Caronatopic #8

Continuing the discussion from Caronatopic #7 (Deel 1).

Previous discussions:

Uitleg langetermijn-effecten vaccins door huis-immunoloog @Ovenschaal, zie post Caronatopic #6

“En in principe zijn de lange-termijn gevolgen wel bekend. In een vaccin zit altijd ongeveer hetzelfde: een hulpstof wat je immuuncellen lokt en zegt ‘jij moet dit leren’ (vandaar de dikke pijnlijke plek na een vaccinatie) en natuurlijk het vaccin zelf. Dat bestaat uit een stukje herkenbare ziekteverwekker (of soms de hele ziekteverwekker maar dan verzwakt). Je immuuncellen reageren hierop, zullen dit leren, en als gevolg heb jij ‘geheugen immuuncellen’ die paraat staan als je ooit een keer de echte ziekteverwekker tegenkomt. Dan zullen ze gelijk actie ondernemen en de ziekteverwekker vernietigen en wordt je dus niet ziek.

Bovenstaande werkt op precies dezelfde manier als je (zonder vaccin) verkouden wordt of de waterpokken krijgt oid. Alleen het is de echte ziekteverwekker dus je wordt er eerst ziek van, omdat je immuuncellen wat tijd nodig hebben om het te leren, of de ziekteverwekker is gewoon best sterk en sneaky dus het duurt even. Als je beter bent heb je dus ook immunologisch geheugen.

Nu je een beetje weet hoe het immuunsysteem werkt, zijn er, als je nadenkt, maar een paar dingen die kunnen gebeuren (net zoals als je verkouden bent bijv).

Het vaccin werkt helemaal niet: nouja dan is er dus niks.

Het vaccin is niet ‘sterk’ genoeg: je immuniteit neemt af in de loop van de jaren, dus dan zou je niet meer beschermd zijn. Dan moet je hem opnieuw halen. Of je wordt elk jaar verkouden wat bij een verkoudheid het geval is.

Het vaccin is iets te sterk: dan wordt je dus iets zieker na vaccinatie, wat alsnog een stuk milder is dan de daadwerkelijke ziekte. De BMR prik is een voorbeeld, meeste kindjes krijgen koorts.

Een ander lange-termijn effect kan ik eigenlijk niet bedenken. Behalve dus dat het niet meer werkt. Als iemand wel iets kan bedenken, wil ik dat gerust onderzoeken en kijken of ik daar iets over kan vinden.

(Dit verhaal geldt dus voor alle vaccins, want die zijn allemaal in de basis hetzelfde behalve het stukje ziekteverwekker natuurlijk)”

Ik weet nog dat ik het eerste topic zag en dacht: zou die ooit vol raken dan? Er werd in andere topics veel over gepraat maar ik dacht dat het wel zou overwaaien

Boooooiiiiiii :sweat:

29 likes

Ik ga vanmiddag voor het eerst getest worden. Lekker op mijn fietsje door de regen en de wind. Had gehoopt dat het niet nodig zou zijn, maar een collega is positief getest en ik heb een beetje keelpijn.

Jeetje nummer 8 al! Ik dacht in het begin ook dat Corona maar iets heel tijdelijks was, wat had ik dat verkeerd ingeschat :face_with_hand_over_mouth:
Nog maar 4 diensten op de IC, hoop ik. Dan ben ik klaar met deze stage en hoef ik alleen nog maar diensten op de SEH en cohort te doen. Vind dat toch minder pittig dan op de IC.

37 likes

Wat vinden mensen het toch moeilijk om een ‘nee’ te accepteren zeg. Het zou toch niet moeten uitmaken waarom niet, jij zegt nee dus dan is het toch nee. Hoe raar.

15 likes

Kijken jullie ook de livestream over het oordeel van EMA over Pfizer?

1 like

YES :dancingbanana:

5 likes

Het vaccin is in ieder geval officieel goedgekeurd :clap:t4:

20 likes

wooohooooo

16 likes

Pakket vervoer via de lucht is dacht ik niet gestopt vanuit uk. Persoon vervoer natuurlijk wel.

1 like

Ik heb verder niet echt nuttige input voor dit topic, maar wil alleen even zeggen: petje af voor jou :clap:t2: Kan me voorstellen dat het heftig is in de zorg nu, en helemaal op de IC.

1 like

Heb serieus zitten huilen bij het nieuws. Ben zo blij! Op naar het einde!

Edit: omg ook nog een kerstmuts :cry:

10 likes

Ik heb dat gevoel al een tijdje. In de eerste golf raakte er wel eens een personeelslid besmet, af en toe 1, niet echt aan elkaar te herleiden, misschien ook wel van familie thuis opgelopen, 1 uitbraak met 6 verpleegkundigen die (tegen alle regels in) een hele zondagmiddag samen in een te kleine koffiekamer hadden gezeten. Nu hebben we al meerdere uitbraken in ons ziekenhuis gehad waarbij op 1 afdeling direct 23 verpleegkundigen, 5 dokters en 15 patiënten besmet raken in 1 week, terwijl we allemaal mondkapjes dragen, braaf op afstand en in kleine groepjes lunchen, etc.
Maar of het echt aan een nieuwe variant ligt, geen idee.

