Coronatopic #5

Ik ook, heb ik ook aangegeven bij de politie toen ik belde s avonds. Met een festival rijden ze normaal vanaf begin van de avond al rondjes door de wijk, we hebben nu niemand gezien. Heb zelf begin van de middag ook in het park gezeten gisteren, niks gezien. Blijkbaar waren er laat op de avond vechtpartijen voor nodig voor ze kwamen en toen ook ineens met 20 wagens ofzo
Maar ja ook als de politie wel post (zie er vandaag af en toe 1) stapt er ook niemand uit, ik kon vanaf waar ik zat zo 20 man aanwijzen die zich niet aan de regels houden maar zodra ze een politiewagen zien speelt iedereen mooi weer dus wat ga je doen?

@Acculader ja ik ging er sporten vanmorgen en kon t gewoon niet aan zien, gemeente reed wel rond met wagens maar deed nog niks terwijl er al veel gezinnen met kleine kinderen rondliepen en het waaide ook alle kanten op
Uiteindelijk kwam om 11.30 de veegwagen

Ik woon in een dorp waar geen terrassen zijn en nu ik eindelijk weer vrienden mag zien die in de stad wonen zal ik daar toch moeten komen. Nu kan ik met de fiets maar ik kan me helemaal voorstellen dat men daar anders het ov voor zou nemen.

2 likes

Maar dan betekent het voor jou toch dat je gewoon pech hebt hiermee? Hoe kut dat ook is. Het is toch niet zo dat het acceptabel is om met het ov te gaan om je vrienden te zien, alleen maar omdat het is is toegestaan om meer mensen te zien? Ik vind “zal ik daar toch moeten komen” een beetje gek verwoord, je moet toch niks? Je mag meer mensen zien en je mag naar het terras maar als dat betekent dat je met het ov “moet” dan is dat toch een teken dat het geen goed idee is lijkt me. Ik vind de regels allemaal op zich wel duidelijk en heb het idee dat mensen onduidelijkheid verwarren met gewoon onvrede over de implicaties ervan voor hen.
Ja strandtenten gaan open en mensen mogen erheen, maar het is toch niet gek dat men er kritisch op is als mensen met het ov daar naartoe gaan? Of dat men het niet slim vindt als je met het ov naar de Efteling of vrienden gaat? De regel dat ov alleen voor noodzakelijke reizen is blijft gewoon staan, en dat betekent dan blijkbaar dat je niet naar de Efteling kunt of een strandtent als dat niet dichtbij is. Ik snap dat dat vervelend is, maar onduidelijk?

15 likes

Je pikt nu het specifieke geval van OV er uit, maar het gaat mij om het geheel. Heel twitter stond vol met rants over mensen die in de Efteling rond liepen en hoe die hoogstpersoonlijk voor een tweede golf aan het zorgen waren. Terwijl dus de efteling gewoon open is en je hier heen mag.

Dit soort voorbeelden zijn er nu talloos. Er is ook ontzettend veel gezeur over mensen die ‘er als de kippen bij zijn om weer op het terras te zitten’, terwijl ook dat gewoon mag.

Het gaat mij om de algehele sfeer rondom dit onderwerp nu er versoepelingen optreden. Alsof het mensen kwalijk word genomen gebruik te maken van de versoepelingen.

3 likes

Ik begrijp de regel om alleen gebruik te maken van het ov als het noodzakelijk is maar ik vind het wel de lastigste regel. Ik wil gewoon mijn vriend zien :cry: (2 uur met het ov, beide geen rijbewijs of auto). Een collega van me is een paar weken geleden nog op een neer naar Duitsland gevlogen om zijn man te zien (en volgens mij overtreed je dan ook geen enkele regel?). Toen ik dat hoorde vroeg ik me toch wel even serieus af waarom ik nog niet verder dan 10 min van mijn huis ben geweest sinds dit allemaal is begonnen.

1 like

Ik vind het inderdaad lastig dat noodzakelijk niet echt gedefinieerd is. Ik ben toch bang dat ik de plek voor iemand met een noodzakelijk beroep bezet houd in de trein. Ik heb nu het plan dat dat ik het eerste weekend van juni afwacht om te kijken hoe druk het wordt en het weekend daarna met de trein te reizen.

1 like

Op mijn werk laten ze ook mensen komen die met het ov moeten. Thuiswerken kan prima dus het is Ă©cht niet noodzakelijk. Ik vraag me wel eens af of mijn baas andere persconferenties kijkt dan ik, want ze horen steeds andere dingen.

1 like

Misschien als je buiten de spits reist? De spits zou ik in ieder geval wel proberen te ontwijken.

Ja ik snap wat je bedoelt. Merk ook bij mezelf dat ik wel m’n mening klaar heb over mensen die per se naar het terras willen of een uitje of vakantie aan het plannen zijn in het kader van “het mag weer”, ook al zijn die dingen toegestaan. Zal dat nooit zo tegen iemand zeggen of op twitter zetten, maar ik vind er dan wel wat van. De regel dat je drukte moet vermijden is er nog steeds en dat is wel een belangrijke voor het maken van keuzes denk ik, voor mij althans. Als dat de regel is dan voel ik me er niet prettig bij om naar de Efteling te gaan, omdat ik daar dan ruimte inneem terwijl dat niet nodig is. Plus ik denk dat je meer bijdraagt aan het beĂ«indigen van de pandemie als je je wat bescheidener opstelt als dat kan.
En als het dan druk is ergens of ik hoor van mensen dat ze lekker naar het terras gaan dan denk ik wel van ohja jij vindt jezelf en je behoeftes wel heel belangrijk en dat past dan niet zo bij mij, ook al mag het wel. Maarja ik spreek daar dus niemand op aan omdat het zo’n vage lijn is, want het mag inderdaad wel en is dus een beetje afhankelijk van hoe je in elkaar zit. Mijn ouders zijn bijvoorbeeld een vakantie aan het plannen naar het buitenland en zijn heel blij dat dat misschien weer kan, terwijl ik veel meer zoiets heb van ga gewoon volgend jaar? Waarom vind je het zooooo belangrijk om nu te gaan met dit hele gedoe? Waarom die focus op jezelf ipv even wat dingetjes die niet hoeven gewoon niet doen?
Maargoed vind het dus inderdaad ook niet heel fair daar op twitter over gaan ranten, al kan ik me meer in dat gevoel verplaatsen dan het gevoel van “het mag weer” haha. Ook maar goed dat niet iedereen is zoals ik, want aan mij heeft de economie nu dus ook niks :")

