Coronavirus #3

Wat een leuk initiatief!

Ik had trouwens nog gezocht naar dat filmpje maar kon hem niet vinden. Ik denk dat ik hem ergens op Facebook had gezien maar dat is natuurlijk moeilijk terugvinden. Mocht ik hem weer tegenkomen, dan laat ik het je weten! :giggle:

1 like

Nee dat geldt maar tot 6 april, moren horen we pas of dat wordt verlengd. Alleen verbod op vergunningsplichtige evenementen geldt tot 1 juni, de rest van de maatregelen niet.

1 like

@Mariposa Ah wat ontzettend lief van je!

Wat ik dus bizar vind is dat je in Zweden nog gewoon op cafe en restaurant mag. Las dit in de krant: “De overheid stelt dat Zweden plichtbewust genoeg zijn om zich zonder opgelegde regels aan de regels te houden.”
Iemand die in Zweden woont en wat meer info kan geven? :blush:

Wat verdrietig @Profound Sterkte gewenst!

1 like

Wat erg, veel sterkte :pensive:

1 like

@Profound Wat ontzettend klote, heel veel sterkte :heart:
Ik weet niet hoe het met uitvaarten zit maar ik hoop wel heel erg op een waardig afscheid van je opa.

1 like

Heel veel sterke voor jou en je familie. :kissing_heart:

1 like

Wat rot, sterkte.
Meerdere mensen in mijn omgeving hebben morgen een uitvaart.
Er mogen 30 gasten komen en de rest kijkt mee via een livestream, deze link wordt ook al gedeeld via de rouwkaart.
Verder mag je dus niet naar de uitvaart als je zelf positief getest bent (of verschijnselen hebt). Dit kan wel voor schrijnende situaties zorgen mbt bv iemands partner die er niet bij kan zijn. Maar ik weet niet of daar bij iedere uitvaartonderneming op dezelfde manier wordt gehandhaafd.

1 like

@Profound wat verdrietig, heel veel sterkte :heart:

1 like

Wat verdrietig zeg. Helaas was het mijn mijn oma hetzelfde verhaal. Ze heeft wel in het ziekenhuis gelegen maar niet op de IC (wilde ze zelf ook niet). Ze is nadat de behandeling is gestopt dezelfde nacht overleden afgelopen vrijdag. Aanstaande vrijdag wordt ze begraven. Er mogen 30 mensen bij zijn maar wel op voorwaarde dat ze geen klachten hebben. We zitten dan allemaal minstens anderhalve meter uit elkaar, behalve mensen die bij elkaar in huis wonen. Ze ligt niet opgebaard want dat wilde ze zelf niet en ik weet ook niet hoe dat zou gaan bij coronapatienten.

Het sneue is dat mijn opa ook in het ziekenhuis (een ander ziekenhuis) lag met corona, en ze geen afscheid hebben kunnen nemen. Hij is inmiddels weer thuis gelukkig maar het is spannend of hij echt klachtenvrij is vrijdag want hij hoest nog flink. Mijn ouders zijn ook nog ziek en het hele gezin van m’n tante ook, dus het is uberhaupt nog maar afwachten wie er bij de begrafenis mogen zijn.

@Zemraluani ook nog een late reactie op jouw bericht maar oude verzwakte patienten komen niet altijd op de IC terecht. In het geval van mijn opa en oma hebben ze beide al eerder een document ondertekend waarin staat dat ze niet beademd of gereanimeerd willen worden. Ik ben geen arts en weet niet wie er wel op de IC liggen maar toen het met mijn oma slecht ging is vrij snel besloten dat ze ernstig aan het lijden was en heeft de familie besloten de behandeling stop te zetten. Ze lag wel in het ziekenhuis maar niet op de IC en kreeg zuurstof. Ik vind het een heel fijn idee dat ze juist niet trekken aan een dood paard in dit geval maar heel reeel kijken naar de kwaliteit van leven, wat er voor mijn omaatje helaas niet meer was.

9 likes

@Ketel jij ook veel sterkte :heart:

1 like

Wat gek! Dus je kan ook gewoon kan werken?
Leeft het er heel erg/is er angst, of zijn mensen er niet zo mee bezig?
Kan me namelijk voorstellen dat als je gewoon veel mensen op straat ziet, je het hele coronagebeuren (en afstand houden bijvoorbeeld) vergeet na een tijdje

@Profound @Ketel Heel veel sterkte! :pensive:

1 like

@Profound @Ketel Veel sterkte! :heart:

2 likes

Heel veel sterkte voor jullie en jullie families @Profound en @ketel :heart:

2 likes

Ja, het leeft wel heel erg. Ik werk in een café/bakkerij en er komen de laatste weken echt heel weinig mensen. Maar ik ga wel nog naar mijn werk. Er wordt geadviseerd om thuis te werken, als dat mogelijk is. Voor de rest geldt dat je je ziek meldt als je symptonen hebt. Verder zijn veel evenementen afgelast, en het maximaal aantal mensen voor bruiloften is beperkt tot 50 personen geloof ik.

1 like

Oh wat erg en verdrietig. Heel veel sterkte!

1 like

Ik verbaas me echt over hoeveel mensen nog afspreken en gezellig thuis etentjes, borrels en zelfs feestjes houden. Zie het constant voorbij komen op bijvoorbeeld instagram. Snap ik zo niet? :sleepy:

4 likes

@Profound n @Ketel heel veel liefs en sterkte nu

2 likes

“De overheid stelt dat de Zweden plichtbewust genoeg zijn om zich zonder opgelegde regels aan de regels te houden”

Nou ik ben hier eigenlijk wel aan gaan twijfelen hoor de afgelopen dagen. Het is inderdaad een stuk rustiger op straat en in het openbaar vervoer maar in winkels merk ik dat mensen heel slecht afstand houden, mensen zitten gewoon nog gezellig op terrasjes, lopen in grote groepen, gaan lekker winkelen.

En mijn vriend, een Zweed met doorgaans prima gezond verstand, spreekt ook nog gewoon af met vrienden (wel minder dan eerst maar toch). En als ik er iets van zeg wordt het gebagatelliseerd en is het van “ja maar we zijn geen grote groep, houden afstand blablablabla” ja maar dat maakt allemaal niet uit als je steeds verschillende mensen treft. Al veel geruzie gehad hierover.

Over 2 weken begint de paasvakantie en vooralsnog zijn veel mensen van plan om gewoon naar de skigebieden te trekken of met de hele familie samen te komen.

Dat de Zweedse regering geen harde(re) maatregelen treft werkt dit “nonchalante” gedrag mijn inziens wel in de hand. Want ja, als de winkels gewoon open zijn en je nog prima gehaktballen kunt eten bij Ikea, zal het allemaal wel meevallen toch? Dan kan het toch best nog wel allemaal. Deze houding hebben veel mensen in NL trouwens ook hoor, dus het is natuurlijk niet alleen hier zo. Maar daar is tenminste alles dicht waardoor je gewoon niet kán winkelen etc.

Lekkere rant dit maar het zit me hoog haha. Ik werk zelf al 3 weken thuis en kom echt minimaal buiten dus het stoort me dat veel mensen om me heen zo laks zijn. Maar goed, het mag allemaal nog dus in principe doen mensen niks fout.

5 likes

Veel sterkte @Profound en @Ketel :heart:

2 likes