Caronatopic #12

Ik snap je vraag zeker. Maar volgens mij zit @kleinmeisje in een risicogroep en ik herken haar bezorgdheid eerlijk gezegd wel. Ik vind het best kut dat er geen 1.5 meter meer gehouden zal worden vanwege mijn vader (wat ik al vaker gedeeld heb, voor mijn vader is een Corona besmetting op dit moment erg gevaarlijk). In die situatie kun je dus nergens meer heen (bioscoop, restaurant) omdat men weer naast elkaar mag zitten. Ja, daar is dat coronabewijs voor maar je moet er maar vanuit gaan dat dat goed gecontroleerd wordt en zo’n negatieve test/vaccinatiebewijs is never nooit waterdicht.

Desondanks snap ik ook dat je niet rekening met iedereen kunt houden en dat het een keer weer normaal moet worden. Want wanneer dan wel? Er zit niks anders op dan aanpassen aan de nieuwe situatie en kijken naar wat wel kan.

5 likes

Geen familiedagen meer :partying_face:

3 likes

Ah ok, dat wist niet niet @kleinmeisje dan snap ik het heel goed dat je het eng vindt :pensive:

2 likes

Eigenlijk hebben @Eddie en @Stofdoek het antwoord al wel gegeven.

Landelijk ligt de vaccinatiegraad wel hoog, maar in de stad waar ik woon, is het nog steeds echt heel laag. Mensen dragen bv minder mondkapjes in het ov, maar hebben vaak naar de ander toe, nog wel respect voor de afstand. Als dit nu stopt komen die (ongevaccineerde) mensen zonder mondkapje op een paar cm van je af te zitten (als voorbeeld). Ik vind dat met de huidige cijfers echt nog niet fijn. Daarnaast komt de herfst eraan en we weten allemaal dat dat betekend dat een virus zich vaak nog makkelijk gaat verspreiden.

Ik vind afstand houden echt een kleine moeite eigenlijk. Ik ben idd zelf risicogroep maar probeer te vertrouwen op het vaccin. Echter vind ik ook dat je de zorg wel wat beter mag beschermen en de mensen bij wie het vaccin niet werkt of die het om bepaalde redenen niet mogen, ook (zoals de vader van stofdoek). Juist met de herfst in aantocht.

Ik snap dat de maatregelen een keer eraf moeten en dat vind ik ook goed. Ik ben echt niet voor forever maatregelen maar twijfel of dit de juiste timing is. Ik vind het ‘testen voor toegang’ wel een fijn alternatief. Ben laatst voor een goed doel naar een testen voor toegang event geweest en moet zeggen dat ik nauwelijks bezig ben geweest met Corona, juist omdat het een tvt event was en het nauw overlegt was met de overheid. Is het 100% waterdicht? Nee, natuurlijk niet maar beter dan niks, denk ik.

Zelf doe ik sinds ik het vaccin heb al wel meer. Maar ik kan mij voorstellen dat mensen met een zwak immuumsysteem met een tvt ook meer durven. En je bent natuurlijk niet verplicht om te vaccineren. Je kan testen en als je dat niet wilt dan ga je niet. Net als naar een land vliegen waar bepaalde vaccins verplicht zijn of werken in de zorg waar je een hep b prik voor moet halen.

9 likes

Ik merk juist dat het bejaarden zijn die meteen tegen je aan staan en vervolgens zeggen “maar ben gevaccineerd hoor!!!”

3 likes

Ik zeg toch nergens dat ALLE bejaarden zo zijn, dat maak jij ervan. En ik heb geen idee wat je bedoelt met je laatste zin en snap ook hoe je daarbij komt. Hoezo zou ik dit als smoesje gebruiken zodat ik dicht op andere mensen mag komen te staan? Huh?

