Ik denk dat je moet kijken hoeveel je saldeert en hoeveel je daar bovenop nog levert aan zonnestroom. Wij zitten bij anwb energie en alles wat je saldeert levert dan de actuele uurprijs + belastingen etc op. Dus ook als de uurprijs negatief is, verdien je er meestal nog steeds op omdat ie meestal niet zo laag is dat ie lager is dan de belasting op de stroom.
Ik zie bij ons dat de paar keer dat ie wel zo laag is, me dat in de praktijk 20 cent kost, voor ons is dat prima haha, want het gaat maar om een paar uur per jaar ( Hoe vaak komen hoge en lage stroomtarieven voor? | ANWB )
Alles wat je nog boven de saldering levert, levert dus wel alleen de uurprijs op, mogelijk gaat het je dan wel teveel geld kosten. Aan de andere kant is het risico ook wel laag, als je merkt dat het te duur wordt allemaal, ben je ook zo weer weg, want je hebt maar een maand opzegtermijn.
Buiten de negatieve prijzen voor de zonnepanelen is het ook goed om te bedenken dat de uurprijs ineens heel hoog kan staan. In december bijvoorbeeld stond de uurprijs een paar keer boven de euro, en met onze warmtepomp is het dan ineens een dure maand.