Hoera voor dit topic!
Ik ben zelf heel erg groot voorstander van lelijk “mogen zijn”, maar heb het er zelf natuurlijk vaak kneitermoeilijk mee. Ik schrik van hoe ik eruit zie op foto’s en heb in al mijn drie relaties, inclusief mijn huidige, heel erg veel moeite met knappe exen, soms op het randje van obsessie. Ik maak mezelf soms wijs dat ik knap ben, soms dat ik knap zou zijn als ik […], soms dat ik hopeloos lelijk ben en dat verschrikkelijk is en soms simpelweg dat het helemaal niks uitmaakt. Ik ben gelukkig op een punt gekomen dat mijn zelfbeeld sterk samenhangt met mijn innerlijk, maar omdat ik daar ook niet al te blij mee ben merk ik dat ik me vaak als afweermechanisme ga focussen op het oppervlakkige, dat volgens de samenleving makkelijk te vervormen is door middel van afvallen, sporten, fillers, make-up en weet ik veel wat.
Het is voor veel mensen, waaronder ik mezelf soms schaar, gewoon moeilijk om niet modelwaardig te zijn. Dat mag en is juist enorm begrijpelijk, gezien de druk die erop gelegd wordt. Toch vind ik het belangrijk om actief iets te doen om niet in dat gevoel te blijven hangen en te zwelgen; ik ben niet verantwoordelijk voor mijn gevoelens w.b. mijn uiterlijk, maar ik kan het belang ervan gelukkig wel goed relativeren, en dat is mijns inzien belangrijk.
Ik weet niet of er ook maar iets van wat ik in mijn hoofd heb overkomt, maar even my two cents.