@puntjes
Nederland heeft een systeem van een aantal (ik dacht 40 ofzo) huisartsenpraktijken die altijd bij elke luchtwegklacht een monster insturen, die monsters worden geanalyseerd naar welke virussen daarin zitten en daarmee meten we of er een influenza-epidemie gaande is bijvoorbeeld. Nu gaan veel mensen met luchtwegklachten natuurlijk niet naar de huisarts, maar naar de teststraat, dus het is niet helemaal representatief dit jaar. In al die ingestuurde monsters is nog geen influenza vastgesteld, dus er zal mogelijk wel wat rondgaan in de bevolking, maar veel zal het niet zijn. Er is in ieder geval zeker geen sprake van een epidemie.
Dat lijkt mij volledig te wijten aan de maatregelen tegen covid, vorig jaar was de influenza-epidemie ook abrupt voorbij toen we stopten met handen schudden en binnen afspreken. Griep is minder besmettelijk dan covid, en wat er niet is, kan ook niet rondgaan. De kans dat je vandaag de trein instapt en iemand tegenkomt met covid is aanzienlijk, de kans dat er iemand in de coupé zit met influenza is nihil.
Onze coronatesten in het ziekenhuis zijn een combipakket geworden met RS-virus en influenza, dus we testen iedereen automatisch ook op influenza. Tot nu toe heb ik er nog niet 1 gezien, maar ik hoorde dat er elders in het huis wel 1 geweest was, op het hoogtepunt in 2018 hadden we >100 opgenomen patiënten met influenza tegelijk, meerdere weken achtereen (ter vergelijking).