Caronatopic #8

Veel virussen (waaronder dit coronavirus) hebben moleculen op hun oppervlakte (in dit geval de spike-eiwitten) die binden aan een molecuul van menselijke cellen (in het geval van corona de ACE2-receptor). Receptoren zijn een soort sloten die alleen met een specifieke sleutel opengemaakt kunnen worden, en virussen doen eigenlijk zo’n sleutel na om er misbruik van te maken. Als het coronavirus aan dat slot bindt, fuseert het membraan (de wand) van de cel met dat van het virus, waardoor het virus in de cel terechtkomt. Een mogelijkheid is dat de nieuwe mutatie (dus die waardoor dit weekend de UK op slot ging, van een nog nieuwere weet ik zelf niets) makkelijker aan het slot kan binden, en dus daardoor makkelijker en sneller cellen kan infecteren. Het precieze mechanisme hiervan wordt nu nog onderzocht in het lab, de hypothese dat het besmettelijker is berust vooralsnog nog op berekeningen van het aantal mensen wat door deze variant besmet wordt.
Is dit een beetje duidelijk? Merk dat ik dit lastig uit te leggen vind haha

8 likes

Wel interessant dat ze dat allemaal delen, ik dacht dat ze het in NL vooral veel geheim hielden uit angst voor aanslagen of sabotage ofzo? Zijn er bij jullie echt zoveel minder radicale viruswappies dan hier?

Ja dankjewel! Ik sluit me op😂

Wat een engelengeduld!

@Merrow toen ik snotterig was moest ik eerst mn neus snuiten en werd het eerste stokje met een snottebel weggegooid. Ze willen echt beter materiaal hebben.

Ik kan er dus echt niet bij dat mensen die roken, waarvan echt 100% bewezen en duidelijk is dat het slecht voor je is, nu dan bang zijn om een vaccin te nemen. Maargoed mss weinig inlevingsvermogen van mijn kant want ik kan echt niet wachten tot het vaccineren gaat beginnen.

7 likes

Mijn allergrootste conclusie na dit jaar is dat Nederlanders echt af en toe een verschrikkelijk volk zijn. Onder het mom “lekker nuchter en eigenwijs”. :nauseated_face:

12 likes

Ik ben een beetje bang dat, als er steeds meer besmettelijkere varianten komen, we niet uit een lockdown komen totdat er voldoende ingeënt is. Dat duurt dus dan nog maaaanden… wordt er een beetje moedeloos van.

en ik ben echt bang dat ik toch positief ga testen, terwijl t niks veranderd aan hoe ik me voel oid en ik echt niet weet hoe. Hoop zo dat de uitslag echt binnen 24 u er is, maar dat zou mazzel zijn denk ik

Waarom verliezen die mensen de dag na kerst hun uitkering? Weet iemand dat?

Ik denk dat Trump hoger inzet, omdat hij toch niet met die gevolgen van die 2000€ zit. Maar miss kijk ik er te negatief tegenaan.

1 like

Da’s de einddatum van het eerste steunpakket

1 like

Oh serieus! Zo klein! Eigenlijk dus een beetje zoals dat je met een verrekijker vanaf de maan ook geen mensen kan zien. Wij zijn ook net virussen.
En een kapotte mens ziet er ook wel anders uit dan een levende ja

1 like

Je bedoelt ~kritisch~

1 like

Hoe kom je er bij dat de lockdown verlengt gaat worden? Je kan er nu nog niets van zeggen…

De strenge lockdown is net een week bezig? We moeten nog ruim 3 weken dat kun je toch helemaal niet zo stellen. Vind je bericht een hoog paniekgehalte hebben

28 likes

Tranquilo ik hou echt niet van dit soort paniekerige berichten.

36 likes

Ja, ik snap wat je zegt. Ik denk wel dat ze er rekening mee gehouden hebben gezien het feit dat er 12 januari weer gekeken wordt en je dan echt wel moet zien wat er in de periode van kerst en oud en nieuw gebeurd. We zullen het zien

I feel you girl, al deze gedachten zijn vandaag ook door mijn hoofd getrokken…

Het is een soort olietanker die héél langzaam gekeerd moet worden. De mensen die op de laatste dag voor deze lockdown besmet zijn geraakt, hebben zo ongeveer afgelopen weekend klachten gekregen, hebben zich maandag of dinsdag laten testen, worden pas aankomend weekend zo ziek dat ze misschien naar het ziekenhuis moeten, en pas ergens rond de jaarwisseling weten we of ze zo ziek zijn dat ze de IC nodig gaan hebben.

Dus het aantal testen kan pas vanaf vandaag gaan dalen door de huidige maatregelen, want (grofweg) alle mensen die tot gister positief zijn getest, waren al besmet geraakt voordat de maatregelen in gingen, daar was niks meer aan te veranderen.

TLDR: Het is nog te vroeg om er iets van te zeggen.

30 likes

Hoe bedoel je om daar kerst mee in te gaan?

1 like

Ik nam eerlijk gezegd aan dat de cijfers nu nog hoger gaan worden, omdat de aangepaste variant nog zoveel besmettelijker is. Of is dat raar gedacht?:face_with_monocle:
Ik woon overigens in Twente en ik vind het niet gek dat die cijfers hier zo schrikbarend hoog zijn, mensen lijken gewoon schijt te hebben aan de maatregelen.

Ik zou morgen mijn moeder helpen met de laatste boodschappen maar ik bedacht me dat dat nu natuurlijk helemaal niet samen kan. En ernaartoe, mijn ouders hebben geen auto dus ik rij want handig voor de zware dingen. Maar mag je wel samen in de auto met mondkapje op.