Coronatopic #5

Misschien als je buiten de spits reist? De spits zou ik in ieder geval wel proberen te ontwijken.

Ja ik snap wat je bedoelt. Merk ook bij mezelf dat ik wel m’n mening klaar heb over mensen die per se naar het terras willen of een uitje of vakantie aan het plannen zijn in het kader van “het mag weer”, ook al zijn die dingen toegestaan. Zal dat nooit zo tegen iemand zeggen of op twitter zetten, maar ik vind er dan wel wat van. De regel dat je drukte moet vermijden is er nog steeds en dat is wel een belangrijke voor het maken van keuzes denk ik, voor mij althans. Als dat de regel is dan voel ik me er niet prettig bij om naar de Efteling te gaan, omdat ik daar dan ruimte inneem terwijl dat niet nodig is. Plus ik denk dat je meer bijdraagt aan het beĂ«indigen van de pandemie als je je wat bescheidener opstelt als dat kan.
En als het dan druk is ergens of ik hoor van mensen dat ze lekker naar het terras gaan dan denk ik wel van ohja jij vindt jezelf en je behoeftes wel heel belangrijk en dat past dan niet zo bij mij, ook al mag het wel. Maarja ik spreek daar dus niemand op aan omdat het zo’n vage lijn is, want het mag inderdaad wel en is dus een beetje afhankelijk van hoe je in elkaar zit. Mijn ouders zijn bijvoorbeeld een vakantie aan het plannen naar het buitenland en zijn heel blij dat dat misschien weer kan, terwijl ik veel meer zoiets heb van ga gewoon volgend jaar? Waarom vind je het zooooo belangrijk om nu te gaan met dit hele gedoe? Waarom die focus op jezelf ipv even wat dingetjes die niet hoeven gewoon niet doen?
Maargoed vind het dus inderdaad ook niet heel fair daar op twitter over gaan ranten, al kan ik me meer in dat gevoel verplaatsen dan het gevoel van “het mag weer” haha. Ook maar goed dat niet iedereen is zoals ik, want aan mij heeft de economie nu dus ook niks :")

Edit, tldr: snap wat je bedoelt ook al ben ik zelf misschien een beetje streng. Haha liet me even meeslepen in mn theorie.

6 likes

Omdat men twee hele maanden heeft moeten lijden en niks mocht! Weet je hoe oneerlijk. Die tijd krijg je nooit meer terug.

Ja, dat snap ik ook heel goed. Ik vind ook wat van al die mensen die per se naar frankrijk moeten deze zomer. Maar ja, die mensen doen niets verkeerd want als het mag, dan mag het.

Het zou het post-hoogtepunt-corona-leven zooooo veel fijner maken als we elkaar een beetje in waarde laten en elkaars behoeften en manier van omgaan met de versoepelingen niet zo meten met elkaar.

3 likes

Hier (centrum amsterdam) valt de drukte nog mee op de terrassen in mijn straat. Een terras zat er wel overduidelijk geen 1,5 meter tussen de tafels :woman_facepalming:t5:

Een vriendin viert vanavond haar verjaardag binnen met een grote groep, en ik heb aangegeven dat ik me er gewoon niet comfortabel bij voel. Ik werk met een kwetsbare groep en stel mezelf steeds de vraag: kan ik dit gedrag verantwoorden achteraf? Of als mijn pa ziek wordt?

En nu denkt zij dat ik het alleen maar zeg omdat ik geen zin heb om te komen
:+1:

Oh dat is naar dat ze het niet begrijpt. Voor haar misschien niet chill maar anders als tussen oplossing een uur voor de uitgenodigde tijd bij haar langs gaan? Dan ben je wel langs geweest maar zit je niet met de grote groep

1 like

Nou als mijn vrienden me dit zouden zeggen zou me ĂŒberhaupt de zin vergaan om te komen dus dan is dat óók waar.

Maar ik heb echt geen zin meer om te verantwoorden waarom ik voorzichtig doe in deze tijd.

4 likes

Eigenlijk vind ik het jammer dat ik geen kijkje in de stad heb genomen toen alles nog dicht was. Een verlaten uitgaansleven/caféplein zien leek me best bijzonder. Jammer, kans gemist :stuck_out_tongue:

Ik ben net naar de film geweest & het was echt goed geregeld. Het is onmogelijk om overal 1,5 meter te houden, maar ze doen echt hun best. De supermarkt is minder ‘veilig’.

