Eigenlijk hebben @Eddie en @Stofdoek het antwoord al wel gegeven.
Landelijk ligt de vaccinatiegraad wel hoog, maar in de stad waar ik woon, is het nog steeds echt heel laag. Mensen dragen bv minder mondkapjes in het ov, maar hebben vaak naar de ander toe, nog wel respect voor de afstand. Als dit nu stopt komen die (ongevaccineerde) mensen zonder mondkapje op een paar cm van je af te zitten (als voorbeeld). Ik vind dat met de huidige cijfers echt nog niet fijn. Daarnaast komt de herfst eraan en we weten allemaal dat dat betekend dat een virus zich vaak nog makkelijk gaat verspreiden.
Ik vind afstand houden echt een kleine moeite eigenlijk. Ik ben idd zelf risicogroep maar probeer te vertrouwen op het vaccin. Echter vind ik ook dat je de zorg wel wat beter mag beschermen en de mensen bij wie het vaccin niet werkt of die het om bepaalde redenen niet mogen, ook (zoals de vader van stofdoek). Juist met de herfst in aantocht.
Ik snap dat de maatregelen een keer eraf moeten en dat vind ik ook goed. Ik ben echt niet voor forever maatregelen maar twijfel of dit de juiste timing is. Ik vind het ‘testen voor toegang’ wel een fijn alternatief. Ben laatst voor een goed doel naar een testen voor toegang event geweest en moet zeggen dat ik nauwelijks bezig ben geweest met Corona, juist omdat het een tvt event was en het nauw overlegt was met de overheid. Is het 100% waterdicht? Nee, natuurlijk niet maar beter dan niks, denk ik.
Zelf doe ik sinds ik het vaccin heb al wel meer. Maar ik kan mij voorstellen dat mensen met een zwak immuumsysteem met een tvt ook meer durven. En je bent natuurlijk niet verplicht om te vaccineren. Je kan testen en als je dat niet wilt dan ga je niet. Net als naar een land vliegen waar bepaalde vaccins verplicht zijn of werken in de zorg waar je een hep b prik voor moet halen.