Coronatopic #5

Ik kom net terug van een week Frankrijk. Ben met de auto gegaan naar het huis van m’n ouders in het zuiden. Houd er wel rekening mee dat je overal een mondkapje op moet. Niet alleen in winkels, maar ook bij toeristische attracties zoals kastelen/kloosters/tuinen/parken etc. die in de buitenlucht zijn. Zelf vond ik dat niet zo chill dus ik heb eigenlijk niet zo heel veel gedaan daar behalve familie bezoeken en chillen in de zon. :yum:

Ik belde om half 7 savonds en kon de volgende dag om 4 uur terecht bij redelijk drukke teststraat. Maar hoorde van anderen dat het soms nog een dag extra duurt

Ik belde om 9.00 uur 's ochtends en kon de volgende dag om 14.00 uur terecht

Ik (wel 2 weken terug) belde om 9.00 uur en kon om 13.00 uur terecht.
Regio zuidlimburg.

Afgesloten met een boomerske verwijzing naar de muziek natuurlijk

1 like

Ik belde maandagavond en kon woensdagmiddag terecht. Het verschil inderdaad heel erg per gemeente. Hopelijk kun je een beetje snel terecht!

Ik vindt het zo vervelend, dat er steeds meer mensen lijken schijt te hebben aan de corona maatregelen. Zeker nu de cijfers omhoog gaan, ben ik toch een bang voor een eventuele tweede lockdown. Ik hoop dat dat niet nodig is, heb geen zin om weer heel wat weken thuis te zitten.

2 likes

Mijn zus en haar vriend zitten nu in Kroatie. Ze zitten wel in een veilige omgeving volgens mij. Toch ben ik een beetje bang dat ze het virus oplopen daar. Al is de kans hier inmiddels ook groot.

Jee ik vind de sfeer in dit topic zo kut? Alleen maar vingertjes wijzen naar anderen, delen van artikelen met een negatieve lading en angst voor een 2e golf.

Ja de situatie is kut. Ja, mensen zijn nu eenmaal geen robots die precies doen wat je zegt. Dus ja, mensen doen domme dingen en de 1,5 mtr is soms een halve meter.

Maar ondertussen is de situatie in de ziekenhuizen al een paar maanden prima behapbaar, terwijl we relatief veel vrijheden hebben. Teken dus dat een groot deel van de mensen zich goed genoeg aan de maatregelen houden.

19 likes

Ik zeg nergens dat je je niet aan moet stellen. Ik vind alleen dat er wel iets meer aandacht kan zijn voor positief nieuws en iets minder gezeik op mensen die toch nog iets van hun vakantie willen maken binnen de mogelijkheden.

2 likes

Ze gingen weg toen het nog veilig was, de dag erna was het advies opeens oranje.Ze waren er net een dag,dus sws een lastige situatie lijkt me. Heb nog geen contact gehad dus weet nog niet wat hun plan is.

Britten moeten nu 2 weken thuis zitten als ze terug komen uit Spanje. Was net iemand op het nieuws die 2 uur eerder terug was dan de regel in ging. Die man was blij dat hij niet in quarantaine moest.

Ik vind het apart. Hij is net zo besmettelijk als de rest. Hij moet aan zichzelf en de omgeving denken.

2 likes

Als het je wat geruststelt. Ik heb familie in Kroatië wonen en familie die daar al een maand op vakantie is. Er zijn momenteel twee steden met uitbraken, daar buiten valt het echt heel erg mee qua aantal besmettingen (minder dan in Nederland). Zeker als je in kleine kustplaatsen (of zelfs het binnenland) in het noorden zit. (Jammere is alleen dat informatie per streek alleen in het Kroatisch beschikbaar is en niet in andere talen)

Nu wil ik niet zeggen negeer het reisadvies etc etc, maar meer van: Spanje heeft geel als reisadvies en heeft plekken die overvol zijn versus stadjes in Istrië in Kroatië die draaien op 30% van de reguliere capaciteit (dit zal ook in Spanje etc wel zo zijn, maar even om een voorbeeld aan te halen dat de kleurcodes geen zwart/wit beeld geven, Duitsland heeft Kroatië bijvoorbeeld nog steeds op geel staan)

Edit: ik wil geen dingen bagatelliseren etc, en op vakantie gaan in deze tijd brengt natuurlijk een bepaald risico met zich mee, wat je blijkbaar op de koop toeneemt als je toch gaat. maar ik kan me voorstellen dat je je gewoon zorgen (en wellicht wat geruststelling zoekt daar waar dat op zijn plaats) is maakt als je familie hebt die op vakantie gaat en daar een oranje reisadvies krijgt en

4 likes

Maar het is toch logisch dat je je eraan stoort als andere mensen zich nergens meer iets van aantrekken terwijl jij dat nog wel doet? Ik ben absoluut geen heilige hoor, ga ook gewoon een weekend naar Duitsland en zie ook 1 persoon buiten m’n huisgenoten op minder dan 1,5 meter afstand. Maar ik zie de afgelopen 2 weken gewoon dingen voorbij komen op Instagram en Snapchat waarvan ik echt niet begrijp hoe mensen het in hun hoofd halen om dit nu te gaan doen.

