Caronatopic #13

Omdat dit soort cijfers een vertekend beeld geven en een vals gevoel van veiligheid. Uit mijn test kwam bijv. dat de kans bijna nihil is dat ik in het ziekenhuis kom of eraan sterf. Die kans is misschien ook klein, maar je kan dan ook denken:“ohhh nou het valt dus wel mee.” Terwijl je niet weet of die kans zo klein is, het zal je verbazen hoeveel gezonde mensen zonder het onderliggend lijden, waar in de test naar gevraagd wordt, aan covid sterven/in het ziekenhuis komen.

@Drawster Ja snap ik ook eigenlijk niet goed? Heb ook nog niet echt gezocht naar waarom ze het onder de 12 nog niet doen, maar ik hoor er ook gewoon niks over en dat vind ik wel apart idd

4 likes

Maar je vaccineert toch niet (enkel) voor jezelf en je eigen ziekenhuis of overlijdenskansen? Ik ben inderdaad niet echt bang dat ik aan Covid zal overlijden. Eigenlijk geen seconde. (toen ik zwanger was voelde ik me wel angstiger overigens).
Ik ben wel bang voor long covid. Voor het aansteken van de overduidelijk risicogroep zijnde mensen in mijn omgeving (zwanger/kanker patienten/oudere mensen etc). Voor het weer geen doorgang laten vinden van onderwijs en zorg en de kwetsbare leerlingen etc etc etc.

edit; maw, als iemand mij kon garanderen dat mijn kans 0 was, zou ik net zo goed een vaccin gehaald hebben haha.

3 likes

Interessant. Maar ik denk idd wel dat @Nox gelijk heeft (en ja spreek daarin ook voor mijzelf, of in ieder geval dacht ik in eerste instantie zo, ik begin heel langzaam bij te draaien).

Dat onderscheid wit/zwart…zou dat nou met vitamine D te maken hebben?

Ja de meeste mensen wel, maar ik hoor ook wel veel dat mensen zich niet ‘vol laten spuiten met zooi’ voor een ‘relatief kleine groep zwakkeren’.

2 likes

Ik zie nu online al heel veel mensen roepen dat ze maar 0.000% kans hebben om dood te gaan aan corona en dat ze het belachelijk vinden om daarvoor een ‘injectie’ te krijgen.
En dat men niet snapt vanwege deze kleine kans dat ze samenleving plat gaat e.d.

Ik snap dat deze statistieken je ‘zekerheid’ kunnen geven. Maar niks is voorspelbaar hierin. Zeker Long Covid niet.

2 likes

Dit is juist wat veel mensen niet lijken te snappen. Dat je het niet alleen voor jezelf doet maar dat je je ook laat vaccineren omdat je onderdeel bent van de maatschappij en daarin een verantwoordelijkheid hebt om je medemens te beschermen. Daarom word ik zo boos van opmerkingen als ‘ik heb een sterk immuunsysteem’. Ja leuk voor je Annie maar je kunt ook iemand met een zwak immuunsysteem besmetten.

16 likes

Hmm ja misschien zit de crux dan bij ‘zooi’ en ‘kleine groep zwakkeren’ haha.
Ik zie het niet als een harde zekerheid ofzo waardoor ik het los kan laten. Maar vond het interessant om te zien hoe het oploopt als je dus wel tot zo’n bepaalde ‘groep zwakkeren’ hoort. Terwijl dat dus al diabetes, of epilepsie is. Of leeftijd. Of … naja alles.

Meer als; interessant. Niet als; nou! Lekker voor elkaar, mij kan het niet krijgen!
En al helemaaaal niet als: onzinnig vaccin :clown_face:

Jawel. Ofja, de mensen die zich niet vaccineren, doen dat voornamelijk omdat ze alleen aan hun eigen belang denken. Vorige week dit gesprek nog gehad met iemand. Ik zei ‘we willen allemaal uit deze situatie’ toen antwoordde gesprekspartner ‘maar niet tegen elke prijs’ … ??? Ik had uiteraard daarvoor al uitgelegd dat er in een vaccin geen troep zit. Daar begon ik ongeveer het gesprek mee.

Deze persoon appte vandaag dat partner (ook niet gevaccineerd) vorige week met iemand heeft gewerkt die corona blijkt te hebben. Ze zijn nu in afwachting van de testuitslag van partner. Eigenlijk hopen ze een beetje dat ze corona krijgen, zodat ze een herstelbewijs hebben :thumbsup:

4 likes

Moeten ze wel herstellen natuurlijk :thumbsup:

15 likes

In principe weet je ook niet of je onderliggend lijden heb. Ik voel mij super gezond, ok rook wel, maar verder geen gekke klachten of rare dingen. Maar ik laat mij ook niet 2x per jaar binnenste buiten keren om op allerlei dingen te laten testen.

Dus ik kan wel denken yolo ben jong en gezond kom maar op covid of ik loop toch niet veel risico wat maakt het uit en dan krijg ik het blijk ik al maanden iets aan mijn hart te hebben.

