Caronatopic #14

1 tip: paracetamol!

1 like

Sporten! Bij alle drie mijn prikken hielp fitnessen heel erg, en dan bovenarm/schouderoefeningen. Moest gewoon door de pijn heen

1 like

Mijn quarantaine zit er vandaag op. Maar nu nog m’n peuter tot vrijdag binnen houden :woozy_face:
Vriend en kind hebben geen klachten gekregen, ondanks dat ik niet in isolatie ben gegaan. Ben erg benieuwd hoe nu verder; of ze toch nog positief testen. Zoals ik al eerder vertelde, het testen was helemaal mis gegaan door een onhandige medewerker bij de teststraat, waardoor we van haar geen eerste test hadden. De zelftesten waren negatief, maar ja dat waren die van mij ook. Ik denk dat ik het of via haar of via m’n studenten heb gekregen. Maar daardoor dus ook bang dat ze dan positief test volgende week, stel dat ik het wel via m’n dochter had dan kan ze tot 7 weken erna nog posited testen toch?

2 likes

Oh het mag wel hoor, maar dan heb je grote kans te gaan kokhalzen
Ik heb deze tip gezien van een kno arts

1 like

Dat kan, maar hoeft zeker niet!
Bij mijzelf was ik na 7 dag al PCR negatief (terwijl ik nog medicatie gebruikte om m’n afweer te reMnen). Ik moest dit trouwens doen, omdat we personeeltekort hadden en zo kon ik eerder dan de 14 dagen (die voor mij stonden) weer aan het werk.
Als ik kijk naar de patiënten bij ons met Corona die bv van IC naar de afdeling moeten of van afdeling naar een zorgplek buiten ziekenhuis testen een hele hoop binnen 2 weken al PCR negatief. Dat 8 weken is ooit zo gekozen en wordt zo nog steeds aangehouden. Deels ook omdat je nu in deze periode de GGD niet nog meer wil belasten met testen van al positieve personen.

4 likes

Wurg reflex / kokhals reflex. Dus nooit het staafje in het midden van je mondhoeken naar binnen.

1 like

Ik! Ik werkte met een soort schema waarbij ik elke dag 3 min langer probeerde te wandelen, en veel yoga gedaan als dat even lukte. Na 2 maanden ging het ineens snel beter en na 3 maanden kon ik weer beginnen met sporten.

Probeer tegen jezelf te blijven zeggen dat het goed komt. Kleine stapjes, rustig aan en maak desnoods een schema zodat je een doel hebt. Geef het tijd, hoe kut het ook is! :heart:

2 likes

No offence maar als het zo is dat je long covid ontwikkelt kan je tegen jezelf praten tot je een ons weegt maar je lichaam heeft er waarschijnlijk weinig boodschap aan.

Maargoed je bedoelt het goed dat snap ik en misschien is het voor Okapi een helpende gedachte, dan heb ik niks gezegd.

10 likes

Dank je wel! Dat geeft wat hoop. Voel me zo teleurgesteld in m’n lichaam. Ik ben sinds gister ook weer begonnen met yin yoga en ga nog wat ademhalingstechnieken opzoeken. Ik hoop dat er binnenkort weer een kleine verbetering komt.

@EllaFitzgerald ik snap je punt, maar zulke woorden helpen op dit moment wel. Ik ben zo geschrokken van hoe weinig ik nu kan lichamelijk, ik ben er heel somber van geworden. Zeker omdat ik nu niet zelf voor mijn hond kan zorgen en ik mijn beste maatje mis. Het enige wat me er nu doorheen helpt zijn positieve gedachtes en een schema. Anders wordt het echt een verdrietig verhaal denk ik. Het is gewoon hopen dat het geen long covid wordt. Maar als ik daar nu al aan toegeef wordt het ook niet beter.

6 likes

Mijn huisdier niet meer bij me kunnen hebben is zo’n nachtmerrie :broken_heart:
Ik hoop en duim dat je idd snel vooruitgaat ❤️‍🩹❤️‍🩹❤️‍🩹

4 likes

Op het moment waarop je nog niet weet of het goed komt helpt echt niet om tegen jezelf te zeggen dat het vooral niet goed komt. Ik krijg bijvoorbeeld heel snel anxiety en daarmee verspil je ongelooflijk veel energie. Die angst is echt verschrikkelijk. Het laatste wat je op zo’n moment nodig hebt is stress. En het overgrote deel van mensen met corona klachten hersteld nog steeds, dus dit lijkt me nu echt niet het moment om te wijzen op wat er allemaal mis kan gaan :upside_down_face:

4 likes

Dat is waar, dat was ook niet m’n bedoeling dus mijn excuses daarvoor.

2 likes

Hopelijk mogen dit soort vragen hier ook: ik weet het even niet meer zeker.
Mijn oudste kind is gisteren getest bij de GGD omdat er een uitbraak in haar klas was (ze heeft geen klachten) en bleek gisteravond positief. Ik heb daarna meteen een zelftest gedaan (ook al hoeft dat niet volgens de regels ivm recente booster, vrij krom als je het mij vraagt) en die was ook positief. Ik laat me morgen testen bij de GGD. De zelftesten van mijn man en jongste (3 jaar) waren vandaag negatief.

Begrijp ik nou goed dat:

• mijn positief geteste oudste minimaal 7 dagen thuis moet blijven (zolang ze geen klachten heeft/houdt) en je niet nogmaals een test hoeft te doen, voordat ze weer naar buiten kan?
  • voor mij hetzelfde geldt vanaf moment van mijn test GGD (als die ook positief is?)
  • mijn jongste kind nu ook in quarantaine moet en pas op dag 5 na positieve test van de oudste getest kan worden?

