Doet het ook zeer? En moet je er niet juist van niezen?
Zoveel vragen…
Doet het ook zeer? En moet je er niet juist van niezen?
Zoveel vragen…
Zeer doet het niet per se, het is vooral heel vervelend en indringend of zo. Ik had naderhand wel keelpijn maar tijdens doet het allebei geen zeer.
Niezen moet je er niet van want het kriebelt niet, daar is de handeling dan net de grof voor. Hoesten en kokhalzen moest ik wel
Oké, dank! Lijkt me idd niet heel aangenaam. Hopelijk is het geen corona!
Edit: wij zijn nu met 2 vrienden uiteten en zitten ook echt 1,5 m uit elkaar. Er zitten natuurlijk maar 30 mensen max, maar verder is alles hetzelfde als normaal
Vind dit een erg goed stuk:
De man werkt op de IC dus ik denk dat hij wel op de hoogte is van de zorg die kan instorten.
Jij laat nu ook heel veel buiten jouw betoog. Zijn betoog gaat over veel meer dan dat mensen er niet mee om kunnen gaan dat dood bij het leven hoort. Jij kiest net zo goed selectief waar je op reageert in zijn betoog.
Ik weet dat jij een hele duidelijke mening over deze gehele zaak hebt maar er mag ook ruimte zijn voor tegengeluid.
Nou, laten we wel wezen, jij hebt hier absoluut wel een mening over Jij hebt de mening dat het huidige beleid het juiste beleid is en dat men zich daar koste wat het kost aan moet houden. Dat uit je regelmatig in diverse topics, wat ook helemaal prima is. Alleen mag er ook ruimte zijn voor tegengeluid en andere meningen.
Het gaat mij er om dat alles wat ook maar enigsinds nuancerend het beleid in twijfel trekt afgeschoten wordt. Ik vind dat dan geen discussie meer.
Maar @Eddie hoe ik het lees geeft hij meermaals aan dat hij volledig voor de maatregelen was en nog steeds is. Alleen dat daar ook implicaties aan zitten waar we over na moeten denken. Hij keert zich ook duidelijk tegen mensen die tegen de 1,5m zijn. Ik vind het best een genuanceerd stuk eigenlijk.
Ik kan niet zo goed ordelen over zijn algemene standpunt, maar ik vind het wel fijn dat hij kritiek heeft op de term “nieuwe normaal” en het juist “tijdelijk abnormaal” noemt. Het is maar een uitspraak hè, maar ik vind het zo’n deprimerende bijklank geven dat het nieuwe normaal impliceert dat deze prut voor altijd is, terwijl we weten dat het heus wel heftig is en langdurige impact heeft, maar ook niet eeuwig zo gaat zijn.
Wel, ik heb soms het idee dat er niets zou kunnen zijn wat @Eddie van gedachten zou kunnen doen veranderen wat dit onderwerp betreft. En dat ze in ieder kritisch stuk enkel blijft focussen op ‘het beleid’ en hoe dat niet voor niets het beleid is. Alsof ik en anderen constant roepen dat het hele beleid overboord moet en corona een hoax is. Alsof ik niet kritisch mag zijn en dat onmogelijk een toegestane gedachte is.
Terwijl ik zelf zoekende ben en het interessant vindt om de discussie aan te gaan. Alleen voelt het voor mij persoonlijk alsof er geen ruimte is voor die discussie. Alsof de uitkomst van iedere discussie al bepaald is, want het beleid is het juiste, en daarmee basta.
Maar dit is hoe ik het ervaar en misschien zit ik helemaal verkeerd? Maar dit is het gevoel dat ik krijg na meerdere reacties op ieder kritisch of nuancerend stuk of gedachte die ik hier deel.
Een hypothetische eh gebeurtenis
Stel. Je besluit op vakantie te gaan naar Spanje. En de overheid heeft al heel duidelijk gemaakt: dit is op eigen risico we voeren geén repatriëringsvluchten uit.
Je bent daar 3 weken geweest en dan ineens gaat Spanje op slot en kan je er voor, laten we zeggen 4 weken, niet uit.
Moet je werkgever je die 4 weken “gewoon” uitbetalen?
0 stemmers
Nav dat het management bij mijn man z’n werk dus neigt naar nee. Niet dat wij op vakantie gaan dit jaar, maar vind de kwestie wel interessant…
Aanvullend vraag ik me namelijk af… je krijgt je geld nu volgens mij niet terug als je er voor kiest niet te gaan (straks in augustus bijv, als de grenzen open zijn etc).
Dus wordt je voor de keuze gesteld: of bovenstaande risico lopen en je vakantie van 3000€ genieten. Of bovenstaande risico niet lopen en je 3000€ kwijt. Right ?