Misschien denk ik daar te veel in door hoor, maar ik merk dat veel ongevaccineerde en gevaccineerde van mijn leeftijd en jonger dat denken en daardoor dus soepeler zijn met maatregelen of niet willen vaccineren.

Ik denk ook niet dat ik het loodje leg van covid maar ik ben wel bang voor long covid.

8 likes

Dan moet er op een gegeven moment wel een kinderziektestopic komen, anders gaat iedereen zich ergeren aan alle mommy’s.

Haha ‘maar waterpokken is ook een virus!’ ‘Kan me niet schelen, kom hier om over zieke volwassenen te lezen ja!’

Het was zo druk vanmorgen bij de teststraat. Ik had gelezen dat je daar ook zonder afspraak terecht kon. En alles zat verder vol in mijn regio. Heb een uur rillend in de kou gestaan met veel (andere) zieke mensen om me heen. Op een gegeven moment werden twee rijen samengevoegd en toen was er geen 1.5m meer. Kwam er een vrouw pal naast me staan om te kletsen van “ja ik heb griepklachten”. Heb alleen “ah oké” gezegd en me omgedraaid richting het hek/de frisse lucht :grimacing:

Ik hoorde later trouwens dat er op die locatie vandaag geen drive-thru was; gewoonlijk wel. Dus misschien net pech qua drukte/wachten.

1 like

Mijn moeder heeft nu ook corona, maar ik vroeg me af: ze heeft diabetes type 1 en (andere) auto immuun aandoeningen, zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten? Of wanneer ik bijv de dokter moet bellen?

1 like

Ik moet naar fucking Uden, dat is 40 minuten verderop terwijl ik in Gelderland woon! Ik probeer het straks nog wel een keer :face_with_raised_eyebrow:

2 likes

Ik kan hier op 9km afstand morgenochtend al. Niet mijn stad maar die in mn eigen stad is ook zo ver. Maar misschien komt t ook omdat ik invulde niet met auto te kunnen. Heb overigens niks was gewoon nieuwsgierig hoe het hier in de buurt zou zijn. Misschien regionaal ook wel verschillen. Zullen genoeg mensen afhaken denk ik als ze ver moeten.

3 likes

Hier ook geen afspraak te maken; grote stad. Geen klachten hoor maar keek ook gewoon even

Man, ik ben zo boos! Vanmiddag mijn kind (1 jaar, geen klachten) laten testen bij de GGD. Ander kind, man en ik zijn vorige week allemaal positief getest en wou nu haar ook voor de zekerheid testen voor ik haar naar de opvang laat gaan. (Het hoeft niet weet ik, maar vind het wel een fijn idee dat ik haar per ongeluk toch besmet in contact breng met anderen.) Bij mij op schoot begon ze te huilen toen de tester met het stokje bij haar in de buurt kwam. Begon opeens die vrouw te twijfelen of ze haar wel wou testen want “het is zo zielig” en “kijk, ze heeft de tranen over haar wangen lopen!” Ze heeft daarna echt meerdere keren gevraagd aan mij of ik het echt wel wou en ik heb serieus moeten praten als brugman om haar alsnog te laten testen… Uiteindelijk ging het hartstikke soepel en was er niks aan de hand. Ik ben er op de terugweg zo boos over geworden. Überhaupt, waar bemoei je je mee, maar die vrouw gaf mij echt het gevoel een slechte ouder te zijn door mijn kind te laten testen, terwijl ze hier niks van trauma oploopt. En dit is niet zielig, als ze per ongeluk iemand besmet die in het ziekenhuis beland, dat is zielig!

47 likes

Ik mag morgen testen op werken. Ben wel lichtjes verkouden en wat rillerig. Geen koorts. Hoop echt dat ik negatief ben. Ben nu wel aan stressen. Als grapje maar gezegd hou een IC bed voor me vrij hoor 🥲.

Eindstand vandaag 2 directe collega’s zijn positief getest op Corona. Waarschijnlijk van een patiënt overgenomen die niet verdacht werd voor covid (maar iets anders) maar tijdens zijn ziekenhuis bezoek Corona heeft ontwikkeling ( bv via eigen bezoek). We balen echt. Het is echt druk druk.

Vandaag waren onze optiflow apparaten op (= extra zuurstof met wat extra flow op de normale verpleegafdeling, volgende stap is naar de IC). Echt code zwart wat dat betreft. Longarts gaan praten met een familie om bij een iemand deze snel te stopen “want redt het toch niet”, zodat een jonger iemand er wel aan kan betere verwachting.

En dit een stad waarin carnaval is gevierd en horeca niet om
8 uur dicht gaat. Echt top hoor! Petje af voor hen.

14 likes

Wat een trut. Goed dat je hebt doorgezet hoor, kun je nagaan hoeveel mensen hun kind in die situatie niet zouden laten testen hoewel het wel moet.

3 likes