Ik kan het echt niet duidelijk vinden op internet, vooral wat ik met de jongste nu moet doen en wanneer ze getest moet worden.

1. Ja. “ Het kind is niet meer besmettelijk als het na 7 dagen (dag 0 is start klachten) 24 uur volledig klachtenvrij is. Overleg met de GGD over de besmettelijkheid als het kind langer dan 7 dagen ziek is. Als het kind helemaal geen klachten had toen het werd getest, en daarna ook geen klachten kreeg, dan is het kind besmettelijk tot en met 7 dagen na de test” —> dus GEEN nieuwe Test doen.
  2. Ja. Idd heel krom van booster en ipv geen quarantaine terwijl je wrs wel besmet bent met Corona en het anderen kan overdragen.
  3. “ Elk gezinslid doet zo snel mogelijk een test. Dit kan een zelftest zijn, of een test bij de GGD. —-> hebben jullie al gedaan.
    Echter —->> Is het kind of gezinslid (zoals broer of zus) niet meer besmettelijk? Dan blijft u vanaf dat moment 10 dagen thuis in quarantaine. U kunt de termijn van 10 dagen quarantaine verkorten door u op dag 5 (nogmaals) te laten testen bij de GGD. Is uw testuitslag negatief? Dan kunt u weer naar buiten.” Geldt overigens als het oudere kind en jij niet in isolatie zijn gegaan, waar ik vanuit ben gegaan.

Het is beetje lastig om te bepalen wanneer dag 1 voor je man en jongste kind geld. Is dat dag 7 van je oudste kind of dag 7 van jou. Want jullie zijn niet opdezelfde dag getest, toch? Of je houdt beide “gisteren” als startdag aan. Dan Tel je vanaf 29-01 5 dagen en doe je een nieuwe test bij je man en jongste kind of blijven tot en met 07-02 in quarantaine (totaal 10 dagen).

1 like

Ja vooral dat laatste bepalen kom ik niet helemaal uit. Mijn oudste is gisterochtend getest, om 23u hadden we uitslag en meteen daarna heb ik de zelftest gedaan, net als mijn man. De jongste hebben we vanmorgen pas getest.

Dan gaat de termijn vanaf gisteren lopen toch voor de jongste? Of geldt dan mijn GGD test die morgen wordt afgenomen als startmoment voor haar… Mijn ervaring met GGD bellen het afgelopen jaar over dit soort vragen is niet heel positief, soms kreeg ik op 1 dag van 2 medewerkers verschillende adviezen. Of sowieso de opmerking: weet u zeker dat u uw kind wilt laten testen, dat is niet prettig hoor (ja ik weet het zeker, ik wil dat u nu gewoon een afspraak inplant).

Ik zou “gisteren” aannemen want jouw zelftest was gisteren ook positief (kans dat je PCR positief wordt is echt groot met deze hoge besmettingscijfer, hoe hoger de besmettingscijfers hoe betrouwbaarder de zelftest is). En dus in isolatie blijven (jij en je oudste) tot minimaal 28-01. Per 29-01 gaan dan de 10 extra dagen quarantaine in van je jongste en van je vriend. Zij kunnen beide als zij dat willen op 2-2 (dag 5) testen. Indien negatief hop eruit.

Ja bij mij deden ze bij m’n zoontje ook moeilijk over testen totdat ik zeg wat m’n werk inhoudt en ze zulk commentaar voor zich moeten houden.

3 likes

Ik kan het nog steeds niet bevatten dat we waarschijnlijk op zo’n 90.000+ besmettingen per dag zitten. Wel een fijn iets om te zien dat het grootste gevaar is geweken omdat er een daling is in het aantal patiënten op de IC’s. Maar voelt alsnog raar ofzo, vooral na de afgelopen twee jaar.

3 likes

Zo, een jaar! Hoe was dat mentaal?

Het is niet per se dat ik me ertegen verzet, maar ik vind blijven oefenen en bewegen wel belangrijk. Maar in kleine mate dus, dat heb ik wel geleerd haha.

1 like

Ja, ik ga er ook vanuit dat ik het heb door die positieve test. Hij knalde ook meteen het scherm door. En aangezien mijn dochter ook geen klachten heeft, zal dat bij mij ook wel zo zijn.

Isolatie voor de jongste is niet mogelijk, ze is drie jaar. En daar komt bij: zolang mijn man negatief is, kan hij gewoon naar zijn werk en moet ik dus sowieso bij de kinderen blijven. Mijn vriend hoeft dus helemaal niet in quarantaine + testen volgens de regels omdat hij recent geboosterd is. En als mijn dochter en ik geen klachten hebben & krijgen: gaat dan de quarantaine tijd voor de jongste pas na onze 7 dagen na positieve test in?

3 likes

Krom is dat eerste stuk hé? Ik snap het wel dat de samenleving door moet, maar jij bent ook geboosterd en toch positief. Persoonlijk zou ik als collega van je man echt denken wtfffff maar het zijn nou eenmaal de regels.
Ja klopt voor zover ik weet gaan de dagen van je jongste pas tellen als jullie 7 dagen opzitten. Want ze kan bv op dag 6 van jullie nog het virus oplopen, het zou dan gek zijn dat zij tegelijk met jullie eruit mag.