Ik kan me voorstellen dat dit voor sommige mensen best lastig dilemma is!
Ja klopt!
Wellicht kunnen de meeste mensen zo’n week of paar dagen nog oplossen met wat vrije dagen extra oid. Of betaald de vluchtmaatchappij je iets kostendekkends.
Maar dat is hier natuurlijk niet.
Ben benieuwd of dit soort dingen bekend gaan worden en mensen hun keuze zullen beinvloeden. Zoals @Enthusiasm zegt: dat zijn echt verotte keuzes
Huh ik snap echt niet dat je dit de essentie vindt. Dat je eruit haalt dat die man zegt dat oude mensen sowieso al zouden overlijden en dat mensen niet met de dood om kunnen gaan.
Zijn punt is dat de maatregelen menselijker hadden kunnen zijn. Hij zegt verder helemaal niet dat we oude mensen voor niks hebben gered ofzo. Dat is zijn punt helemaal niet. Echter wel dat we de groep die we wilden/willen beschermen, mee hadden kunnen nemen bij het ontwikkelen van dat beleid. En dat covid in feite geen andere doodsoorzaak/ziekte is voor een individu dan andere doodsoorzaak/ziekte zoals de griep of een longontsteking of borstkanker.
@Cozycute Ik vond het ook een goed stuk. Het staat wel loodrecht op een eerder stuk van een trauma deskundige die vond dat we Covid meer als nationale ramp moesten beschouwen én er naar handelen, door slachtoffers wel een gezicht etc te geven. Ik vind dat interessant! https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/trauma-expert-de-ramp-na-de-ramp-komt-nog-namelijk-de-desillusiefase~bff88c98/
@Lula Ik heb @Eddie nog nooit zo vasthoudend gevonden dan dit onderwerp hoor Er komt inderdaad dan vanuit Penny ‘de maatregelen zijn alles’ zonder daar omheen te kunnen kijken. Dus vind het wel bijzonder dat jij dat idee dan wel hierbij krijgt.
Is verder ook prima @Eddie dat je zo vasthoudend bent, maar je hoeft niet elk ander bericht af te doen met ‘onzin’. Want er staan een hoop andere interessante ideeën in de artikelen en jij lijkt er alleen de ‘de zorg moest niet instorten’ uit te halen en dat vind ik ergens jammer. Dan mis je juist het punt van de auteurs.
Volgens mij is dit juridisch toch ook bepaald? Het is geen overmacht doordat je al gewaarschuwd bent van te voren.
Maar anderzijds kan je niet gratis annuleren.
Dan gaat het “verhoogde” risico niet op. Volgens de reisverzekering/ branche etc
Edit: ik ben het er helemaal mee eens hoor. Vraag me alleen af of dit soort dingen dan bekend zijn bij de gemiddelde Nederlander? Of dit soort dilemma’s bedacht zijn enz🤪
Maar die 80-plussers waar hij het over heeft komen vaak toch niet meer op de IC terecht?
Ik vind het wel een interessante vergelijking met die twee stukken.
Ik denk dat het stuk wat jij linkt meer gaat over hoe we begonnen zijn met de pandemie behandelen als een gigantische ramp met de bijpassende maatregelen, alleen dat we daar op een gegeven moment mee gestopt zijn waardoor die maatregelen ineens niet meer logisch lijken en je verzet krijgt. Meer dat verschil tussen behandeling in begin en eind denk ik.
En dat tweede opiniestuk trekt het hele begin al in twijfel.
Ik denk opzich dat we het niet echt anders hadden kunnen doen, omdat het ook allemaal onbekend was en vrij rampzalig was in die eerste weken. Maar wat hij zegt vind ik mooi:
'Nu op de ic’s de rust wederkeert, wordt het tijd voor bezinning, vindt hij. ‘We kenden het virus niet, we moesten ingrijpen, ik sta volledig achter de maatregelen die zijn genomen. Maar nu dringt door wat de gevolgen zijn geweest. Laten we daarvan leren voor een volgende keer.’
En:
Een op de zeven vrouwen krijgt borstkanker, vaak vrouwen in de bloei van hun leven, waarom staan we niet te applaudisseren als die het ziekenhuis uit lopen? Waarom niet voor angstige mannen met prostaatkanker of voor andere patiënten die de ic hebben overleefd? Doe het voor iedereen of doe het niet. Er is meer op aarde dan covid-19.’
Het creëren van zo’n slachtofferschap is misschien goed voor het creëren van respect voor de maatregelen (zoals meneer 1 zegt), maar het is dus misschien niet zo goed de individuen zelf die geslachtofferd worden, en het creëert een raar soort ongelijkheid (zoals meneer 2 zegt).