Ik heb een vriendin/kennis (we zijn niet super close maar spreken soms af voor een koffie en ken haar al erg lang) die zich niet wil laten vaccineren. Haar vriend ook niet en ze zijn er heel duidelijk in wat de reden is: ze zullen er zelf niet ernstig ziek van worden en vinden het onzin dat er maatregelen zijn want het is maar een griep. Ze gingen altijd 4x per week uit eten en doen dat nu niet meer want zijn ook anti testen geworden. Heel lang heb ik gedacht: oké vrije keuze en ik spreek niet met je af binnen, maar ik respecteer je keuze. Maar nu kan ik dat gewoon niet meer? Ik vind het zo vreselijk om te horen dat er steeds vaker weer ruimte gemaakt moet worden voor Corona patiënten en daardoor operaties worden afgezegd. Ik heb zelf het afgelopen jaar ook veel langer moeten wachten op een operatie (absoluut niet levensbedreigend maar het was wel erg vervelend dat het elke keer werd uitgesteld) en ik snap gewoon niet dat zij niet inzien dat zij gewoon onderdeel zijn van dit probleem? Zelf zien ze het echt totaal niet zo en vinden ze het allemaal heel erg overdreven en paniekzaaierij.
Ik vind het echt lastig wat te doen, want ik wil iedereen vrij laten in hun keuze maar tegelijkertijd frustreert het me wel en lukt het me gewoon niet meer om af te spreken.