Caronatopic #9

Bedankt voor alle antwoorden! Heb een afspraak gemaakt voor morgen. Toen ik aangaf emetofobie te hebben vertelde ze dat ik alleen een stok in mn neus krijg.

Heb net hier ook een snel test gedaan met alleen de neus stok en die was al negatief. Hopen dat dat morgen bij de GGD ook het geval is :blush:

14 likes

Goed dat je morgen naar de GGD gaat, een sneltest is niet betrouwbaar bij negatieve uitslag, 40% van de positieve coronagevallen wordt gemist NL.

2 likes

Zo zielig maar ook zoveel liefde :broken_heart: Zat al een tijdje dicht tegen een huilbui aan, maar zit nu keihard lelijk te janken :cry:

1 like

Ik vind het nieuws hierover en de bijbehorende headliners wel een beetje makkelijk scoren. Ik kan me best voorstellen dat een bedrijf dat normaal gesproken kroketten vervoert goede koelinstallaties heeft in de busjes en dus misschien prima geschikt is om vaccins in te vervoeren. Vind het wel creatief gevonden eigenlijk. Het is uiteraard wel belangrijk dat de temperatuur goed bewaakt kan worden, maar misschien kan dat wel, ik heb geen idee.

Vind koppen als ā€˜Vervoer delicaat vaccin is geen broodje kroket!’ en ā€˜Vervoer vaccins amateuristisch: zelfs uitbesteed aan krokettenbakker’ echt een beetje populistisch.

2 likes

Niet om vervelend te doen, maar omdat ik het zelf toch wel zou willen horen: ik had dit ook uitgelegd aan de telefoon en ook tegen mij werd gezegd dat het alleen om een neusswab zou gaan, maar het was uiteindelijk toch wel echt neus Ʃn keel. Dus wees er toch maar op voobereid dat je misschien toch de keelswab krijgt. Maar ik sluit me verder aan bij de andere antwoorden die hier gegeven zijn. Ook toen het bij mij niet lukte vanwege angst zijn ze daar heel geduldig mee omgegaan en lukte het uiteindelijk toch. Daarna toen ik de teststraat uit was heb ik de auto even aan de kant gezet zodat ik de spanning los kon laten, misschien ook een tip voor jou.

1 like

Is er ineens grote uitbraak in t noorden van het land? Zie daar niks van terug in de media (nos of Google oid) maar schijnt dat het ziekenhuis Leeuwarden nu zwangere vrouwen zonder medische indicatie niet meer toe laat, omdat het te vol is?

(Bron: Facebook van verloskundigen Leeuwarden en Geboortebeweging)

Wat ik heb begrepen is nog geen enkel vaccin voldoende getest bij mensen met immuunproblemen. De nefrologen hier raden ons aan om vooral het vaccin te nemen en dat ze dan willen weten hoe het gaat. Omdat er dus nog geen enkel onderzoek naar gedaan is.

1 like

Ik kwam alleen dit tegen: https://www.lc.nl/friesland/leeuwarden/Corona-uitbraak-in-MCL-verergert-ziekenhuis-sluit-afdeling-oncologie-restaurant-en-koffieruimtes-26477797.html

1 like

In het ziekenhuis zelf is een uitbraak onder personeel en die willen ze graag zo snel mogelijk onder controle hebben. Daarom willen ze dat zo weinig mogelijk mensen van buiten af binnenkomen.

Daaronder vallen dus ook externe verloskundigen. Je kan nog steeds poliklinisch bevallen zonder medische indicatie alleen dan onder begeleiding van een verloskundige van het ziekenhuis.

In de eerste lockdown was deze maatregel er ook.

2 likes

Aah onder t personeel. Duidelijk.

Vond (vind) het zo gek dat het niet echt op de nos of nu.NL kon vinden :see_no_evil:! Tnx!

Ik kreeg het idee dat er in Belgiƫ wel al meer algemene informatie over de chronisch zieke patiƫntengroep beschikbaar is. In Nederland is er nog veel gedoe over wie wanneer zal worden ingeƫnt. Ik geloof dat de vereniging van artsen van mijn ziekte zich momenteel hard maakt voor een voorkeursbehandeling van deze patiƫntengroep. Maar het gaat er allemaal nogal onduidelijk aan toe.

Maar wat ik wel heb begrepen is dat patiƫnten met een verzwakt immuunsysteem beter een mrna-vaccinatie zoals Pfizer, Biotech en Modena moeten krijgen. Astrazenica en ook Janssen zijn vectorvaccins.
In feite komt het erop neer dat Pfizer en Biotech nieuwe technieken gebruiken waarbij je niet een klein beetje van het virus, maar slechts de genetische informatie van het virus krijgt ingespoten. Hierdoor zal je immuunsysteem antistoffen voor het virus aanmaken.

