Volg de Nederlandse situatie natuurlijk van de zijlijn maar voor mijn gevoel is er minder gezeur omdat bijvoorbeeld Duitsland en ook Oostenrijk de horeca+winkels alleen open ging met testen/genezen/gevaccineerd verklaring en dit al vanaf mid Mei/begin Juni de realiteit is. Ben nu even een paar dagen in Nederland maar verbaas me echt over alle nieuwsberichten, talksshows en reacties overal. De Duitse regels zijn wat aangepast tijdens de zomer maar vaak mocht de test niet ouder zijn dan 24 uur. Ergens binnen gaan eten was dus gewoon de hele zomer testen voor mij omdat ik pas mid Juni aan de beurt was voor vaccinatie + 6 weken voor de tweede + 2 weken voor verplichte wachtperiode.
Maar ik denk vooral omdat wij niet die ‘vrijheid’ kregen die Nederlanders kregen dat er minder gezeik lijkt te zijn, we zijn nog steeds aan het afbouwen. Misschien als je eerst die vrijheid had en dan ‘terug’ moet dat er meer gezeur komt. We hebben nog steeds mondkapjesplicht in winkels en al 9 maanden alleen maar medische maskers waarvan 7 maanden de FFP2 maskers.
Duitsland is absoluut niet perfect en er klagen hier ook mensen, maar denk dat deze langzame afbouw aanpak wel beter is.
Qua testen is het echt 100x beter. De afgelopen 6 maanden mochten we wekelijks 1 gratis test doen en had ik binnen 15 minuten tot 1 uur de uitslag. Nu gaat die gratis test er uit om ook een beetje druk te zetten op vaccineren maar zelfs nu het aantal centra wat minder is kan ik nog steeds op 1100 plekken testen deze week en zelfs nog 12 in heel Berlijn op dit tijdstip 22:15
Goed, gedaan met mijn lofzang over Duitsland terug naar mensen die de coronapas vergelijken met NSBers en de oorlog 
Gewoon letterlijk voor de deur van de Duitse Bijenkorf testen