb ik ook. Ik zie mensen hier aan onderdoor gaan en ik word er verdrietig van dat de overheid nalaat om sneller actie te ondernemen naar mijn mening

2 likes

Ik las vanochtend dit draadje, wat zegt dat de methode van deze studie rammelt.

Ik snap de details niet, maar er is gemodelleeerd ipv echte cijfers weergegeven. En data komt niet overeen met andere studies (die wel een vermidering laten zien maar niet zĂł erg)

3 likes

En wat doen we dan? Extra maatregelen voor de horeca!

‘Andere beperkingen liggen wel op tafel, zoals de verplichte placering in cafĂ©s en restaurants en een vroegere sluitingstijd. Betrokkenen benadrukken dat hierover nog geen besluit is genomen.’ Ben ik nou zo slim of zij zo dom, om Louis van Gaal maar eens te quoten. Mensen op een vaste plek laten zitten in de horeca en eventueel eerder dicht? Daar redden we het toch niet mee
 Snap er niks van.

2 likes

Wel echt zó lastig om maatregelen te vinden waar nu nog voldoende draagvlak voor is
 Er komt hoe dan ook gezeik over. Ik hoop dat ze in ieder geval de testcapaciteit weer flink gaan uitbreiden en dat de boostercampagne snel op gang komt. Nu willen ze in januari pas beginnen met de 60 plussers, dat duurt nog 2 maanden!

8 likes

Is een korte volledige lockdown niet veel handiger? Gewoon 2 weken alles dicht ofzo.

1 like