3 likes

Het verbaasd me eigenlijk een beetje dat er zo een groot ding wordt gemaakt over het als ‘jonge horecamedewerker’ of whatever moeten scannen van zo een bewijs. Ook met vorige maatregelen, ja er zijn wel eens mensen die lastig deden over een mondkapje/gegevens invullen, maar dit is echt maar een hele kleine groep? Ik kan alleen uit eigen en collega’s hun ervaring spreken, maar het was echt niet zo een big deal. Ik heb de hele periode zo een 25-40 uur in de horeca gewerkt dus genoeg mensen meegemaakt, maar de meeste mensen waren gewoon chill hierover en zo niet was het ‘oke dan gaan we wel ergens anders heen hoor!!!’ Oke doei dan?

Ik kan me echt niet voorstellen dat het ineens dik rellen wordt bij de deur omdat ik nu hun app moet scannen :sweat_smile: Veel mensen klagen dan misschien een beetje, maar dat is ook een beetje Nederlands zeuren om het zeuren en als het niet over de corona-app ging waren ze wel over het weer, of de tafel die ze kregen aan het zeuren :woman_shrugging:

8 likes

Ik vind de geen 1.5m in supermarkten bv echt wel jammer. Wilde tijdens mn vakantie een dagje groningen doen en twijfelde al vanwege extra ov moment maar nu ook nog eens omdat iedereen in principe geen afstand meer hoeft te houden. Heb na al deze ellende echt geen behoefte aan mensen in mn aura. Verander t dan naar plekken met toegangsbewijs dat je t daar loslaat. Want in de supermarkt kan jan en alleman met hun corona lopen maar als je een toegangsbewijs moet dan weet je in ieder geval al een stuk zekerder dat mensen of getest of geprikt zijn. En persoonlijk vind ik t ook minder moeilijk om die plekken te vermijden. Maar besef me dat ik een zeikerd ben.

Maar als mensen geen afstand meer houden wordt voor zoveel mensen zelfs een simpel supermarktbezoekje toch weer een risico.

Ik denk eigenlijk dat het komt doordat de ouderen vanaf het begin van de pandemie weggezet werden als de risicogroep, zijn ze ook natuurlijk. Al die tijd is opgeroepen om het voor hen te doen, bescherm de ouderen, hou je opa en oma in leven. Het ging natuurlijk ook om andere risicogroepen, maar ouderdom is zichtbaar, andere redenen waardoor jongere mensen in de risicogroep vallen niet altijd.

Als er zo op je geweten wordt ingespeeld met oproepen om vooral de ouderen te beschermen en je dat vervolgens lange tijd doet gaat er bij veel mensen denk ik ergens diep van binnen een soort gevoel ontstaan van: dat doe ik toch mooi ff, dat rekening houden met die mensen. Mogen ze eigenlijk wel dankbaar voor zijn, want kijk is hoe goed ik dat eigenlijk al onbaatzuchtig doe al die tijd.

Wanneer je dan die ouderen tegenkomt in je dagelijks leven en je krijgt niet een bedankje, zoals bijvoorbeeld ‘wat fijn dat je afstand van me houdt’ of iets dergelijks, maar dat in plaats daarvan zo’n oudere in je nek hijgt voor het zuivelschap, kan ik me voorstellen dat je denkt: ja hallo, ik doe het voor jou he? (dan ga ik uit van een persoon die niet voor zichzelf extra voorzichtig hoefde te zijn).

En dit bedoel ik niet specifiek naar @papierhier maar meer in het algemeen hoe er wordt gekeken naar ouderen die zich niet per se aan de regels houden. Ik denk dat de ouderen daarin niet verschillen met welke andere groep mensen dan ook, maar omdat we voor hen moe(s)ten zorgen valt het meer op.

2 likes

Misschien is er een verschil in communicatie in België en Nederland geweest. In Nederland zijn dit soort dingen eigenlijk wel echt gezegd, ook in persconferenties bijvoorbeeld. Ook de vaccinatiecampagne ging gedeeltelijk daarover. Er waren reclamespotjes (of misschien posters?) waarin mensen vertelden waarom ze vaccineerden. Ik kan ze niet allemaal meer herinneren, maar er was er volgens mij 1 waarin een jonge vrouw (Otje van vroeger, voor de Nederlanders :wink: ) zegt: ik doe het voor hem, waarbij het gaat om een oudere man op de achtergrond die volgens mij haar opa zou moeten voorstellen.

