Complimenten/uiterlijk discussie

Dit topic is een voortzetting van een discussie in het bloggers/Youtubers topic.

Daar aan gerelateerd: ik vind opmerkingen in wayrwt altijd zo raar als iemand zegt: wat ben jij knap! Of wat een mooi lichaam heb jij! Ten eerste vind ik dat zo naar naar de rest toe waar dat niet tegen gezegd wordt en er wordt dan zoveel nadruk op iets gelegd waar je wellicht niks voor hebt hoeven doen. Die nadruk op iemands uiterlijk. Een outfit draait in zeker zin ook om uiterlijk maar voor mijn gevoel toch anders. Naja, heb koppijn, kan het even niet zo goed verwoorden.

53 likes

Gerelateerd aan de mooi / lelijkdiscussie (en met het risico dat ik mezelf hier profileer als een soort moeder Maria, dat is niet de bedoeling): ik vind mensen dus bijna nooit lelijk? Ik zie er altijd wel iets in dat ik echt mooi vind. Of soms ook gewoon hoe hun persoonlijkheid doorschijnt in hun manier van doen. Het enige waar ik eigenlijk last mee heb en wat een persoon ook instant ‘onaantrekkelijk’ maakt, is onoprechtheid of een slecht karakter.

Verder ben ik het eens met @Tsundoku, ik vind het echt raar dat je dan maar persoonlijkheden gaat afkraken. Ik kan het niet goed uitleggen, maar iedereen heeft toch zijn eigen gevoelswereld? Vind het nogal raar om ervan uit te gaan dat jij dan meer beleeft en voelt dan een instaperfect poppetje ofzo?

7 likes

Hmmmm ja maar als je iemand complimenteert omdat hij of zij mooi kan zingen bijvoorbeeld wordt dat algemeen niet als zo oppervlakkig beschouwd, maar is het in veel gevallen ook gewoon een kwestie van talent weer je mee geboren bent. hetzelfde geldt eigenlijk voor outfits samenstellen, sommige mensen hebben een oog voor combinaties en anderen totaal niet. Je kan dit wel op een bepaalde manier ontwikkelen, maar dan kan je ook zeggen dat je tot op zekere hoogte invloed kan uitoefenen op hoe je eruit ziet.

Anyways. Ik ben het helemaal eens met de moeheid over de focus op uiterlijk en ‘knapheid’, maar als iemand iets positiefs over een ander wil zeggen moeten we daar niet minachtend over doen.

10 likes

Maar vind je dan complimenten geven ĂŒberhaupt niet goed? Want bijvoorbeeld karakter of intelligentie zijn ook voor een groot deel aangeboren. Vind het zelf maar lastig, een complimentje krijgen kan mijn dag wel echt beter maken maar ik kan me er soms ook wel ongemakkelijk bij voelen als er duidelijk verschil is wie wel en wie geen complimenten krijgt.

2 likes

hier ga ik eens over nadenken!
Ik geef zelf trouwens bijna nooit complimenten, maar wil het wel meer Ă©n bewuster gaan doen

1 like

Dit doe ik heel vaak (mensen complimenteren met hun uiterlijk) en ik heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan dat dat vreemd is om te doen of ongewenst de nadruk legt op iemand’s uiterlijk. Je hebt me aan het denken gezet, want ik vind ergens wel dat je gelijk hebt.

7 likes

Om even in te haken op de complimentendiscussie: ik ben vorig jaar best wel wat afgevallen en vond/vind het best lastig als iemand dan zegt ‘Jeetje, ben je afgevallen? Wat zie je er goed uit!’
Ehmm dank je, maar was dat eerst dan niet zo? Ik snap wel dat mensen het zeggen en vind zelf ook dat ik er beter en gezonder uit zie, maar ik word er ook een beetje verdrietig van of zo
 Vind het fijner als mensen zeggen ‘Goh, wat knap’, dat legt meer de nadruk op dat me dat gelukt is dan hoeveel ‘mooier’ ik eruit zie dan eerst.

15 likes

Ik ben een paar jaar geleden wat afgevallen en ik voelde me altijd een beetje rottig als ik er een compliment over kreeg. Het voelde een beetje alsof ze me toen ik zwaarder was dus minder leuk vonden ofzo? Heel gek want ik was blij dat ik wat extra kilo’s kwijt was maar tegelijkertijd wilde ik niet dat anderen daar een mening over hadden.

15 likes

Ja precies. Ik vind het confronterend dat dat voor veel mensen belangrijk genoeg is om te benoemen, want ik wil niet dat dat zo’n belangrijk onderdeel van mij is. Plus stel dat ik het er allemaal weer aan eet en ik er weer zo uitzie als eerst, dan ga ik denken ‘Ja, maar ik weet nu dat jij me nu lelijker vindt dan toen ik dunner was’.

4 likes

Same, ik ben ook afgevallen dit jaar en nu komen er uit alle hoeken (vrienden, familie) “WoW wat zie je er NU goed uit”, Fucking date van serieus 5 jaar geleden die ik al die jaren niet heb gesproken dook ineens op in een DM met “WoW je bent echt vet afgevallen wat ben je knap nu”.