1 like

Ik fietste naar huis vanaf m’n werkplek en ik raakte echt teleurgesteld van de terrassen.
Heel veel plekken waar het max 1,5 meter afstand tussen de tafels is als niemand beweegt, ook plekken waar ze deden alsof 1 terrastafel 1,5 meter is (fyi its not) en ook nog een hoop plekken waar er gewoon 4 volwassenen met kids aan 1 tafel zaten (ja het kan zijn dat ze bij elkaar wonen dat hoop ik).
Wel 2 terrassen gezien (van de 14) waarbij ik dacht van oké daar zou ik me wel veilig voelen als ik er zit.
(edit: maargoed ik hoef er ook niet te zitten he en t zal allemaal wel kloppen, zal ff niet meer pessimistisch doen!)
Wij hebben bij het buurtwerk het terras ook weer geopend maar het bezoek is geĂŻrriteerd dat ze dan dus afstand moeten houden dus gaan ze aan de achterkant vd zaak zitten op elkaar gepropt :+1:

:woman_facepalming:

4 likes

Ja klopt, heel fijn
alleen wil ik niet heel negatief zijn hoor, maar nu vanaf 1 juni veel meer kan en mag (als voorbeeld, de horeca) ben ik wel bang dat er meer besmettingen gaan komen eigenlijk. Want er was inderdaad sprake van versoepeling, maar die 1.5 m was nog best wel oké vol te houden.
En nu
 Het is overal superdruk zie ik alweer op social media. En die 1.5 m
 nou die kun je op sommige plekken wel vergeten. 1 ziek iemand op een terras die daar een keer “onschuldig” niest of hoest, de bediening die het geld of zijn/haar glas pakt en vervolgens anderen helpt

Een ziek iemand die in een attractie in de Efteling gaat, alle dingen die diegene dan al heeft aangeraakt he, vanuit de wachtrij tm het verlaten van zo’n attractie.

Wat mij betreft mocht deze versoepeling nog wel ff wachten. En dat zegt iemand die voor Corona wekelijks wel 1-2 keer op terrasjes te vinden was. ;p
En eigenlijk vooral die attractieparken?

Ik ben best druk met werk en merk dat ik de afgelopen weken echt vrij weinig nieuws over Corona heb gevolgd. Ik vind die cijfers die je nu laat zien dan ook echt goed om te zien, zo na die crisis in maart!

1 like

Ugh. de grootvader van mijn man is gestorven (niet door Corona). Deze week is de begrafenis, max 30 man, waar ik toe zou behoren. Ok, bij een dienst in een kerk valt afstand te bewaren. Maar nu is het plan erna nog een koffietafel (middageten; pistolets samen eten) te houden bij mijn schoonouders in de tuin (wel met het idee afstand te houden). Ik voel me er niet ok bij. Zowel mijn man als ik moeten nog gaan werken. Ik werk in een ziekenhuis, zelfs op een dienst die onderzoek uitvoert bij coronapatiĂ«nten. Ik kom zelf niet in contact met patiĂ«nten, maar mijn naaste collega’s wel.
Maar, omdat het over een overlijden gaat, voelt het ook niet ok om niet te gaan, om er ĂŒberhaupt een ding van te maken. Plus, schoonfamilie, dus dan is het ook niet echt mogelijk mijn ‘echte’ mening te zeggen.

Zouden ze er geen begrip voor hebben als je aangeeft dat je iedere dag indirect met covid-patiënten werkt en dat je geen idee hebt wat je bij je draagt? Dat je ze liever niet in gevaar brengt en daarom desnoods alleen even aan de poort bij de tuin gaat staan?

Ik vind de beelden op de dam zo dubbel. Ene kant ben ik heel blij dat er zoveel mensen aan het demonstreren zijn en aan de andere kant denk ik zoveel mensen bij elkaar dit is zo niet goed :pensive:

17 likes

Voor wie Ferry Doedens nog geen sukkel vond

Volgens Doedens slaan mensen soms een beetje door. „Ik respecteer het allemaal, maar als mensen helemaal tegen de eieren en de pakken melk in de supermarkt aangedrukt staan
 Ja, sorry, maar nee gewoon.” Hij gaat dan rustig in gesprek met deze mensen. „’Mevrouw: ik sproei niet in uw gezicht, ik hoest niet uw gezicht, ik blaf niet in uw gezicht, u kunt ook gewoon even normaal praten’.

8 likes

Heb ook ergens het idee dat dit voor de moraal weinig goeds gaat doen. Ik snap waarom het gebeurt en het is ongelooflijk belangrijk, maar de timing is zo wrang.

Het is voor bijv een horeca ondernemer ook onmogelijk recht te praten als je net weken lang hebt zitten zweten en je bedrijf kapot hebt zien gaan om je terras anderhalve meter veilig te krijgen. En dan zie je op het volgende plein deze menigte staan
 Dat is niet uit te leggen.

9 likes

Ja ik zie nu ook vooral boosheid voorbij komen op twitter. Wat dus het hele doel van de demonstratie weg haalt. Terwijl Halsema/gemeente Amsterdam dit nog ‘vrij makkelijk’ met hekken of zo had kunnen oplossen zodat er met ruime afstand kon worden gedemonstreerd.

En inderdaad de boosheid van de ondernemers + mensen die al roepen nu ook overal schijt aan te gaan hebben. Dat maakt mij dan ook weer verdrietig want ik vind het juist heel mooi en goed dat zoveel mensen op staan en zijn gaan demonstreren.

Nee, dat staat helemaal los van het doel van deze demonstratie.

9 likes