6 likes

Al die aangekondigde meditaties vandaag van corona ontkenners en dat gepraat over het verhogen van de frequentie doen me enorm denken aan die aflevering van Southpark over de poep toon. Dan wordt wereldwijd een brommende toon afgespeeld waardoor de hele wereld tegelijk in z’n broek poept😂 Be prepared tonight allemaal.

24 likes

Ik was eerst in de volle overtuiging het vaccin te laten zetten maar ik merk dat ik steeds meer begin te twijfelen. Dit is denk ik omdat ik er niet genoeg kennis van heb en veel mensen in mijn omgeving hem niet willen nemen. Als ik dan nog berichten lees over dat het voorwaardelijk goedgekeurd is en later opnieuw beoordeeld moet worden denk ik toch: ja, dan ben ik straks de sjaak.

Bv dit stukje uit het artikel van NOS:
De vergunning die gaat worden afgegeven is een voorwaardelijke vergunning. Dat betekent dat Pfizer het EMA maandelijks op de hoogte moet houden van de resultaten uit de studies die nog lopen en het EMA het vaccin over twee jaar opnieuw zal beoordelen

1 like

Ik heb mijn eerste corona test ook gehad. Ik voelde mij gister ineens beroerd worden ik dacht dat is vast de vermoeidheid en na een citrosan + 2 ibuutjes was het ook weg. Maar beter safe than sorry, dus vanmiddag door de stromende regen op mijn fiets gegaan (zul je zien dat ik daar ziek van word :joy:)

De winkel beneden heeft de balie ook uit de deur opening verwijderd maarrrrr die hebben nu dat je moet appen als je iets wilt bestellen en dan geven ze het dus toen ik voor mijn test naar buiten ging (en thuis kwam) hingen er alsnog allemaal mensen voor de deur :roll_eyes: Morgen maar weer ff de politie bellen.

Ik heb afgelopen maanden al zo vaak de politie gebeld echt niet normaal :joy::joy:

Er worden wel meer geneesmiddelen voorwaardelijk toegelaten (vorig jaar 8), omdat de EMA vindt dat het onverantwoord is mensen te laten wachten tot de studies volledig afgerond zijn, en de verwachting is dat de voordelen (veel) groter zijn dan de nadelen. Het is niet te verkopen dat je een voorlopig supergoed werkend ebolavaccin/kankermedicijn/antibloedingsmedicijn (voorbeelden uit 2019) hebt met in de eerste studies weinig nadelen, maar dat je dan toch nog een jaar of 2-3 mensen laat doodgaan aan die dingen, omdat je eerst gaat wachten tot er een nieuwe ebola-uitbraak of grote groep terminale kankerpatiënten is waarbij je uitgebreid de bijwerkingen kan bekijken.

Daarom mag dit vaccin nu ook toegelaten worden, we hebben nog geen harde gegevens over wat er met mensen gebeurd 2 jaar nadat ze dit hebben gekregen (want zo lang bestaat het nog niet), maar de voordelen (in gezonde levensjaren en kwaliteit van leven voor enorme groepen mensen, voor de economie, etc.) wegen op tegen de verwachte nadelen (die erg klein zijn, want het is een variant van iets wat we al veel langer kennen). En ondertussen houdt de EMA natuurlijk goed in de gaten of dat ook echt allemaal goed blijft gaan en de vergunning uiteindelijk in een definitieve kan worden omgezet.

53 likes

Pff mijn vriend wilt tweede kerstdag 4 familieleden uitnodigen. En eigenlijk ben ik het er niet zo mee eens. Dus ik zei net: ‘maar dat is te veel…’ en toen zei hij: ‘ja maar moet ik pietje of jantje niet uitnodigen dat ik toch ook raar??’ Maar dat is de situatie voor iedereen.

Alleen wij hebben beide al corona gehad in oktober en mijn vriend is ook overtuigd dat we het niet nog een keer kunnen krijgen.

Ik merk dat onze meningen erg uiteenlopen en ik heb het gevoel dat veel mensen het gaan overtreden met kerst en er niet zo moeilijk over doen. Dus dan voel ik me wel moeilijk.

Dus nu twijfel ik ook om hem dan maar zijn gang te laten gaan en dat ik zelf dan maar weg ga naar mijn ouders ofzo

1 like

Ja kut ik moet direct denken aan iemand die hier laatste over poste en zij was dan degene die Corona heeft gehad.

Een vriendin wil me graag zien aankomend weekend maar is 8 dagen geleden positief getest. Ze zegt nu al geen klachten meer te hebben, alleen geen reuk en smaak dus ja dat ze dit weekend sowieso helemaal beter zou zijn. Maar… ik vind het gewoon best spannend merk ik. Omdat ik het ook best kort geleden vind nog van haar test? Maar nu moet ik ook denken aan die ene forummer hier die het zelfde had, maar dan van de andere kant. En nu “schaam” ik me ook wel voor mijn angst? Dat ik het zo kut vind dat ik liever nog niet afspreek Maarja

1 like

Thanks, dit zet het wel wat meer in perspectief. En toch blijft er een stemmetje in mij dat zegt: ‘maar wat als er over 2 jaar dan toch negatieve lange termijneffecten zijn en ik daar dan mee zit?’. Zo lastig, want ik wil mij wel gewoon laten vaccineren en vertrouw ook wel dat het niet zomaar goedgekeurd wordt.