Complimenten/uiterlijk discussie

Ik vind het jammer dat in gesprekken over mijn gevoelsleven, somberheid en onzekerheid (! onzekerheid als in: sterk gebrek aan vertrouwen dat situaties goedkomen) vaak al snel de brug wordt gemaakt naar mijn uiterlijk. “Maar je ziet er toch goed uit?”… (Nou, met dat leuke uiterlijk zat ik op m’n 25ste anderhalf jaar lang depressief thuis zonder werk :roll_eyes:)

Misschien is het slechts bedoeld als een ‘makkelijk’ complimentje hoor. En kennissen/vrienden zijn geen psychologen, dus in dat opzicht neem ik het ze zeker niet kwalijk! Maar ik vind het toch een aparte gedachtegang.

3 likes

Ik herken me hier totaal niet in eigenlijk. Bedoel je vanuit de maatschappij of in je eigen sociale cirkel?

Edit: ik lees nu de rest van je antwoorden pas

Dit is iets waar ik de laatste tijd mee struggle. Ik vind het niet zo belangrijk wat vreemden van m’n uiterlijk vinden (ik heb liever dat ze me leuk vinden dan lelijk, maar uiteindelijk boeit het niet zo), en van vrienden/familie/collega’s vind ik het al helemaal niet belangrijk omdat die relaties m.i. al helemaal niet om uiterlijk draaien.

Maar ik ben wel heel onzeker over m’n uiterlijk als het gaat om iemand die ik aantrekkelijk vind. Ik denk dan meteen dat ik toch niet knap/mooi/leuk genoeg ben voor iemand die ik leuk vind, alsof diegene dan automatisch te goed is voor mij. En de mannen die mij wel aantrekkelijk vinden zijn dan weer mannen waar ik nooooit op zou kunnen vallen. Dus houdt dat dan in dat ik genoegen moet nemen met iemand die ik niet aantrekkelijk vind, of dat ik altijd alleen blijf? :woman_shrugging:
Niet echt een interessante toevoeging aan deze discussie, maar daar pieker ik wel eens over en moest er hierdoor weer aan denken.

8 likes

Ik heb een vriendin die zó op uiterlijkheden van zichzelf en anderen gefocust is dat het mijn hele denkwijze een beetje veranderd. Ze linkt alles aan uiterlijkheden. Laatst zei ze ‘Ja collega’s hebben aangegeven soms een beetje onzeker te worden van mij. Ik denk dat dat komt omdat ik zo slank ben zonder er iets voor te hoeven doen en zij niet’. Of ze zegt ‘Ja die en die collega is wel leuk. Maar ja wel dik’.

??? Hoe dan. In een werk omgeving krijg je het commentaar dat anderen onzeker van je worden en dan link je dat met je uiterlijk of je maat?

Hierdoor heb ik een soort aversie gekregen naar oordelen over uiterlijk. Mensen die dik zijn zijn dik. En die hoeven niet óók dun te willen zijn. Als je dik bent ben je ook gewoon een leuk mens. Of een stom mens, dat kan ook. Het haalt allemaal geen hol uit en heeft NIKS te maken met hoe je eruit ziet.

5 likes

Als je zelf ook last hebt van de negativiteit die aan “lelijk zijn” hangt, zou je het misschien kunnen vervangen door “Ik ben niet mijn type”. Dat vind ik meer als een mening klinken dan als een oordeel, en misschien voelt dat minder negatief?

5 likes

Haha dat vind ik een goeie!

Ik ben ook zeker niet mijn type, ik had heel veel dingen anders uitgekozen als het zo werkte :smile: Maar ja, zo werkt het nou eenmaal niet, ik moet het nou eenmaal hiermee doen en ik weiger te geloven dat ik daarom minder recht zou hebben op geluk of op wat dan ook! Lekker boeiend hoe ik eruit zie.

Misschien is het probleem in complimenten geven, dat er heel vaak een waarde oordeel aan word gehangen. Voorbeeld: ‘O, je bent afgevallen, wat zie je er goed uit!’ Terwijl ik hier al hele uiteenlopende meningen lees over mensen die dat juist wel/ of niet willen horen.

Als we ons eigen waardeoordeel is los zouden laten en een vraag zouden stellen i.p.v. meteen over te gaan naar het compliment. Oké, iemand is afgevallen, stel de vraag: ‘hoe voel jij je daarbij?’

Reactie afwachten en bijvoorbeeld als iemand zegt: ‘nou ik voel me daardoor heel goed in mijn vel zitten’

Dan pas het compliment inzetten en zeggen: ‘ik zie het, je straalt helemaal’

Dan heb je de aanname gecheckt en weet je of jouw compliment goed valt.

