Caronatopic #15

Ik merk dat ik het -nu het hoestseizoen weer begint- ook wel lastig vind als zorgprofessional dat mensen niet (hoeven te) testen. Ze komen met bosjes op het spreekuur ivm aanhoudende verkoudheidsklachten en hoesten en niemand heeft er zelf aan gedacht om te testen!

Ben niet super bang voor besmetting, maar heb er uiteraard ook geen zin in, maar het is ook vooral: als je wel test en het is corona dan heb je een verklaring voor je klachten en hoef je niet naar mij te komen (want kan weinig voor je betekenen) en dan denk je misschien ook beter na of je mensen met een verhoogd risico moet vermijden.

Ik weet dat het niet hoeft, maar ik had in het vierde corona-najaar toch niet per se verwacht dat mensen je zo blanco aan zitten staren als je vraagt of ze een test hebben gedaan. Waarom zijn we zo raar? Haha echt bijzonder.

29 likes

Uit nieuwsgierigheid - is de Corona dan ook vaak een verklaring?
Ik dacht trouwens dat er op gegeven moment ook van die testen ontwikkeld werden waarmee je corona, influenza en ik dacht RSV kon oppikken? Snap eigenlijk niet waarom dat niet een groter ding is geworden, lijkt mij best handig.
Maar goed ondertussen werk ik tussen mensen die toch vooral wel redelijk zouden moeten begrijpen hoe dit allemaal werkt en die kijken me ook glazig aan als ik zeg wel getest te hebben? Mensen hebben blijkbaar geen kwetsbare mensen in hun omgeving?

1 like

Je hoort nauwelijks dat mensen corona hebben, maar de waarde in het rioolwater was laatst weer best hoog, dus het kan niet anders dan dat een deel van de griep- en verkoudheidsachtige klachten die we nu zien door corona komt.

Er zijn idd van die sneltesten op meer virussen ontwikkeld. Misschien ga ik die toch eens kopen voor op het werk, al denk ik niet dat mensen enthousiast worden als ik begin over een stok in neus en keel in het kader van mijn eigen onderzoek. :sweat_smile:

Hier, zelfs bij de Etos:

https://www.etos.nl/producten/fluorecare-antigen-combo-sars-cov-2-influenza-a%2Fb-rsv-test-kit-120671087.html

6 likes

Oh wow had wel eens in de winkel gekeken maar nooit online

Lijkt me leuk als je je eigen onderzoek gaat doen!! Ik wil de paper wel schrijven als je daar geen zin in hebt

Misschien gaat dan wel rond; als je naar de dokter gaat voor hoesten en verkoudheidsklachten krijg je een stok in je neus - en dat ze dan denken: nou laat maar, ik red me wel.

9 likes

Wij hebben een corona uitbraak op de afdeling, nou net een doelgroep die het niet moet oplopen. Maar gewoon een chirurgisch masker dragen op het werk/bij patiëntencontact gaat voor sommige werknemers echt te ver :exploding_head:

Overigens zien we nu ook veel rhino-enterovirus, jammer dat die niet op die test zit. RSV/Influenza heb ik nog niet gezien dit najaar

2 likes

Wij laten mensen wel weer testen.
En met klachten mondkapje op

Shit, nu kan ik me nooit meer ziekmelden voor werk of studie als ik geen zin heb :frowning: (grapje natuurlijk)

Ben ik met je eens, maar de zelftesten sluiten het ook niet goed uit. In hoogtij corona had ik ook toen ik met het hele gezin corona had geen positieve thuistest totdat het op zijn hoogtepunt was. Was laatst ook met hoestklachten bij de huisarts (negatieve thuistest) maar die kon/wilde mij niet nogmaals testen.

1 like

Dit. En waar je meestal mensen ziet met een kwetsbare gezondheid

Je krijgt nu een vaccin voor de omikronvariant XBB 1.5 (net de naam van een kind van Elon Musk haha)

12 likes

Gek zo’n verschil. In mijn regio is het ook weer Corona (alleen risicogroepen) icl overlijden eraan (een ernstig risicogroep), maar ook veel para-influenza. En enkeling influenza.

5 likes

Ik ben sinds vrijdag gelukkig weer beter! Flink ziek geweest maar gelukkig voor nu zitten mijn haren en nagels nog aan mijn lijf. đŸ« 

Voor jou ook nog beterschap!

2 likes

Gelukkig!!!
Mijn haar is ook niet uitgevallen dit keer gelukkig, maar wel behoorlijk nare andere klachten.
Maar thank god dat het haar er nog aan zit ja, was vorige keer ook niet een beetje wat uit viel bij mij en ik ben net van mn postnatale haarverlies af dus kon dit er niet bij hebben :rofl:

Ik ben ook weer aan de beterende hand maar het is wel efht een mega klap op je weerstand zeg. Ga echt ff rustig aan doen voorlopig.

1 like

:100:
“Waarom zou ik testen? Het is nu hetzelfde als een gewone verkoudheid!!” En dan doodleuk met je snotneus in de gezichten van je vrienden en collega’s hoesten. Want “thuisblijven hoeft ook niet meer hoor”

Word er niet goed van :roll_eyes:

1 like

Ik blijf het zooo bizar vinden dat mensen nog steeds zo kunnen denken. Zelfs als Coronavirus hetzelfde was als een gewone verkoudheid (
en ik bedoel, je bent gewoon tyfusdom als je dat ùcht denkt, gezien het grote aantal mensen met langdurige/chronische klachten na de besmetting), dan zou je die toch ook het liefst willen vermijden? En de mensen om je heen, zeker de kwetsbare groepen, willen besparen?

Ik voel me echt een naĂŻeve baby, maar ik had gehoopt en verwacht dat de pandemie ons voorzichtiger en empatischer zou maken, in plaats van andersom.

6 likes

Ook laatst iemand: “goh dat jij uberhaupt nog testen hebt liggen thuis!”. Ja Gerda, sommige mensen hebben kwetsbaren in hun directe omgeving en kunnen niet zomaar zorgeloos iedereen in hun bek niezen.

6 likes

Dit is dus wel wat de HA zei toen mijn moeder 2 weken terug aangaf een positieve zelftest te hebben. ‘Oh mevrouw, u had niet hoeven testen hoor. Wees maar blij dat het covid is en geen echte griep, hier ben je sneller vanaf’ En toen ze vroeg of ze thuis moest blijven zei hij dat ze gewoon naar buiten mocht. Dus het is een beetje dubbel wat iedereen zegt.

1 like

RIVM informeert ook over luchtweginfecties als groep en niet alleen meer specifiek over Corona. Los van dat ik vind dat als je gewoon verkouden/ziek bent je ook niet in iemands gezicht hoest en je oplet voor kwetsbaren om je heen, is dit toch ook het nieuwe beleid?

5 likes

Is hier iemand die niet de 15 minuten is blijven zitten? Ik ben al blij als ik de wachtrij ga overleven maar zie zo op tegen een kwartier daar zitten met en die mensen en alle mogelijke ziektes die ze meedragen.
Ik zou dan gewoon buiten voor de prikplek wachten zodat als er iets gebeurt alsnog iemand t wel ziet. Maar ben dan weer bang dat die mannetjes zeggen joe waarom ga je wacht je niet 15 minuten.

1 like