Edit, tldr: snap wat je bedoelt ook al ben ik zelf misschien een beetje streng. Haha liet me even meeslepen in mn theorie.

6 likes

Omdat men twee hele maanden heeft moeten lijden en niks mocht! Weet je hoe oneerlijk. Die tijd krijg je nooit meer terug.

Ja, dat snap ik ook heel goed. Ik vind ook wat van al die mensen die per se naar frankrijk moeten deze zomer. Maar ja, die mensen doen niets verkeerd want als het mag, dan mag het.

Het zou het post-hoogtepunt-corona-leven zooooo veel fijner maken als we elkaar een beetje in waarde laten en elkaars behoeften en manier van omgaan met de versoepelingen niet zo meten met elkaar.

3 likes

Hier (centrum amsterdam) valt de drukte nog mee op de terrassen in mijn straat. Een terras zat er wel overduidelijk geen 1,5 meter tussen de tafels :woman_facepalming:t5:

Een vriendin viert vanavond haar verjaardag binnen met een grote groep, en ik heb aangegeven dat ik me er gewoon niet comfortabel bij voel. Ik werk met een kwetsbare groep en stel mezelf steeds de vraag: kan ik dit gedrag verantwoorden achteraf? Of als mijn pa ziek wordt?

En nu denkt zij dat ik het alleen maar zeg omdat ik geen zin heb om te komen
:+1:

Oh dat is naar dat ze het niet begrijpt. Voor haar misschien niet chill maar anders als tussen oplossing een uur voor de uitgenodigde tijd bij haar langs gaan? Dan ben je wel langs geweest maar zit je niet met de grote groep

1 like

Nou als mijn vrienden me dit zouden zeggen zou me ĂŒberhaupt de zin vergaan om te komen dus dan is dat óók waar.

Maar ik heb echt geen zin meer om te verantwoorden waarom ik voorzichtig doe in deze tijd.

4 likes

Eigenlijk vind ik het jammer dat ik geen kijkje in de stad heb genomen toen alles nog dicht was. Een verlaten uitgaansleven/caféplein zien leek me best bijzonder. Jammer, kans gemist :stuck_out_tongue:

Ik ben net naar de film geweest & het was echt goed geregeld. Het is onmogelijk om overal 1,5 meter te houden, maar ze doen echt hun best. De supermarkt is minder ‘veilig’.

1 like

Ik fietste naar huis vanaf m’n werkplek en ik raakte echt teleurgesteld van de terrassen.
Heel veel plekken waar het max 1,5 meter afstand tussen de tafels is als niemand beweegt, ook plekken waar ze deden alsof 1 terrastafel 1,5 meter is (fyi its not) en ook nog een hoop plekken waar er gewoon 4 volwassenen met kids aan 1 tafel zaten (ja het kan zijn dat ze bij elkaar wonen dat hoop ik).
Wel 2 terrassen gezien (van de 14) waarbij ik dacht van oké daar zou ik me wel veilig voelen als ik er zit.
(edit: maargoed ik hoef er ook niet te zitten he en t zal allemaal wel kloppen, zal ff niet meer pessimistisch doen!)
Wij hebben bij het buurtwerk het terras ook weer geopend maar het bezoek is geĂŻrriteerd dat ze dan dus afstand moeten houden dus gaan ze aan de achterkant vd zaak zitten op elkaar gepropt :+1:

:woman_facepalming:

4 likes

Ja klopt, heel fijn
alleen wil ik niet heel negatief zijn hoor, maar nu vanaf 1 juni veel meer kan en mag (als voorbeeld, de horeca) ben ik wel bang dat er meer besmettingen gaan komen eigenlijk. Want er was inderdaad sprake van versoepeling, maar die 1.5 m was nog best wel oké vol te houden.
En nu
 Het is overal superdruk zie ik alweer op social media. En die 1.5 m
 nou die kun je op sommige plekken wel vergeten. 1 ziek iemand op een terras die daar een keer “onschuldig” niest of hoest, de bediening die het geld of zijn/haar glas pakt en vervolgens anderen helpt

Een ziek iemand die in een attractie in de Efteling gaat, alle dingen die diegene dan al heeft aangeraakt he, vanuit de wachtrij tm het verlaten van zo’n attractie.

Wat mij betreft mocht deze versoepeling nog wel ff wachten. En dat zegt iemand die voor Corona wekelijks wel 1-2 keer op terrasjes te vinden was. ;p
En eigenlijk vooral die attractieparken?

Ik ben best druk met werk en merk dat ik de afgelopen weken echt vrij weinig nieuws over Corona heb gevolgd. Ik vind die cijfers die je nu laat zien dan ook echt goed om te zien, zo na die crisis in maart!

1 like