Wat moet je daar mee? Een soort “toen ik je datete vond ik je eigenlijk dik?” En het vreemde is dat ik minder dan 5 kilo ben afgevallen en mensen doen alsof ik er totaal anders uitzie en imo vroeger dus lelijk was. Hou gewoon je mond.

5 likes

Toch blijf ik dit heel ingewikkeld vinden, wat mensen wel en niet willen horen! Ik zou er hetzelfde instaan als jij. Vriendinnen die me een tijdje niet hebben gezien riepen wel eens uit: wat zie je er goed uit! En ik zat van :woman_shrugging:hoe dan? en waarom zo verbaasd? ik zie eruit zoals ik er altijd uitzie? Ik weet niet wat je dan bedoelt? Maar het is goed bedoeld dus als compliment.

Maar een vriend van me was hartstikke verdrietig dat ik niet direct had opgemerkt dat hij was afgevallen. Hij had er lang aan gewerkt, was supertrots op zichzelf, en mij viel het niet eens meteen op. Hij zag er altijd al goed uit, en nu ook*. Maar ik moest echt horen dat het heel belangrijk voor hem was voor ik wist oja, opmerkingen over jouw gewicht zijn dus gewenst.

*IK BEDOEL: ik vond het altijd al een leuke jongen, meer of minder kilo’s vielen me niet zo op omdat i het dus niet zo belangrijk vind


3 likes

Ik vind alle complimenten leuk. Kom maar op. Zelfs de ‘wow wat ben je afgevallen’ complimenten. Ik vind zelf namelijk ook dat ik lelijker ben als ik dikker ben, dat is een van de redenen dat ik aan het afvallen ben. Ik ben niet per se beledigd als anderen me eerst lelijker vonden of me ĂŒberhaupt lelijk vinden.
Ik wil overigens wel graag in mijn eigen ogen knap zijn (ben dus niet zo bodypositive als dat meisje van het filmpje hierboven).

6 likes

Ja bij mij was het ook echt niet meer dan 5-10 kilo en als ik sommige mensen moest geloven was ik obees ofzo :joy:. Een oom zei tegen me ‘goed dat je nu voor jezelf zorgt’ ??? Alsof ik ervoor met takjes in mijn haar rondliep.

20 likes

De gezichten ook van mensen als zij zeggen: hee je bent afgevallen! en ik antwoord: mooi kut, dat was niet de bedoeling.

:confused:

:dancingbanana:

2 likes

Bij mij was het afvallen ook voor een deel stressgerelateerd maar WHO CARES MINDER VET = BETER!!

2 likes

Ik vind het wel echt een grove fout van veel mensen dat ze dunner per se als gezonder zien en daar vervolgens allerlei gevaarlijke standpunten door gaan innemen. (Zoals: dikke mensen moeten maar lekker zelf voor hun zorg gaan betalen want ze zijn zelf dik geworden.) Overgewicht op zichzelf is ongezond, maar je kunt echt niet zeggen dat een dik iemand ongezonder leeft dan een dun iemand.

3 likes

Ik ben zo blij met dit topic. Elke keer als ik er ergens anders iets over postte kreeg ik weer een bericht van de moderators of ik het wilde verwijderen, grrr.

Ik herken alles wat jullie zeggen. Iedereen hier weet wel dat ik behoorlijk ben afgevallen en een nieuwe weg ben ingeslagen en ik krijg inderdaad alleen maar complimentjes. Aan de ene kant helpt het me heel erg om dit vol te blijven houden (veel sporten, naar buiten gaan) maar aan de andere kant ben ik lang niet altijd verantwoord/ gezond bezig. Dat laatste ziet niemand omdat iedereen zich blind staart op mijn uiterlijk en ik daardoor in een vicieuze cirkel kom van: niet zulke gezonde keuzes maken - afvallen - complimentjes krijgen - toch maar weer die ongezonde keuzes maken.

Wat ik ook heel erg merk is dat er veel meer geflirt / gesjanst / gekletst wordt als ik ergens ben.

Ik zou willen dat die complimenten me wat minder deden.

4 likes

Overigens denk ik door de discussie wel: waar mag je iemand dan wel een compliment over geven? Gewicht is tricky, maar als iemand er die dag leuk uit ziet vind ik dat het positief is om daar wat over te zeggen. Als je alles gaat herleiden, dan is bijna iedere positieve eigenschap ergens wel aangeboren/geluk hebben, etc. Ik vind alleen wel dat je een balans moet hebben en dat je moet kijken naar tijd en plaats. Een collega altijd op uiterlijk complimenteren en nooit op prestaties is denk ik niet zo gepast.

11 likes

Ik vind dat je bijvoorbeeld prima kan zeggen van oh wat een mooie oorbellen heb je aan of wat sta je goed met dat blauw. Context is inderdaad ook belangrijk.

Het zijn ook niet echt de complimenten op zich die het probleem zijn denk ik. Maar inderdaad zoals @Eddie al zei dat ze een symptoom zijn van onze focus op uiterlijk.

2 likes

Ik vind ‘wat zie je er leuk uit’ helemaal niet stom. ‘Wat ben je afgevallen/ben je afgevallen?’ vind ik wel stom.

8 likes