American gouvenors be like yes please (vanaf 6:25 ongeveer, maar check begin voor cutey hamster)
volgens mij hangt het er erg af van hoe een aantal zaken zich verder ontwikkelen. Ze hebben (dacht ik) 10.000 simulaties gedaan van hoe het nu zou kunnen lopen, dat zie je in slide 12-14 van de RIVM slideshow bij de tweedekamerbriefing vorige week. Maar eind mei was wel waarschijnlijk/waar veel simulaitles op uit kwamen.
We zijn verwend in Nederland dat we alles altijd op het meest optimale moment kunnen uitvoeren omdat we weinig wachtlijsten hebben en veel capaciteit. Een operatie na chemotherapie vindt (in mijn vakgebied, ik kan niet spreken voor alle vakgebieden) bijvoorbeeld bij voorkeur na 6 weken plaats, maar we weten dat na 3 maanden ook nog steeds een vrijwel optimaal resultaat geeft. Nu stellen we dus dingen uit richting 3 maanden, we zeggen niets geheel af.
Het is voor ons met ons supergoede zorgstelsel een klein stapje terug, maar dat brengt ons dan naar een niveau waar een land met langere wachtlijsten (zoals bijv Ierland) altijd al is, dat brengt ons niet naar een derdewereldland-niveau.
Maar er is ook sprake van verschuiving van personeel. Ik denk op dit moment als we op gewone IC capaciteit zouden draaien de IC’s al vol liggen door corona patiënten. We zijn nu met personeel aan het schuiven waarbij bijvoorbeeld personeel van het OK complex op de IC werken. Dus operaties kunnen daardoor al niet doorgaan. Hetzelfde geldt voor verpleging. Ik zal als kinderverpleegkundige komende maand(en) op volwassenen afdeling of de IC staan (wat ik overigens geen probleem vind).
Afgelopen week werden overigens noodzakelijke operaties (niet spoed) ook nog uitgevoerd op de kinderafdeling. Begin van deze week niet meer, maar zou wel weer opgepakt worden als het goed is.
Ik ben het wel eens met @Merel dat we in NL (ook al lijkt het soms niet zo) aardig verwend zijn in onze zorg.
Het wordt een heel zwaar proces voor die mensen die er nu liggen, dat klopt. Dat gaat nog best lang drukken op de gewone ziekenhuisafdelingen en misschien ook wel op revalidatieinstellingen etc. Maar de mensen die we aan de beademing leggen zijn geen kansloze 90-plussers, daar liggen gewoon wielrenners van 60 zonder andere ziektes met 2 studerende kinderen.
We zijn in Nederland altijd al vrij restrictief geweest, omdat we vinden dat je na het hele proces ook nog kwaliteit van leven moet overhouden, wij willen geen mensen het verpleeghuis in beademen, het zal soms toch zo uitvallen, maar we proberen dat te voorkomen door goed te selecteren aan de poort.
Ik zei ook al eerder, dat rijtje voorwaarden dat we bij een pandemie aanhouden om mensen te weigeren voor de IC is nu eigenlijk ook al een rijtje waarbij we mensen een IC-traject sterk afraden.
Thanks! Heel informatief!

Jk
Mensen met bevestigd of hoogst vermoedelijke corona hier, hoe snel ging jullie start?
Ik ging net in anderhalf uur tijd van niets aan de hand naar hoofdpijn, suizende oren, schrapen van de keel en van 36.2 (mn normale temperatuur oraal) naar 37.6 (oraal). Voel me in die anderhalve uur echt opeens heel belabberd. Toen het startte anderhalf uur terug heb ik direct na het meten 2 paracetamol ingenomen voor de opkomende hoofdpijn (moet ik altijd vrij snel bij zijn om migraine te voorkomen), ondanks dat dus toch doorgezet in die klachten en hogere temperatuur.
Heb niets raars gedaan in die tijd trouwens, zit in exact dezelfde houding achter mn laptop thuis.
Edit: ik bel uiteraard om 13.30 mn huisarts, die heeft nu pauze. Ben niet in paniek, maar weet niets van de start en vraag me af of dit in de lijn ligt.
Ja dat vroeg ik ook met mijn snot overstuur zijnde hormoon kop.
Maar nu staat mijn afspraak op 7 april en die vrouw begon Alleen maar te sussen van: “ja maar wie weet worden de maatregelen wel opgeheven na 6/4!” Maar dat lijkt mij niet.
En toen ik ophing huilde ik tegen m’n man: “IK BEN ZWANGER NIET DOM EN NAÏF…”
Die gniffelde zachtjes 
Maar goed daar wilde ze dus geen antwoord O opgeven. “Laten we rustig afwachten…”
Ja dat Is ook zo! Hij stond met 18.6 ofzo, toen met 19.4 en nu met 20.5…
En ja die echo is ook belangrijk, maar verkouden een ziekenhuis in lopen nu is ook een soort criminele daad… (& niet voor niks dat begrijp ik heus
)
Ja dat vind ik ook echt niet oké, jammer dat mensen voor alles wel weer een excuus lijken te vinden.
Ik denk dat ze 2 weken verlengen sowieso niet doen, omdat vlak daarna de meivakantie begint. Stel dat ze dat aanhouden, zitten we dus nog 4 à 5 weken thuis.

Hoe ik me jou nu voorstel
Ik bedenk me opeens ik like dit wel van wat dom maar volgens mij mag ik dus officieel ook niet in het huis van mijn ouders verblijven dan want sta niet meer ingeschreven in Zeeland. Het is alleen maar mijn postadres. Naar aanleiding van wat veiligheidsregio Zeeland zelf nog zegt. Nou denk ik dat ze er niet zo moeilijk over doen want is gewoon een woonhuis en mijn huisarts zit nog hier gewoon. Dus ik lever ook geen extra druk op de zorg. Maar ja strikt genomen zou ik hier dan ook niet mogen zijn.
Wat heeft de meivakantie er mee van doen? Ze gaan echt geen noodzakelijke maatregelen opheffen omdat het allemaal zo lastig is voor mensen met kinderen.
Huh maar bedoel je dan dat ze 't daarom bv maar 1 week verlengen of dat ze het daarom meteen 4 weken verlengen (tot het einde vd meivakantie dus)
Lekker duidelijk bericht wel, in de titel dat ze het verlengen en in de tekst dat ze gaan overleggen haha
Maar de nos zegt dit. Maatregelen worden sowieso verlengd, Morgen horen we tot wanneer. En tja, die meivakantie heeft gewoon pech lijkt me.
En juist bij dit onderwerp is het belangrijk om duidelijk te communiceren. 
Ben benieuwd wat de meivakantie dan inhoudt voor de leerlingen.
Thuis vakantie vieren of wel digitaal school volgen (en misschien eerder zomervakantie o.id.)
Ja dat van eind mei hoorde ik inderdaad ook, maar gisteren was dit op het nieuws. https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5073936/rivm-scenario-intensive-care
De piek kan natuurlijk alsnog eind mei zijn, maar over twee weken zou er, als dit klopt, al een groot tekort aan ic-bedden zijn.
In België hebben ze de maatregelen verlengd tot na de paasvakantie (19 april). Ik denk ook om te voorkomen dat mensen eropuit gaan in de vakantie? Zal me niet verbazen als NL ook volgt en de maatregelen verlengt tot misschien wel na de meivakantie.