1 like

Ik weet het antwoord ook niet, maar mijn gok is inderdaad dat het nog te weinig getest is. Ik heb een auto-immuunziekte en heb een tijdje geleden het een en ander over de verschillende vaccins opgezocht en kon toen alleen info over Pfizer in de UK vinden (ik zocht overigens wel specifiek op Engelse artikelen dus daar kan het ook door komen haha), daar zijn al heel veel mensen ingeƫnt, ook mensen met immuunproblemen, en zijn er vooralsnog geen negatieve effecten gevonden. Het klinkt voor mij dan enigszins logisch dat bij Astra-Zeneca, waar minder mensen mee zijn ingeƫnt, nog voorzichtiger wordt omgegaan met het geven aan mensen met immuunproblemen. Ook is er een verschil in de precieze samenstelling/werking van de vaccins maar daar weet ik niet zoveel van af, ook niet hoe dat beter of slechter zou werken bij immuunziekten.

1 like

Hmm. Van wat ik me herinner gelezen te hebben hier op een NL site stond er een stukje over auto-immuunstoornissen niet toegespitst tot ƩƩn merk vaccin maar in z’n algemeenheid. Dat er nog niet alle benodigde info is over de werking bij mensen met een auto-immuunstoornis. Ook dacht ik gelezen te hebben dat het te maken zou hebben met dat het te maken zou kunnen hebben dat het minder effectief zou zijn door het type medicijngebruik van deze mensen, maar dat een lagere werking nog altijd beter was dan niets dus dat het dan toch aangeraden werd (weet niet meer precies hoe of wat maar staat dan wellicht ook op de NL overheidssites mocht je het willen nalezen). Wellicht zou het daarmee te maken kunnen hebben. Want volgens mij lag het beschermingspercentage van Astrazeneca lager dan die van de andere vaccins. En als het dan potentieel nog lager komt te liggen door medicijngebruik willen ze misschien het zekere voor het onzekere nemen door ƩƩn vd andere merken voor deze groep te gebruiken? Al is dit wat gissen natuurlijk.

1 like

Ff serieus. Gister was de crematie van mn oom. Ik ben niet geweest oa door mn corona angst. Is mn tante net gebeld dat iemand van de bediening daar vandaag positief getest. Al hoor ik nu net dat t iemand van de muziek was. En niet dichtbij geweest maar wel uur in dezelfde kamer.
Moet de hele bups nou in quarantaine? En vriendin van me zei dat ik niet mag werken? Maar ik heb geen contact gehad toch. Ik snap t niet meer.

Je bent toch niet geweest? Waarom zou jij dan in quarantaine moeten

5 likes

Ja geen idee. T blijkt nu iemand te zijn geweest die de muziek deed. Dus wel 1.5m afstand gehad maar wel een uur. Maar diegene had ook mondkapje op. Dus t valt mee hopelijk? En ga ervan uit dat ze gister geen klachten had. Heeft t zin om de ggd te bellen of hoeft er inderdaad niemand in quarantaine omdat er wel afstand geweest is.

Ja woon met iemand in huis die er was. Dus indirect. Hopelijk kloppen de richtlijnen gewoon en valt t mee.

Sorry weer een quarantaine vraag, maar ik kan het echt niet goed terugvinden.

Als een leidster van het KDV positief getest is op corona en je kind is ook snotterig, moet dan het hele gezin in zelfisolatie? Kind moet getest of 10 dagen in quarantaine, maar over ouders kan ik niks vinden.

@Eddie
Over AstraZeneca: ik heb de indruk dat ze voor de hoogste risico-patiĆ«nten liever Pfizer of Moderna gebruiken, omdat AstraZeneca wat lager ā€œscoortā€ op effectiviteit. En als je dan sowieso al kans hebt dat je slecht reageert qua antistoffen aanmaken op een vaccin, dan werkt het misschien wel helemaal niet.

Heb het nergens exact zo gelezen, maar dat is tot nu toe mijn invulling van het geheel.

Wij hebben gister opdracht gekregen om morgen AstraZeneca te gaan bestellen voor de mensen uit 1956 en 1957 en mensen met een BMI >40 van 18-65 jaar en thuiswonende mensen met Down-syndroom.

Zoals ik eerder al eens hier zei is BMI dus vaker niet als wel goed geregistreerd, dus heb gister twee uur alle zoekmogelijkheden in ons systeem gebruikt om er zo veel mogelijk boven water te krijgen. :hot_face:

4 likes

Nee alleen als ik bericht krijg dat ik het al drie dagen niet gedaan heb. Maar het is nu alleen covid verdenking, als ik klachten krijg die daarop kunnen wijzen vul ik het wel in