Concertentopic

Ja, heb ook al eens in die situatie gezeten (pun not intended). Het is rot, maar ik kan toch niet van iedereen verlangen dat ze met mij rekening houden? Ik geniet dan verder nog van de muziek, sta bij een paar nummers waar t lukt en kijk verder naar de schermen.

Huh, maar dit kunnen precies al die mensen tegen jou zeggen die nu door het concert aan het praten waren?

7 likes

Nou gelukkig had jij nog wel de mogelijkheid om bij een paar nummers te staan :+1:

4 likes

Dit gaat over staan vs. zitten. Vind ik nog wel iets anders dan door een concert heen lullen.

Nee, in beide gevallen verpest je het voor een ander. Bij de een hoor je niks en bij de ander zie je niks.

6 likes

Dat is ook wel een beetje lastig aan zit plekken want ik kan me voorstellen dat mensen ook kaartjes kopen voor zit plekken omdat ze o.a. meestal een stuk goedkoper zijn dan staanplaatsen. Ik heb met die reden voor Billie Eilish een kaartje voor een zit plek gekocht bijvoorbeeld. Nu had ik denk ik geluk dat in mijn vak iedereen bij bepaalde liedjes ging staan en bij de rustige liedjes weer ging zitten dus ik had niet het idee dat iemand daar last van had. Maar snap allebei de kanten op dat het irritant is. Maar ik vind het hebben van een zitplek niet gelijk staan aan dat je 100% van de tijd moet blijven zitten.

Er is helemaal niks lastig aan zitplekken. Je gaat namelijk zitten. We zijn zo internet woke met zijn allen maar als jij een lekker goedkoop kaartje wilt, moet een ander die wellicht niet kan staan daar maar mee dealen.

Dit is sowieso een van de redenen waarom ik weinig naar concerten ga. Mensen willen nog amper rekening met elkaar houden.

13 likes

En als staplekken uitverkocht zijn? Moet ik dan maar niet gaan? En je kan niet iemands portemonnee kijken he, als iemand nou heel graag naar een bepaalde artiest wil, maar een stakaart niet kan betalen, moet iemand dan maar niet gaan?

Ik ga al ruim 20 jaar naar met enige regelmaat naar concerten, allerlei genres en allerlei zalen en ik heb gewoon nog niet mee gemaakt dat iedereen die een zitplek heeft ook heel het concert blijft zitten. En daar zijn ook concerten bij geweest dat degene die kunnen en willen heel het concert staan bij een zitplek, maar ook concerten dat er bij een paar nummer gestaan wordt en vervolgens weer gezeten. En als iedereen gaat zitten, ga ik ook weer zitten. Maar ik vind gewoon echt niet dat je kan verwachten dat iedereen maar blijft zitten, omdat ze een zitplek gekocht hebben.

Vraag me dan ook af, met stakaarten, moeten lange mensen dan achteraan staan, anders zien korte mensen niks?

3 likes

Je snapt het echt niet he? Hoezo maak je van jouw probleem iemand anders probleem?

Uiteraard mag iedereen een zitplaatsticket kopen, maar als je die dan hebt dan ga je gewoon zitten. Kleine moeite toch? En dat er meer mensen zijn die toch gaan staan, betekent niet dat iedereen dat maar moet doen he. Mensen zijn nou eenmaal asociaal.

Oh en staplaatsen zijn vaak duurder dan bepaalde zitplaatsen. Tenzij je een zitplaats hebt die sowieso al minder zicht heeft, dan is het al helemaal aso als er iemand voor je neus gaat staan.

3 likes

Omg zo dramatisch. Ja, want als de stakaarten op zijn of je kunt ze niet betalen, zijn er geen andere opties meer. Zoals, I dunno…. zitten?

15 likes

Of accepteren dat je bij een concert bent waar paar duizend man zijn en waar het dus kan gebeuren dat mensen voor je gaan dansen.