Dus nee, dit ging eigenlijk niet alleen over individuele situaties, het was onderdeel van de communicatie naar Nederlandse burgers. En eigenlijk is het 1 toch een gevolg van het ander? Je beschermt ouderen, en andere risicogroepen omdat die de meeste kans hebben om op de IC te komen. Daarmee probeer je dus de zorg te ontlasten.

Dit is niet wat ik bedoelde. Ik denk niet dat er mensen zijn (uitzonderingen daargelaten) die letterlijk op een bedankje wachten. Ik denk gewoon alleen dat het logisch te verklaren is dat als je iets doet voor een ander (en als ik die ‘opdracht’ zo begrepen heb door communicatie van de overheid dan ben ik denk ik niet de enige), je systeem ergens van binnen wacht op óf een gunst terug óf een blijk van waardering. Dat is gewoon hoe mensen ‘geprogrammeerd’ zijn. Terecht? Nee, natuurlijk niet. En dan waarschijnlijk niet bewust, maar op het moment dat er dan het tegenovergestelde gebeurt en het lijkt alsof je het voor niks hebt gedaan (wat natuurlijk niet zo is) kan dat bij sommige mensen misschien even knagen. Onterecht, vervelend, maar menselijk.

Ik weet niet of je het nu tegen mij hebt, eerder ook al met je ‘jij’, ‘jullie’ en ‘je’ maar ik voel me aangesproken. Je trekt het te ver door, niet wat ik bedoelde en ook niet wat ik doe. Ik heb alleen geprobeerd uit te leggen waarom ik denk dat er soms een bepaalde houding is tegenover ouderen in deze pandemie.

15 likes

Dit is ook wat ik me afvraag, maar mijn moeder zei gisteren tegen mij dat geen handen meer geven één van de eerste regels was, nog voor de 1,5 meter. Dus gaat dat dan ook weer gebeuren? Hoort handen geven/drie zoenen/knuffelen bij de afschaffing van de 1,5 of was dat eigenlijk nog een aparte regel…

En mijzelf voorstellen door een hand te geven :woozy_face:

2 likes

Een aantal van mijn vrienden/vriendinnen knuffel ik weer sinds de 2 weken voorbij zijn na de tweede vaccinatie. Ik vind het op de een of andere manier nog heel eng om mijn ouders weer te knuffelen en volgens mij ga ik ook zo hard janken als dat weer gebeurd, terwijl wij normaal geen knuffelig gezin zijn.

1 like

Gatver ik wil helemaal geen mensen meer aanraken

42 likes

Ik kreeg gisteren een hand waarbij de middelvinger over mijn handpalm schaafde. Ook wel nieuw.

Was wel van mijn vriend dus dat kon ik nog aan

1 like

Same. Ik was gisteren op een verjaardag en mijn tante wilde perse weer drie zoenen geven want we zijn toch beide gevaccineerd?? Ik wil nooit meer terug naar drie zoenen geven :cry:

10 likes

Ik knuffel ook weer met vriendinnen 2 weken nadat we beiden zijn ingeënt. Heel fijn. De 3 zoenen mogen ze van mij voor eeuwig afschaffen.

2 likes

Ik moest wel een beetje lachen vanochtend door een radio item waarbij ze vroegen aan mensen wat ze van de nieuwe corona-maatregelen vonden, voornamelijk dus het afschaffen van die 1.5 meter. Zoals ongeveer elke Nederlander had iedereen er een sterke mening over en als laatste vraag: hield jij je nog aan die regel met je vrienden: “Ehhhhhhh… nee, ja, nee eigenlijk niet nee”

Je zou bekend moeten zijn met de forumregels, @chasingrainbows.

Een van de punten die daaruit (helaas) geregeld
voorbij komen, is dat zoiets niet is toegestaan.

Gewoon niet doen dus.

Gefeliciteerd met onder de 2000 besmettingen allemaal. :partying_face: Ik ben benieuwd of we ooit weer onder de 1000 gaan komen

16 likes