Coronatopic #5

Ugh. de grootvader van mijn man is gestorven (niet door Corona). Deze week is de begrafenis, max 30 man, waar ik toe zou behoren. Ok, bij een dienst in een kerk valt afstand te bewaren. Maar nu is het plan erna nog een koffietafel (middageten; pistolets samen eten) te houden bij mijn schoonouders in de tuin (wel met het idee afstand te houden). Ik voel me er niet ok bij. Zowel mijn man als ik moeten nog gaan werken. Ik werk in een ziekenhuis, zelfs op een dienst die onderzoek uitvoert bij coronapatiĂ«nten. Ik kom zelf niet in contact met patiĂ«nten, maar mijn naaste collega’s wel.
Maar, omdat het over een overlijden gaat, voelt het ook niet ok om niet te gaan, om er ĂŒberhaupt een ding van te maken. Plus, schoonfamilie, dus dan is het ook niet echt mogelijk mijn ‘echte’ mening te zeggen.

Zouden ze er geen begrip voor hebben als je aangeeft dat je iedere dag indirect met covid-patiënten werkt en dat je geen idee hebt wat je bij je draagt? Dat je ze liever niet in gevaar brengt en daarom desnoods alleen even aan de poort bij de tuin gaat staan?

Ik vind de beelden op de dam zo dubbel. Ene kant ben ik heel blij dat er zoveel mensen aan het demonstreren zijn en aan de andere kant denk ik zoveel mensen bij elkaar dit is zo niet goed :pensive:

17 likes

Voor wie Ferry Doedens nog geen sukkel vond

Volgens Doedens slaan mensen soms een beetje door. „Ik respecteer het allemaal, maar als mensen helemaal tegen de eieren en de pakken melk in de supermarkt aangedrukt staan
 Ja, sorry, maar nee gewoon.” Hij gaat dan rustig in gesprek met deze mensen. „’Mevrouw: ik sproei niet in uw gezicht, ik hoest niet uw gezicht, ik blaf niet in uw gezicht, u kunt ook gewoon even normaal praten’.

8 likes

Heb ook ergens het idee dat dit voor de moraal weinig goeds gaat doen. Ik snap waarom het gebeurt en het is ongelooflijk belangrijk, maar de timing is zo wrang.

Het is voor bijv een horeca ondernemer ook onmogelijk recht te praten als je net weken lang hebt zitten zweten en je bedrijf kapot hebt zien gaan om je terras anderhalve meter veilig te krijgen. En dan zie je op het volgende plein deze menigte staan
 Dat is niet uit te leggen.

9 likes

Ja ik zie nu ook vooral boosheid voorbij komen op twitter. Wat dus het hele doel van de demonstratie weg haalt. Terwijl Halsema/gemeente Amsterdam dit nog ‘vrij makkelijk’ met hekken of zo had kunnen oplossen zodat er met ruime afstand kon worden gedemonstreerd.

En inderdaad de boosheid van de ondernemers + mensen die al roepen nu ook overal schijt aan te gaan hebben. Dat maakt mij dan ook weer verdrietig want ik vind het juist heel mooi en goed dat zoveel mensen op staan en zijn gaan demonstreren.

Nee, dat staat helemaal los van het doel van deze demonstratie.

9 likes

Ja ik verwoord het verkeerd zie ik :see_no_evil: Ik bedoel dat mensen nu over halsema + de drukte praten op twitter en dat overstemt het gesprek van de demonstratie. Hopelijk zeg ik het zo goed. Ik ben nogal boos er om merk ik (op de mensen die alleen maar boos gillen over de drukte + halsema) dus ik kom ff niet goed uit mijn woorden

2 likes

Dit was haar reactie @Foefjeisthuis

6 likes

Thanks! Die had ik in alle boze en nare berichten die ik las nog niet eens voorbij zien komen. Ik ben ook maar gestopt met twitter :sweat_smile:

1 like

Ik vind de beelden ook bizar om te zien
 na al deze weken. Ben benieuwd wat het met de cijfers gaat doen.

Dat beeld van die agent met z’n knie op de nek van George Floyd? Ja ik ook, bizar.

40 likes

Die mondkapjes is t ov is ook een deceptie zeg :joy:. Zoveel mensen met dat ding om hun kin. Niet dat ik veel zie want mijn bril is helemaal beslagen.

13 likes

Of die beelden van al die mensen in de trein naar stranden, waarin het zo druk werd dat de treinreizen uiteindelijk stopgezet werden. Of die beelden van al die mensen op terrassen die geen 1.5 m afstand hielden, of geen mondkapje droegen.

Of die beelden van mensen die al weken gewoon in hondertallen in Amsterdam gaan winkelen, of de beelden van de lange rij files naar de outlet in Roermond, of de drukte in bouwmarkten.

Maar goed, die beelden zullen het vast niet zijn, want dat beschadigt de white fragility niet.

26 likes

Die ondernemers snappen dan echt niet het verschil in belang tussen jarenlang racisme en onderdrukking aan de kaak stellen en winst maken.

8 likes

Nee dat snappen ze zeker niet :slightly_frowning_face:

Come on, zo simpel ligt het dan ook weer niet. Sommige ondernemers zien hun levenswerk naar de klote gaan, zijn kostwinner van het gezin en zitten nu in grote geldzorgen. Het is algemeen bekend wat geldzorgen met eens mens kan doen en ik kan mij heel goed voorstellen dat je op dat moment, na maanden stress en slapeloze nachten en het verlies van eventuele dierbaren, moeilijk vindt om het middel (protesteren met zo’n grote groep mensen) de juiste te vinden. Los van het doel waarvoor het protest diende.

17 likes

En dan hoop ik nu dat de mensen die gisteren op de dam waren 2 weken in thuis quarantaine gaan

5 likes

Op mijn werk is het zo geregeld dat iedere bewoner 1x per week een uur bezoek mag krijgen van 1 dezelfde persoon (bezoek krijgt mondkapje). Bezoek mag dan of in het appartementje of buiten wandelen. Is iedere week op de zelfde dag en het zelfde tijdstip. Dit om te voorkomen dat al het bezoek op het zelfde tijdstip komt.
Voor de rest is er een soort bezoek raam, kunnen bewoners achter een scherm kletsen met familie, dit hoeft niet steeds dezelfde te zijn. Wel ook speciale tijdstippen en dagen


Best streng zo in contrast bij het verzorgingshuis waar je opa woont.

Zo exact is het ook geregeld waar mijn oma zit. Vind het heel goed geregeld, mijn opa gaat elke week een uurtje met haar wandelen en mijn moeder, broertje en ik kunnen haar via het raam zien, zonder dat we bang hoeven te zijn dat we haar besmetten.

1 like