Coronavirus #3

MANILLA - Wie op de Filipijnen van plan is de lockdown in verband met het coronavirus aan zijn laars te lappen, doet er goed aan zich twee keer te bedenken. De Filipijnse president Rodrigo Duterte heeft de politie en het leger opdracht te gegeven te schieten op burgers die de lockdown negeren.

„Schiet ze dood”, dreigde Duterte in een woeste tv-speech die hij half in het Engels en half in het Filipijns gaf. „Haal het niet in je hoofd om de regering te intimideren. Daag ons niet uit, dat zal je spijten.”

Ga je niet dood door corona komt het omdat je je op straat begeeft.

1 like

Dan had Nederland nu al 2 miljoen inwoners minder en had davina michelle gewoon weer haar mond kunnen houden en we de normale versie van 15 miljoen mensen draaien.

56 likes

Ik heb zo’n vreselijk nacht gehad. Ik ben totaal geen stresskip en niet per se bang maar gister las ik voor het slapen een heel lang artikel op de Volkskrant over de IC. Ik vond het zo aangrijpend en het raakte me zo. Ik kwam in eerste instantie niet in slaap. Toen werd ik benauwd, hartkloppingen dus ik dacht ik, ik heb vast hyperventilatie of paniekaanval dus ik zette een podcast op met ontspanningsoefeningen. Maar het werd dus steeds heviger en op den duur dacht ik wat als ik nu Corona heb? Gewoon ineens spontaan met een mega snel verloop. Kreeg mijzelf gewoon niet meer rustig wat ik ook probeerde. Uiteindelijk ben ik tegen een uur of 5 in de ochtend pas in slaap gevallen en om 7 uur ging de wekker weer…
En nu is het zo bedtijd en ik merk dat ik gewoon gespannen ben en bang ben dat dit weer gaat gebeuren.
Ik ga in ieder geval voor het slapen geen zware kost meer lezen.

3 likes

Wat heftig… ik weet ook niet zo goed wat te doen maar inderdaad geen zware kost meer lezen. Misschien journaal en nieuwssites ook even overslaan? Of alleen dat je in de ochtend mag kijken ofzo? Het is ook best overweldigend wat er allemaal gebeurd, niet zo gek je reactie denk ik. Probeer iets anders te doen voor het slapen, lezen puzzelen of gewoon een leuek film? Denk dat afleiding enorm belangrijk is

1 like

Weet niet of dit al gemeld was maar ik kijk elke avond voor het slapen gaan even de livestream van coronagevallen wereldwijd en we zijn gewoon over de miljoen confirmed cases :worried:

Ergens hoop ik dat het een grote rel nog wordt en dat ze het alsnog gaan doneren.

5 likes

Oh haha het is niet iets wat me wakker houd! Wel lief, ik vond het alleen wel een mijlpaal ofzo die miljoen.

1 like

Besef dat bijna 1/4e uit de USA komt :open_mouth:

3 likes

Waarschijnlijk omdat ze te laat zijn begonnen met maatregelen nemen. Er waren toen al teveel mensen besmet.
Als wij een week later waren begonnen was het ook veel erger geweest al.

1 like

Heb jij verkoudheidsklachten?
Dus snotneus, hoest en keelpijn?

Als je meer klachten hebt dan niet invullen aub.

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Edit: dit is niet vanwege angst, ik vraag me gewoon af hoeveel mensen er nu verkouden zijn die Corona “kunnen” hebben.

Ik heb nergens last van, tot ik naar buiten ga. Dan krijg ik el-ke keer een loopneus (van de kou denk ik), durf ik m’n neus niet op te halen of te snuiten in het openbaar, krijg ik van de stress een kriebel in m’n keel, of verslik ik me vervolgens in m’n eigen spuug ofzo :joy: ik ben al gestopt met kauwgom kauwen buitenshuis haha. Maar het is echt zeer vervelend en ik ben als de dood dat ik dan een winkel wordt uitgezet, terwijl ik alle andere 48-72 uur die ik binnen zit nergens last van heb :sweat_smile:

19 likes

Ondanks de maatregelen die nu aangescherpt zijn zie ik er toch elke keer tegenop om naar de supermarkt te gaan. Ja, ik probeer zo veel mogelijk boodschappen in 1 keer mee te nemen maar ik ben ook maar alleen en moet het dus in m’n eentje mee krijgen plus ik wil niet overkomen als een of andere hamsteraar.
Anyhow, in de supermarkt blijft het me verbazen (en mateloos irriteren) hoe weinig afstand mensen houden. Vandaag kwam ik ook de supermarkt binnen via de ingang (ze hadden een scheiding gemaakt tussen in- en uitgang bij de deur) maar voor mij liepen twee mensen en die kenden blijkbaar iemand die naar buiten liep op dat moment. Waren ze met z’n drieeën vrolijk heel abrupt stil gaan staan en de ingang van de winkel blokkeren. Ik word dan echt al helemaal chagrijnig. Vervolgens lopen winkelmedewerkers die notabene hesjes aanhebben waar op staat dat ze 1,5 meter afstand houden je bijna van je sokken. Nou dan ben ik er echt al klaar mee. Ik ben nu elke keer iedereen die ook maar iets te dichtbij komt boze blikken aan het geven en ga passief agressief mijn winkelmandje (zo een die over de grond sleept) zo ver mogelijk van me af houden in de richting van die mensen zodat ze maar niet dichter bij komen. Echt, hoe moeilijk is het nou?! :rage: ik weet ook niet wat ik er verder nog aan zou kunnen doen behalve in het vervolg maar gewoon mijn mond open doen tegen dat soort debiele mensen denk ik

Nee, gewone verkoudheid. Maar door haar extreme reactie is ze nu wel een soort van risicogroep.

2 likes

De piek komt over 2 weken dus het is niet te hopen dat mensen nu schijt gaan hebben.

Wat heeft dit voor zin? Sorry hoor, maar ik vind dit echt niet verstandig. Wat heb je hier nou aan?

10 likes

Weet niet wat je budget is maar ze zijn wel nog te koop! https://www.bol.com/nl/p/medima-pharma-saturatiemeter/9200000103385343/?bltgh=mPtXYD16H5gP4mYP76pOtQ.1_4.8.ProductPageUrl

1 like

Mijn oma is dus gisteren door haar huisarts gebeld met de vraag wat ze wil als ze corona krijgt. En echt, ik snap waarom ze dat nu inventariseren want het kan in het ziekenhuis hard gaan. En ik snap ook dat ze he inventariseren, maar waarom hoor ik in onze omgeving dat het vooral 80+ers zijn en (even heel bot) bv niet onze tante van 50 met uitgezaaide kanker die een levensverwachting van nog 6 maanden heeft gekregen?

En dan de manier waarop oma’s huisarts het aanpakte… wilt u thuis samen met uw familie sterven of alleen en bang in het ziekenhuis? Wat!!! Mijn oma is dan 83 maar nog hartstikke gezond, reist de halve wereld over etc.:expressionless:

1 like

Zo’n soort vraag is eerder ook al een paar keer gesteld, kan me niet herinneren dat er toen zo negatief op gereageerd werd

9 likes

Ja ik hoorde dat ook van iemand. Die vrouw was er helemaal ontdaan van. Ik snap wel dat ze dat aan mensen vragen die ziek zijn, maar kom op zeg. Je gaat toch niet elke tachtigplusser bellen om verkapt te vragen of het oke is om ze dood te laten gaan als ze corona krijgen? