Inderdaad, het zijn geen handjevol 80+ maar duizenden waar het omgaat.
Er zijn in Nederland zo’n 5 miljoen mensen die in de groep “hoger risico” vallen. Moeten al die 5 miljoen mensen dan maar afgesneden worden van de maatschappij of hoe zie je het voor je?
Ik vind het ook zo kwalijk dat die idioten uberhaupt nog zendtijd krijgen.
Ook zo typisch. Iedereen fijn onderbouwd op @Anna-Maria reageren, en dan peert ze hem. Lekker ergens binnenstappen, je woordenkots aan twijfels verspreiden en vervolgens niet thuis voor argumenten.
Ook dat draagt bij aan de polarisatie meid, want zo kan er toch nooit begrip komen voor jouw kritiek? Onderbouw het, ga de discussie aan als je hem start.
Ben benieuwd!
Ik snap ook niet hoe je kunt pretenderen om de zorg te geven en te willen dat er meer geld naartoe gaat etcetera etcetera maar vervolgens wel bewust kiest je niet aan de maatregelen te houden omdat je kwantiteit boven kwaliteit stelt. Een persoon boven bepaalde leeftijd of risico groep óf GEEN van dat alle, overlijdt niet gegarandeerd en komt er mogelijk weer bovenop. Helaas heel vaak niet en is er alsnog zorg mee gemoeid. Huisarts, thuiszorg, revalidatie, fysiotherapie, verpleeghuis, ziekenhuis.
Wanneer dat wel het geval is, heb ik nog niemand ontmoet die sterft aan Corona zonder ook maar enig beroep te doen op een vorm van zorg en dan gaat het weer om thuiszorg, huisartsen, hospice, opname in ziekenhuis en dan niet eens per se de IC, maar volle verpleegafdelingen.
Er is altijd zorg nodig, die het al zo moeilijk heeft gehad, maar om dan blijkbaar nog een beetje empathisch te willen lijken roep je daar ook nog maar over alsof de zorg ook maar geholpen is met dit kritisch denken en opheffen van maatregelen. Daarmee naai je ons alleen maar harder. Ik zou willen dat ik kon zeggen: ik doe niet meer mee.
Ja ik verbaas me hier ook vaak over. Anderzijds, zelfs al ken je zelf persoonlijk niet zo iemand dan zou je je toch een beetje een voorstelling moeten kunnen maken door interviews met risicopatienten en de impact op hun leven van dit alles of, nou ja, gewoon een beetje inlevingsvermogen zou ik denken. Echt shocking om hardop te filosoferen over de noodzaak om het taboe op de dood te verbreken. Ben benieuwd hoe mensen met dat soort opvattingen erover zouden denken als de kans dat je doodziek werd door corona gewoon willekeurig verdeeld was over iedereen.
Waarom denken sommige mensen dat we geen vrijheden meer terugkrijgen? Als er geen pandemie is, is er toch geen nut meer voor de maatregelen?
Vroeger had ik ook de vrijheid om als baby toen we op vakantie gingen de hele achterbank over te rammelen, als een leeg blikje red bull. 🤷
Als je beter weet moet je ook beter doen
En je zal zien dat de VVD straks weer de grootste wordt. Ongelooflijk.
Wat een luxe, wij zaten met zijn vieren op de driepersoonsachterbank! Zelfs tijdens vakanties naar Oostenrijk en Frankrijk.
Ik ben het zoooooo met jou eens!
Oh van mij mogen ze zo vaak op tv als ze willen; ze vallen elke keer weer iets verder door de mand.
& @SpeedOfSound late reactie, maar ben 5 minuten binnen geweest met mondkapje op 3 meter en niets aangeraakt. Had eigenlijk helemaal niet naar binnen moeten gaan, maar was te overrompeld. Wb biblebelt: in dit dorp is wel specifiek een piek door kerkbezoek ed, maar klopt dat het overal kan gebeuren. Was miss niet super relevant.
In mijn geval is de pandemie sowieso niet echt bevorderlijk geweest voor de band met een deel van familie en vrienden. Echt teleurgesteld in sommige mensen die mij bijna een schuldgevoel aanpraten wanneer ik me gewoon aan de regels wil houden
omdat de overheid bestaat uit lizard-people, snap je dat nou nog steeds niet?
En het gaat niet eens alleen maar om Corona-zorg, dat wordt natuurlijk al een gigantisch drama als we alle beperkingen loslaten, maar die ‘zwakkelingen’ kunnen we dan wel laten sterven in de hal van het ziekenhuis.
Het probleem is daarnaast dan nog dat de zorg geen enkele capaciteit heeft voor iets anders dan corona. Dus als je dronken op de terugweg van de kroeg van je fietsje klapt kunnen we je gebroken arm niet opereren, je hoofdwond niet hechten, je hersenbloeding niet verhelpen, dus in het beste geval verlies je dan permanent functie in je arm, in het ergste geval ga je dood. Dan zeggen de sceptici ‘dat doe ik niet hoor, dronken fietsen!’, maar dan krijg je een blinde darmontsteking, zonder operatie ga je gewoon dood. Of je krijgt een buiten baarmoederlijke zwangerschap en bloedt dood, of je krijgt een hartinfarct of een herseninfarct of kanker of galstenen of noem het maar op waarmee mensen wel eens in het ziekenhuis belanden en dan ga je daaraan dood.
Jammer dan, maar gelukkig kon je daarvoor nog wel even lekker naar een feestje.
Naja technisch gezien, als we ze in de hal laten liggen of staan, (of in de triage tent buiten), heeft de reguliere zorg er toch ook geen last van? Alleen de uitvaart branche …
Als ze zeggen: “we moeten de dood accepteren”, “het mag niet ten kosten gaan van”, ja dan eh, zie ik voor me dat mensen dit bedoelen.
Ohja, dat kan natuurlijk ook! Sneltest in de triagetent en dan bij een positieve uitslag meteen in de kist gaan liggen, dichttimmeren en wachten op het einde.
Dan komt het wel goed met de rest!
Mijn vader heeft beslist om mijn opa en oma (oud, dement, verzorgingstehuis) niet in te laten enten omdat hij toen ze nog bij waren de afspraak had gemaakt geen levensverlengende maatregelen te nemen. Ik vind dat supermoeilijk, want het is natuurlijk breder dan dat. Het gaat ook over de bescherming van mensen om hen heen, zoals zorgpersoneel, familie en medebewoners. En bovendien ga je natuurlijk niet per se dood van corona, er kan ook een hoopje mens over blijven waar je liever niet over na wil denken. Maar dit onderwerp is extreem pijnlijk omdat mijn vader voor zijn gevoel zijn ouders al jaren kwijt is en echt onder de zorg voor hen doorgaat. Ze zijn zelf ook niet meer gelukkig dus ik begrijp zijn sentiment wel, maar het is gewoon niet rarioneel. Hoe kan ik dit goed onderbouwen en heeeel tactvol brengen?
Ik zou het heel erg richten op het belang van de groep. Dat je begrijpt dat hij hun leven niet langer wilt rekken, maar dat er ook een kans bestaat dat zij corona overleven, maar ondertussen een medebewoner aan steken, die wél nog langer door had willen leven, maar er aan sterft. Inenten doe je voor elkaar.