Caronatopic #8

Nee in NL mag dat niet. Ik geef echt 0,0000000% info aan de politie, hoe vaak ze het ook proberen. Ik vraag ook niet aan mijn patienten om toestemming te geven mocht politie bellen haha.

Edit: Ben ook wel benieuwd hoe ze dat gaan controleren idd. Patient bandje met datum/tijdstip meegeven?

1 like

Maar hoe controleer jij dan of meneer X aan de telefoon wel echt meneer X is, of eigenlijk politieagent Y of maffioso Z die probeert aan vertrouwelijke informatie te komen? Überhaupt krijg ik zelf trouwens nooit patiënten aan de telefoon, die stranden ergens bij een secretaresse denk ik.

Ik weet ook niet hoe we dat gaan oplossen, we weten überhaupt nog niet of er een avondklok komt, wat de uitzonderingen worden en op welke manier ze dat willen handhaven en controleren. Misschien moet de secretaresse van elke patiënt een briefje uitdraaien bij vertrek dat de patiënt dan zelf mag besluiten te laten zien als daarom gevraagd wordt of iets dergelijks, maar het lijkt me sterk onwenselijk dat SEH-artsen zich hiermee zelf bezig moeten gaan houden.

1 like

Nou persconferentie uurtje uitgesteld

Wij hebben 24/7 een SEH-secretaresse, in het piepkleine ziekenhuis waar ik eerst werkte hadden we een receptioniste die ook wel dingen kon printen en faxen enzo als je dat vroeg. Ik denk dat er in Nederland weinig ziekenhuizen zijn waar de dokter zelf de telefoon opneemt.
Een briefje is ook informatie, maar dan heeft de patiënt zelf volledige controle of hij die informatie afgeeft of niet. Een patiënt mag ook op zijn telefoon inloggen op zijn online dossier en alle labuitslagen en foto’s laten zien ofzo, dat is zijn keuze, zijn informatie. Het verschil is dat ik dan niet degene ben die beslist welke informatie vrijgegeven wordt, aan de telefoon heb ik geen enkele manier om te controleren of dat daadwerkelijk is wat de patiënt wil.

5 likes

Bij ons in (NL) is het exact zoals @Merel het aangeeft.
Het lijkt mij vreselijk irritant dat ik als dokter zijnde voor letterlijk alles gebeld ga worden. Daar hebben we juist bv een SEH vpk / receptioniste voor. Idem bij oncologie vragen een dienstdoende oncologie vpk voor vragen vanuit thuis.

Mijn vorige bericht ging juist over de avond- en nachten. Politie krijgt niks te horen van de SEH receptioniste dat daar iemand is geweest. Bij een evt boete kun je later bezwaar maken. Ik heb bv recent een parkeerboete gehad en stond in het kopje ook “medisch spoedgeval”. Als je daar bewijs van toevoegt dan wordt het kwijtgescholden.

Nou mijn curevacprik zit er ook in hoor. Vond het supergoed geregeld allemaal en heel duidelijk en vriendelijke mensen. Had alleen niet verwacht dat ik voor een algehele lichamelijke apk in mijn ondergoed moest staan dus ik stond daar met schaamhaar tot mijn knieën maar goed dat zal wel niet zo relevant zijn voor het vaccin verder. En ik was ook blij dat ik nog niet had geplast vandaag want moest ter plekke een zwangerschapstest doen maar ik plas echt 3x per dag ofzo normaliter dus dan had ik daar de halve dag kunnen zitten wachten haha. Vond het ook wel grappig dat ik dus vanaf nu eigenlijk letterlijk al mijn medische dingen aan hen moet doorgeven, of het nou coronagerelateerd is of niet. Ook als ik van mijn fiets val of mentale klachten of naar de huisarts ben geweest voor gehoorklachten of wat dan ook.

43 likes

Ik heb veel Belgische collega’s (ik werk dichtbij de grens tusse. Nl en Be) en die beamen idd ook dat het werkcultuur hier (nl) voor de jonge artsen echt stukken beter is dan in België. Op meerdere gebieden.

Ik las dat ze bij ons in NL ook bespreken om voor beperkt bezoek te gaan. Dus 1 bezoeker ipv 2 wat nu mag.

Samen met een vroege avondklok hoop ik toch echttt dat dit flink effectief gaat zijn. Want dan kun mensen echt vrijwel niets meer met “gezellige avondjes”.

2 likes

Ik ben ook erg benieuwd naar de resultaten. Ben ergens bang dat het de mensen wie je wil tegenhouden er niet mee tegen kan houden. Denk zelf dat bezoek tot 1 persoon beperken meer doet dan een avondklok, omdat het ook logeerpartijtjes uitlokt.

je hebt altijd van die kutmensen die zich niet aan houden aan de maatregelen, nooit al gedaan… :facepunch:

maar ik hoop zeker dat de meesten zich er wel aan houden! net zoals je dus nu alleen al in dit topic leest hoeveel invloed het heeft op mensen

2 likes

Ik hoop ook dat mensen zich eraan gaan houden. We leven ‘gelukkig’ in een digitaal tijdperk, het is niet alles, maar het maakt het contact hebben met mensen gelukkig niet onmogelijk. Hopelijk heeft het dusdanig effect dat we daarna langzaamaan weer kunnen afschalen in de zorg en kunnen versoepelen in de regels

@VanderWoodsen nou vooral van mensen wie voor alles een reden verzinnen om het vaccin niet te hoeven nemen. Vriendin van me is bang voor naalden en wil daarom het vaccin niet, ze hoopt dat de 75% van nl het neemt, zodat zij het niet hoeft. Ik begrijp wel dat je enorme angst kan hebben, wat ik wel opvallend vond is dat ze wel piercings heeft, maar ze claimde toen dronken te zijn geweest en het daarom wel durfde …?

wil hiermee trouwens niet judgen op angsten, ik geloof echt dat er mensen zijn met extreme angsten en het écht niet durven, maar ik ken die vriendin van me en ik vraag me af of het echt een angst is of dat ze het vaccin niet vertrouwt (gezien ze ook niet helemaal meer in covid begint te geloven)

1 like

Ik zou zeggen, bied aan haar dronken te voeren. zelf nuchter te blijven en haar er heen te rijden :partying_face:!
Win win win situatie :ok_hand:t2:

Misschien kan iemand een platform starten voor prik-angstige mensen, en dan kan “BOB” en “angstige moet dronken gevoerd worden” aan elkaar gekoppeld worden! :smirk::ok_hand:t2:

4 likes

Nou is het al 14.00 ik ben een beetje zenuwachtig :grimacing:

3 likes

Pff die rekenmodellen van t RIVM zijn ook niet erg geruststellend. Nu is die piek weer opgeschoven naar eind april/ begin mei. Ik had toch wel hoop dat we dan weer een beetje open konden.

Ik houd mijn hart vast voor straks. Er staat een verhuizing gepland, en alles is al helemaal afgestemd. Geen idee of dat nog door kan gaan. Straks moet ik alsnog een duur verhuisbedrijf bellen.

Maarja, als het moet dan moet het.

Ga maar weer testen, weet ik zeker of 't aan de droge lucht ligt

Ja las t hier

1 like

heeft iemand een link voor de chat? Ik kan het niet vinden.

https://www.forumfeminarum.nl/t/niks-te-doen-chat-mee-over-corona-en-andere-zaken/16467?u=floepsie