Het ging goed doordat iedereen zich (goed genoeg) aan de maatregelen heeft gehouden, maar heel veel mensen lijken inmiddels helemaal terug te zijn gegaan naar normaal. Ik zie Instagram stories voorbij komen uit kroegen wat gewoon niks anders meer is als uitgaan. Allemaal binnen en dicht op elkaar. En dat zijn niet alleen meiden van 16 die de rest van de zomervakantie alleen maar op hun kamer zitten, maar ook gewoon meiden die in bejaardentehuizen of in de thuiszorg werken. Vind dat op z’n zachtst gezegd best vreemd.

Ik denk dat iedereen helemaal klaar is met die 1,5 meter en dat we zo snel mogelijk terug willen naar hoe alles was in januari, maar al die toegenomen besmettingen van de afgelopen week laten wel zien dat dat er dus voorlopig niet inzit. Dus ik vind het echt niet meer dan logisch dat als je zelf je best doet om je (zoveel mogelijk) aan alle maatregelen te houden en dat soms best lastig en vervelend vindt, dat het gewoon heel shit is om te zien dat andere dat helemaal niet doen en dat je dan gewoon afentoe je frustratie wil uiten.

Beetje laat op de avond, dus misschien beetje onsamenhangend verhaal dit :sweat_smile:

23 likes

https://www.thelocal.ch/20200715/only-those-with-plastic-visors-were-infected-swiss-government-warns-against-face-shields

Volgens mij biedt de NS deze maskers aan het personeel zodat ze niet met mondkapjes op hoeven te werken. Rot dat ze dus misschien niet werken.

Ik zou eigenlijk wel graag willen dat de overheid nogmaals goed benadrukt dat je je aan die 1,5 meter afstand moet houden en dat er nog steeds Corona is. Zou het goed vinden als daar spotjes voor op tv en de radio kwamen (volgens mij zijn er al wel een paar? maar zie het bijna nooit en kijk best veel tv). Of bijvoorbeeld elke ochtend een NL alert op je telefoon. Iedereen zou natuurlijk ook wel moeten weten dat dat zo is, maar ik denk dat het toch wel wat zou helpen om de angst voor Corona weer een beetje aan te wakkeren en mensen ervan bewust te maken dat het virus er nog steeds is.

8 likes

Bij mijn AH hebben ze de broodjes trouwens ook alweer los in van die bakken liggen waaruit je ze met een tang moet pakken. Had daar voor Corona al een hekel aan en hoopte dat we daar voor goed van af zouden zijn, helaas niet dus :pensive:

(Overigens stelde iemand laatst in een tv-uitzending de vraag of je besmet kon raken door het eten van een rauwE haring, wanneer die voor je geprepareerd was door iemand met Corona. Volgens iemand van het RIVM kon dat niet, omdat het virus zich via het ademhalingssysteem verspreidt en niet via de mond/maag, dus in principe zouden die broodjes ook geen kwaad moeten kunnen. Maar ik heb het toch nog liever niet en koop ze dus ook niet)

Ik kan best begrijpen waarom mensen die zich wel goed aan de maatregelen houden zich hieraan irriteren.

Ik weet niet hoeveel % van de mensen zich nog wel (semi-) aan de maatregelen houden en hoeveel weer helemaal los gaan, maar denk wel dat je kan zeggen dat als al die mensen die zich er semi aan houden net zo los zou gaan als de rest we al snel weer een situatie zouden hebben waarin het allemaal te hard gaat. Ik vind dat echt egoistisch. Mensen die zich wel aan de maatregelen willen houden worden nu gedwongen om dingen niet te doen omdat dit niet mogelijk is omdat mensen zich niet aan de ‘regels’ houden.

9 likes

Sommige dingen mogen van mij echt blijven… desinfectie middel op meerdere plekken, mensen die niet zomaar naast je komen zitten in het OV, mensen die eindelijk hun handen wassen echt heerlijk

24 likes

Is dit niet een topic waar we van alles over het virus kunnen en mogen schrijven? Waar we onze zorgen mogen delen en elkaar kunnen adviseren? Waar we (terecht) kritisch mogen zijn op bepaalde mensen/bijeenkomsten zodat we kunnen leren van andermans fouten en scherp blijven? Ik voel dan ook niets voor jouw opmerkingen.

2 likes