2 likes

Natuurlijk wil ik wel rekening houden met anderen, daar ben ik heus niet te beroerd voor. Zoals ik al zei, bij het concert waar ik zelf onlangs was stond letterlijk mijn hele (zit)vak gedurende meerdere nummers. Als ik zie dat degene achter mij niet kan/wil staan dan ga ik heus niet een heel concert voor diens neus staan. De artiest vroeg tijdens dit concert ook meermaals of iedereen wilde gaan staan/springen/meedoen en sprak daarbij ook letterlijk alle mensen die zitplekken hadden aan. Er staat toch ook nergens dat het letterlijk verplicht is om te blijven zitten als je een zitplek hebt? Dat is gewoonweg nergens online terug te vinden. En het gaat me niet om ā€˜een lekker goedkoop kaartje’, je kan toch niet in mijn portemonnee kijken? Niet iedereen kan €90,- of €100,- betalen voor een sta plaats t.o.v. een zit plaats van bijv. €40,-

1 like

Ja maarja, jij verwacht ook dat mensen jou niet tot last zijn met praten. Als dan iemand aan je vraagt of je misschien wil gaan zitten ben je niet bereid daar naar te luisteren. Dat is gewoon aso en egoĆÆstisch.

8 likes

Dat laatste vind ik oprecht een goede vraag. Ik ben 1.65 meter, mijn man is 2 meter. En als we eens naar een concert met staanplaatsen gingen, dan begon er eigenlijk altijd wel iemand over zijn lengte en dat degene daarachter niets meer ziet. En dat snap ik, en hij zou achteraan ook prima nog wat kunnen zien. Maar ik niet, en we zijn daar samen. Wat is dan de concert-etiquette?

Overigens is het probleem voor ons opgelost omdat ik ondertussen niet meer zo lang kan staan, dus nu hebben we altijd zitplaatsen.

Dat zeg ik helemaal nergens.

Ik heb er idd last van als iemand door een concert heen staat te lullen. Vind ik erg vervelend en zeg er ook wat van, vraag of het minder kan oid. Stopt het niet, dan vind ik dat jammer, maar ga ook gewoon door met naar de artiest kijken/luisteren. Want ook die dingen gebeuren bij een concert en dat heb ik dan maar te accepteren. Vind ik het vervelend? Ja. Kan ik er veel aan veranderen? Nee. Hoort erbij. Heb ik de mogelijkheid ergens anders te gaan staan, zal ik dat ook zeker doen trouwens, alleen ook dit gaat niet altijd

Net als dat ik het er dus bij vind horen dat er tijdens een concert mensen staan. Het kan vervelend zijn, je kan vragen of iemand er rekening mee wilt houden, maar meer dan dat kan je niet.

De keer dat ik vroeg of ze dan niet ergens anders dr gang kon gaan, was de hele situatie waar ik pissig om werd. Ze stond namelijk niet alleen te praten, maar mij ook te duwen, ellebogen in mn rug te porren e.d. terwijl ik tot dat moment gewoon rustig naar een concert stond te kijken/luisteren. En daar was ik op een gegeven moment goed klaar mee en toen vroeg ik dus idd of ze me niet gewoon met rust laten nadat ik eerst vriendelijk had gevraagd of ze dat wilde doen waarop zij nog lomper ging doen.

En in het kader van je leest hier alleen platte tekst, als ik vraag of ze niet beter naar de kroeg hadden kunnen gaan doe ik dat altijd met een lach en op een vriendelijke manier, niet boos oid.

En @sushi hoe vonden jullie het??
Ik vond het weer fantastisch!

Ik ben niet geweest :sob: ik struggle met m’n gezondheid en was zooo moe dat ik dacht ā€˜no way dat ik nu naar een stadion met 70.000 mensen wil gaan’ dus heb m’n kaartje verkocht
Maar ik kan me voorstellen dat het fantastisch was, goed dat je een leuke tijd had!

Wat jammer zeg, maar goed dat je aan jezelf hebt gedacht.

1 like

Net een kaartje gekocht voor white lies in Weert (oktober :smiling_face_with_tear:). Blij dat ik laatst niet naar Utrecht ben gegaan want dat had me een fortuin gekost :upside_down_face:

3 likes

Ik vond het ook echt helemaal geweldig! We konden alles goed zien en ik vond het geluid ook echt heel erg meevallen. Bizar gave show en ik heb zoveel respect hoe ze danst en zingt tegelijk. Volgende keer ga ik sowieso weer. M’n vader vond het trouwens ook echt helemaal fantastisch, die heeft nog harder mee staan schreeuwen dan ik :joy:

5 likes