Wij testen ook heel weinig, bijna alleen nog maar in het ziekenhuis. We hebben dus heel erg veel cases met milde klachten die ongedetecteerd zijn, als je die erbij zou rekenen zou het percentage doden veel lager zijn. En omdat ieder land een heel ander testbeleid heeft kun je die percentages eigenlijk niet vergelijken. In een land waar wel heel veel getest wordt zal het percentage veel lager lijken dan bij ons terwijl dat niet per se zo hoeft te zijn in werkelijkheid.
Maar in Nederland wordt heel weinig getest, de mensen die worden getest zijn namelijk degenen die al naar het ziekenhuis zijn gegaan met ernstige klachten, en dus sowieso al een grotere kans hebben op overlijden. Er zijn heel veel mensen ik Nederland die het virus wel hebben maar geen/milde klachten hebben, maar die worden niet getest. Als die gevallen ook allemaal worden meegeteld bij het aantal cases valt het allemaal wel weer mee.
Het blijft natuurlijk ernstig wat er aan de hand is maar ik zou je niet zo blind staren op cijfers, die zeggen namelijk niet altijd wat.
101-jarige coronapatiƫnt uit ziekenhuis ontslagen
Een 101-jarige coronapatiĆ«nt is vandaag uit het IJsselland Ziekenhuis in Capelle aan den IJssel ontslagen, schrijft [Rijnmond]. De vrouw kreeg anderhalve week geleden last van kortademigheid en werd vervolgens positief getest op het coronavirus. Volgens het verplegend personeel is āde kranige dameā een voorbeeld voor iedereen. āZe kucht netjes in haar elleboog en houdt gepaste afstand.ā De vrouw wordt naar een verpleeghuis gebracht om verder te herstellen.
Over Italiƫ wordt gezegd dat er zoveel doden zijn omdat de bevolking daar gemiddeld een hogere leeftijd heeft. Wat is dan de reden dat het nu in Spanje ook zo uit de hand loopt? Want ik zie dit niet duidelijk staan in artikelen over Spanje.
101-jarige coronapatiƫnt hersteld en ontslagen uit IJsselland Ziekenhuis
Het schijnt er in Italiƫ ook aan te liggen dat de ouderen inwonen bij het gezin. Nederland heeft procentueel gezien namelijk meer ouderen.
Geeft geen verklaring voor Spanje, maar wel een aanvulling denk ik.
https://www.worldometers.info/demographics/spain-demographics/#life-exp
Misschien die demografische gegevens vergelijken met die van NL en/of IT (geen idee of het wat oplevert)
Zie ook dit artikel, die Italiaanse en Duitse dokters kunnen zich niet voorstellen dat wij tegen bepaalde patiĆ«nten zeggen āhier beginnen we niet aanā. Terwijl ik me niet kan voorstellen dat ik tevreden zou zijn als ik een patiĆ«nt āgeneesā van zijn corona-longontsteking, maar dan wel rechtstreeks totaal afhankelijk een verpleeghuis binnen moet schuiven. Gelukkig kunnen de meeste patiĆ«nten onze redenering goed volgen en willen ze zelf ook niet die uitkomst riskeren.
Ik heb ooit een patiĆ«nt van een Duitse IC overgenomen, heel oud, allerlei gebreken om mee te beginnen, van de trap gevallen, uren op de grond gelegen, bleek een massaal hartinfarct te hebben doorgemaakt, een hersenvliesontsteking te hebben en enorm nierfalen. Wij hadden dan in Nederland op de SEH gezegd ādeze patiĆ«nt herstelt nooit meer tot een acceptabele levenskwaliteit, we geven hem een zo comfortabel mogelijke doodā. Maar in Duitsland hadden ze hem aan de beademing en nierdialyse gelegd, vanalles aan levensreddende pompen aangesloten en toen moeten overplaatsen vanwege plaatsgebrek. Wij moesten dus een patiĆ«nt in leven houden die waarschijnlijk niet genoeg hartfunctie overhoudt om van zān stoel te kunnen komen, die de rest van zān leven aan de nierdialyse moest, en waarvan nog maar de vraag was hoeveel schade zān hersenen op had gelopen van die hersenvliesontsteking en dat lange liggen met waarschijnlijk zuurstofgebrek. Ik vond het mensonwaardig, maar zān eigen dokters en familie wilden per se niet dat we de behandeling stopten, dus hij is uiteindelijk in dezelfde toestand terug overgeplaatst naar Duitsland waar ze vermoedelijk stug hebben doorbehandeld tot er een complicatie ontstond die ze niet meer konden behandelen.
Ik zou echt een bril willen zodat je kan zien waar het zit. Ik word er echt para van, kom net uit de supermarkt en iedereen zat in mn aura.
ja het is wel interessant om dit cultuurverschil te zien, hangt misschien ook wel samen met het protestantisme en onze meer pragmatische handelen. Misschien ook wel de āmodernereā gedachte controle te willen behouden over het leven. In andere culturen blijft er meer ruimte voor hoop op een wonder.
Heb echt zin in de persco. Vooral omdat stupid Nederland dan los gaat want denk dat het nog wel fftjes duurt.
Al hoop ik wel dat Markie eens ff duidelijk word.
Ik ken niemand die denkt dat het niet langer door gaat. Begrijpelijk en noodzakelijk
Ik zou alleen wel even goed slikken als dit alles allemaal tot minstens 1 juni gaat duren.
Ik heb een vriendin die denkt dat we na 6 april gewoon weer met zn alle gaan dansen haha.
Zou het idd kut vinden als het tot 1 juni duurt. Maar heb liever dat ze dat gewoon aan houden en als hst eerder over is het dan pas aankondigen. Dan dat ze zeggen nah we zien jullie weer over 2 wekenā¦
Wat een vreselijke situatie zeg!!!
Heel heel veel sterkte
Ik vind niet dat wij hier die keus in zouden kunnen maken. Dit is bijna een onmogelijke keuze
Heb het even gemist heeft hij ook corona?
Een nieuwe persconferentie, een nieuwe chat. Het verzoek om het live kijken en becommentariƫren in de chat te plaatsen zodat het forum lekker smooth zijn werk blijft doen.
https://www.forumfeminarum.nl/t/niks-te-doen-chat-mee-over-corona-en-andere-zaken/16467/8
Men wat heftig
Ik denk stiekem dat ik dat idd zou hebben, vooral als het toch geen ākwaadā meer kan omdat je weet dat hij toch zal stervenā¦
Of is het niet bekend of dat op korte termijn ook gebeurd?
Ben niet bij haar ( gewoon mn bff geen vriendin als in liefde haha)
ja ik zou dan wel langsgaan, zou dan misschien een week echt in qurantaine gaan en niemand zien om mezelf zo schoon mogelijk te houden. heel veel liefs en sterkte
Pff wat verschrikkelijk. Ik wens je heel veel kracht en sterkte toe