Oké misschien veel te wazig allemaal en je moet daarvoor dus écht je eigen oordeel buiten beschouwing laten, maar ik denk dat de insteek van een compliment moet zijn, dat de ontvanger zich blij voelt. Niet dat de gever kan zeggen van: ‘het was als compliment bedoeld’

8 likes

Ik weet niet precies waar ik dit moet plaatsen dus ik post het maar hier. Kwam dit artikel tegen in de trein en vind het echt zo belachelijk. Ik vind dit gewoon een vorm van discriminatie. Echt zo jammer dat dit blijkbaar een ding is. En dan blijkt het dus ook nog dat uiterlijk geen beschermde discriminatieachtergrond is zoals geslacht, etniciteit en leeftijd dat wel is, aldus dit artikel.

1 like

Ja er zijn veel onderzoeken dat knappe mensen het over het algemeen wat makkelijker hebben in het leven (heel algemeen genomen dit hoor, nare gebeurtenissen kunnen iedereen overkomen). Ze worden idd sneller aangenomen, fouten worden sneller vergeven, ze worden aardiger bevonden etc. Heel erg cru en ik hoop dat dit ooit verandert, maar vrees dat dat een heel lang proces is omdat het er zo ingebakken zit bij mensen. Je kan het ook niet beschermen tegen discriminatie omdat het best wel relatief is, heel moeilijk om te bewijzen dat iemand is aangenomen omdat diegene knapper is.

3 likes

Doet me hier aan denken:

8 likes

Ja daf het niet te bewijzen is maakt het vaak inderdaad lastig. En wie voor de een knap is, is dat voor een ander niet inderdaad. Ik schrok er in ieder geval best van!

@Lula weww ook echt belachelijk dit zeg pff.

Maar vindt je je lelijkheid zelf een indicator voor je waarde als persoon?

Ja dit is inderdaad zo en ik geloof ook eigenlijk niet dat dat geen invloed heeft op je psychologische ontwikkeling. Als je in veel meer gevallen dan anderen positieve ervaringen hebt in sociale contacten en daarin met minder weerstand door het leven gaat (even heel algemeen gezegd), dan vormt dat toch je gedrag en wereldbeeld best wel? Ik heb het dan over uitzonderlijk mooie mensen.

Er is een heel grappige aflevering van 30 Rock waarin Jon Hamm een heel knappe man speelt die in een bubbel leeft omdat hij zo knap is. Je ziet dan de hele tijd dat hij nooit in een rij hoeft te wachten, denkt dat hij Frans spreekt terwijl hij onzin praat maar mensen met hem meeknikken, dat hij denkt dat hij goed kan koken, tennissen etc. omdat mensen nooit tegen hem zeggen dat dat niet zo is. Heel overdreven natuurlijk maar ik denk dat er wel een kern van waarheid in zit.

3 likes

Nou gauw weg met die angst want de enige persoon waarover zo’n opmerking IETS zegt is over de persoon die hem maakt.

ah ok dan las ik even niet goed denk ik. my bad.

1 like

Daarom doe ik dus geen foto bij mijn sollicitatiebrieven. Los van of ik mooi of lelijk zou zijn, ik wil eerst beoordeeld worden op wie ik ben en wat ik kan.

1 like

Ooh ja dit hele topic doet me eraan denken dat een vriendin van mij oprecht vond dat hele knappe jongens met van alles weg konden komen “omdat ze zo knap waren”. Ja daahaag.

Bij mij lekker niet want ik hou niet van knappe jongens

1 like

Herkenbaar. Ik heb ook zo’n vriendin. En ik vind haar steeds minder leuk als persoon. Alles draait om uiterlijk. Ze is nu vrijgezel en het lijkt alsof ze alleen nog maar daarmee bezig is. Ze oordeelt ook heel erg (naar mij en anderen) als iemand iets heeft wat ‘anders’ is dan wat je ziet in de magazines of bij celebrity’s.
Zelf is ze (denk ik) erg onzeker en komt het daaruit voort. Ook die opmerkingen die ze dan naar je maakt met zo’n ondertoon van durf jij dat aan of vind je dat mooi?
Ze praat nooit mee over inhoudelijke zaken als werk of ontwikkeling of maatschappelijke kwesties.

Door dit alles vind ik haar steeds meer een lege huls. En toch staan de mannen voor haar in de rij. Ook echt intelligente mannen. Dit irriteert mij. (maar misschien denken ze ook wel, lekker makkelijk typje)
Ik vind het lastig specifieke voorbeelden te geven omdat ik bang ben dat ze of andere vriendinnen hier ook lezen. Als ik een keer lekker zonder make up of in een chillpak wil zitten, voel ik me niet op mijn gemak bij haar.
Ik vraag me al een tijdje af op welke manier ik hier goed met haar over kan praten zonder haar te kwetsen. Of misschien moet ik dit niet willen veranderen maar gewoon maar accepteren dat ze zo is?

WTF!

1 like