Caronatopic #8

Continuing the discussion from Caronatopic #7 (Deel 1).

Previous discussions:


Uitleg langetermijn-effecten vaccins door huis-immunoloog @Ovenschaal, zie post Caronatopic #6

“En in principe zijn de lange-termijn gevolgen wel bekend. In een vaccin zit altijd ongeveer hetzelfde: een hulpstof wat je immuuncellen lokt en zegt ‘jij moet dit leren’ (vandaar de dikke pijnlijke plek na een vaccinatie) en natuurlijk het vaccin zelf. Dat bestaat uit een stukje herkenbare ziekteverwekker (of soms de hele ziekteverwekker maar dan verzwakt). Je immuuncellen reageren hierop, zullen dit leren, en als gevolg heb jij ‘geheugen immuuncellen’ die paraat staan als je ooit een keer de echte ziekteverwekker tegenkomt. Dan zullen ze gelijk actie ondernemen en de ziekteverwekker vernietigen en wordt je dus niet ziek.

Bovenstaande werkt op precies dezelfde manier als je (zonder vaccin) verkouden wordt of de waterpokken krijgt oid. Alleen het is de echte ziekteverwekker dus je wordt er eerst ziek van, omdat je immuuncellen wat tijd nodig hebben om het te leren, of de ziekteverwekker is gewoon best sterk en sneaky dus het duurt even. Als je beter bent heb je dus ook immunologisch geheugen.

Nu je een beetje weet hoe het immuunsysteem werkt, zijn er, als je nadenkt, maar een paar dingen die kunnen gebeuren (net zoals als je verkouden bent bijv).

Het vaccin werkt helemaal niet: nouja dan is er dus niks.

Het vaccin is niet ‘sterk’ genoeg: je immuniteit neemt af in de loop van de jaren, dus dan zou je niet meer beschermd zijn. Dan moet je hem opnieuw halen. Of je wordt elk jaar verkouden wat bij een verkoudheid het geval is.

Het vaccin is iets te sterk: dan wordt je dus iets zieker na vaccinatie, wat alsnog een stuk milder is dan de daadwerkelijke ziekte. De BMR prik is een voorbeeld, meeste kindjes krijgen koorts.

Een ander lange-termijn effect kan ik eigenlijk niet bedenken. Behalve dus dat het niet meer werkt. Als iemand wel iets kan bedenken, wil ik dat gerust onderzoeken en kijken of ik daar iets over kan vinden.

(Dit verhaal geldt dus voor alle vaccins, want die zijn allemaal in de basis hetzelfde behalve het stukje ziekteverwekker natuurlijk)”

YOLO

2 likes

Ik weet nog dat ik het eerste topic zag en dacht: zou die ooit vol raken dan? Er werd in andere topics veel over gepraat maar ik dacht dat het wel zou overwaaien

Boooooiiiiiii :sweat:

29 likes

Ik ga vanmiddag voor het eerst getest worden. Lekker op mijn fietsje door de regen en de wind. Had gehoopt dat het niet nodig zou zijn, maar een collega is positief getest en ik heb een beetje keelpijn.

Jeetje nummer 8 al! Ik dacht in het begin ook dat Corona maar iets heel tijdelijks was, wat had ik dat verkeerd ingeschat :face_with_hand_over_mouth:
Nog maar 4 diensten op de IC, hoop ik. Dan ben ik klaar met deze stage en hoef ik alleen nog maar diensten op de SEH en cohort te doen. Vind dat toch minder pittig dan op de IC.

37 likes

Wat vinden mensen het toch moeilijk om een ‘nee’ te accepteren zeg. Het zou toch niet moeten uitmaken waarom niet, jij zegt nee dus dan is het toch nee. Hoe raar.

15 likes

Kijken jullie ook de livestream over het oordeel van EMA over Pfizer?

1 like

YES :dancingbanana:

5 likes

Het vaccin is in ieder geval officieel goedgekeurd :clap:t4:

20 likes

wooohooooo

16 likes

Pakket vervoer via de lucht is dacht ik niet gestopt vanuit uk. Persoon vervoer natuurlijk wel.

1 like

Wat ik wel vreemd vind ofwel me ook afvraag is: vorige week zat ik te zappen en kwam bij Op1 terecht, zat Ab natuurlijk weer aan tafel.

Toen was het net bekend dat het gemuteerde virus zich in Engeland razendsnel aan het verspreiden was. Toen zei de presentator dat en zeiden zowel Ab als ik geloof die mevrouw Koopmans: oh die variant hebben wij hier allang. (???)

Nu denk ik: zouden die dagelijkse hoge besmettingscijfers komen doordat de gemuteerde variant hier idd al een tijdje is?

1 like

Ik heb verder niet echt nuttige input voor dit topic, maar wil alleen even zeggen: petje af voor jou :clap:t2: Kan me voorstellen dat het heftig is in de zorg nu, en helemaal op de IC.

1 like

Heb serieus zitten huilen bij het nieuws. Ben zo blij! Op naar het einde!

Edit: omg ook nog een kerstmuts :cry:

10 likes

Ik heb dat gevoel al een tijdje. In de eerste golf raakte er wel eens een personeelslid besmet, af en toe 1, niet echt aan elkaar te herleiden, misschien ook wel van familie thuis opgelopen, 1 uitbraak met 6 verpleegkundigen die (tegen alle regels in) een hele zondagmiddag samen in een te kleine koffiekamer hadden gezeten. Nu hebben we al meerdere uitbraken in ons ziekenhuis gehad waarbij op 1 afdeling direct 23 verpleegkundigen, 5 dokters en 15 patiënten besmet raken in 1 week, terwijl we allemaal mondkapjes dragen, braaf op afstand en in kleine groepjes lunchen, etc.
Maar of het echt aan een nieuwe variant ligt, geen idee.

6 likes

Je zou bijna zeggen dat je 1 + 1 dan wel kunt optellen. Wat me vooral verbaasde was het laconieke aspect, ofwel het gemak waarmee er tussen neus en lippen door werd gezegd: oh die hebben wij hier allang.

Edit: ben het fragment even aan het zoeken maar het was niet Ab. Of ik zoek fout. Mocht ik het vinden dan plaats ik 'm hier alsnog.

Niet huilen! Misschien als ze zien dat mensen na het zetten van het vaccin weinig last hebben van de bijwerkingen ze het toch wel willen.

1 like

Mijn tante in Londen appt me net dat ze me een cadeautje heeft gestuurd and i wish her an ounce of luck. Kijk ernaar uit om het te ontvangen in oktober 2022.

52 likes

Al die aangekondigde meditaties vandaag van corona ontkenners en dat gepraat over het verhogen van de frequentie doen me enorm denken aan die aflevering van Southpark over de poep toon. Dan wordt wereldwijd een brommende toon afgespeeld waardoor de hele wereld tegelijk in z’n broek poept😂 Be prepared tonight allemaal.

24 likes

Ik was eerst in de volle overtuiging het vaccin te laten zetten maar ik merk dat ik steeds meer begin te twijfelen. Dit is denk ik omdat ik er niet genoeg kennis van heb en veel mensen in mijn omgeving hem niet willen nemen. Als ik dan nog berichten lees over dat het voorwaardelijk goedgekeurd is en later opnieuw beoordeeld moet worden denk ik toch: ja, dan ben ik straks de sjaak.

Bv dit stukje uit het artikel van NOS:
De vergunning die gaat worden afgegeven is een voorwaardelijke vergunning. Dat betekent dat Pfizer het EMA maandelijks op de hoogte moet houden van de resultaten uit de studies die nog lopen en het EMA het vaccin over twee jaar opnieuw zal beoordelen

1 like