Caronatopic #13

Hoe snel was bij jullie de uitslag er de laatste tijd? Ik heb morgen afgesproken met een vriendin die net haar vader heeft verloren en ben sinds gisteravond heel licht verkouden. Mijn zelftest was negatief gelukkig. Ik heb me vanochtend voor de zekerheid toch laten testen, maar hoop heel erg dat de uitslag er voor morgenochtend is.

Mijn zus had zich zondagochtend laten testen en zondagavond rond 10 was de uitslag er al.

2 likes

Ik ben het helemaal met je eens.
Opvang regelen is, zo kort dag, heel lastig voor veel ouders. Dan krijg je weer van die zielige situaties dat kinderen zich maar een paar uur alleen thuis moeten redden.
Naast de leerachterstand die toch weer ontstaat wordt voor het gemak ook maar even vergeten dat school een grote invloed op het sociale leven van kinderen heeft. Daarnaast vinden de meeste kinderen school stiekem ook gewoon heel leuk.

Het is al een jaar duidelijk dat het begin van de vakantie en Kerstmis dit jaar heel dichtbij elkaar zitten. Ik weet ook niet wat het beste is, maar ik snap deze keuze, (als het doorgaat) vooral op dit moment nog, gewoon echt niet.

Eerlijk, zelf zou ik het wel heel gezellig vinden hoor, mijn kindjes een week langer thuis. Maar ik heb dan ook het “geluk” (ik ben chronisch ziek) dat ik altijd thuis ben en mezelf niet in allerlei bochten hoef te wringen om opvang te regelen.

Tijdens de eerste schoolsluiting heb ik 2 klasgenootjes van mijn kinderen thuis opgevangen waarvan de ouders niet in aanmerking kwamen voor noodopvang. Ik vond dat heel heftig en het was een zware lichamelijke belasting voor mij, maar ik zou het nu ook weer doen als het nodig is.

3 likes

Ik heb afgelopen zomer een maand of drie veel last gehad van urticaria. Dat begon na mijn tweede vaccinatie rond de vaccinatieplek, zat uiteindelijk op m’n hele lichaam en ben daar aardig ziek van geweest en heb ook vrij lang prednison moeten slikken om het onder controle te krijgen. Is natuurlijk niet te bewijzen of dat wel of niet door m’n vaccinatie kwam, maar het kan wel dat dat het getriggerd heeft en dan zou dat opnieuw kunnen gebeuren. Er is verder geen grote medische noodzakelijkheid bij mij ook (ben geen risicogroep of iemand met verlaagde immuunrespons) dus vandaar de twijfel. Ik wil dit in elk geval eerst met mijn behandelend arts bespreken voor ik de keuze maak.

1 like

https://www.ad.nl/politiek/kabinet-beslist-alsnog-basisscholen-krijgen-eerder-kerstvakantie~a64bbf0b/

Ze gaan het dus toch doen…

1 like

Is toch onwaarschijnlijk dat het door het vaccin komt, maar waarschijnlijker doordat je immuunsysteem aan het werk gaat. Je wat koorts krijgt etc. Ik heb ook chronische urticaria en bij elke vaccinatie of verkoudheid vlamt het weer op.

3 likes

Ja is zo natuurlijk! Maar dan nog weet ik eerlijk gezegd niet of ik dat risico nu wel wil nemen daarop, als ik die extra bescherming ook niet per se nodig heb.

1 like

Dusss maandag kunnen ze nog gezellig corona oppikken om t op zaterdag door te geven aan opa en oma :+1:

Ik ben pro maatregelen, maar dit slaat nergens op.

4 likes

Is toch een leuk kerstcadeau

2 likes

Dit slaat echt he-le-maal negens op idd. Die week helpt niks meer tov Kerst en bovendien zullen ze nog massaal bij opa en oma gedropt worden volgende week.

2 likes

Dankje. Gelukkig hebben de meeste kinderen het erg goed thuis, maar sommigen ervaren de gezelligheid van kerst enkel op school helaas.

Kuttttt dit wordt chaos op werk :sob:

1 like

Maar… ik de artikelen die ik tot nu toe heb gelezen wordt niks gezegd over noodopvang? Als zelfs de BSO dicht gaat, waar moeten kinderen dan heen :’)

NOS zegt dit: “Omdat het zo kort dag is, wordt de scholen gevraagd opvang te regelen voor kwetsbare kinderen en kinderen van ouders met cruciale beroepen.”

Ooh beter, het bericht wordt continue aangepast volgens mij haha. Logisch ook.
Maar fijn, ben benieuwd hoe druk het dan wordt.

2 likes

Maar niet als, net als in de vorige sluiting, 80/90% van de kinderen alsnog op school komt. Of, op scholen waar dat minder is, er gemengd wordt dagelijks tussen meerdere groepen waardoor het áls het er is, meteen in meerdere groepen zit ipv 1…

Ik sta wel achter het besluit, maar niet dat het niet gewoon 4wkn terug is genomen… Dan was er voorbereiding geweest en hadden ouders misschien nog een dag of 2 vrij kunnen nemen waardoor het minder problematisch was…

edit; en dan al helemaal dat de sportclubs in de middag wel gewoon door gaan? Haha het hele idee was toch: blijf in je bubbel, maar nu gaan we ÉN op school ÉN daarbuiten mengen van groepen…

2 likes

Gaat de BSO dan ook dicht denken jullie? En het KDV voor de kleintjes?

RTL zegt

Basisscholen en bso’s gaan week eerder dicht voor kerstvakantie

In de tweede sluiting van kdv en school was bij ons, en bij ons kdv, bijna iedereen er… Bij de peutergroep van mijn zoon waren 2 kindjes er niet (van de 15). De rest allemaal wel want ‘1 van de ouders had een essentieel beroep’. In de eerste lockdown waren mensen veel voorzichtiger met wegbrengen.
Bij ons op school was in de eerste sluiting ook nog de grens van kwetsbaar kind heel strak; alleen als het thuis echt onveilig leek. Nu is kwetsbaar al; alle kinderen die die regelmaat, structuur en begeleiding echt nodig hebben (eh, dat is in Speciaal Onderwijs bijna iedereen haha)

Hier bijv: 200-300% meer leerlingen in de noodopvang.

edit; en ik denk dat ook omdat nu alles open is, er nog meer ouders gebruik van maken. Toen was alles dicht waardoor meer ouders thuis zaten. Nu zijn winkels, sauna’s, bioscopen etc allemaal open onder schooltijd, dus meer ouders die overdag moeten werken en dus gebruik mogen / gaan maken van noodopvang.

2 likes

Een week geen school zorgt inderdaad niet direct voor een leerachterstand, maar ze hebben vorig jaar een lange tijd geen (vernieuwend) onderwijs gehad. Daar zijn ze nu nog dingen van aan het inhalen.

Mijn kinderen hebben het geluk dat ze hier geboren/opgegroeid zijn en ouders hebben die ze kunnen helpen. Maar ontzettend veel kinderen zijn en hebben dat niet en die ontwikkelen door zo’n week wel degelijk nog meer achterstand.

Mijn zoon zit in groep 8, hij zou volgende week 3 dagen oefen-cito hebben wat nu niet doorgaat.

En ja dat kunnen ze inhalen, maar dat gaat wel weer ten koste van andere dingen.

2 likes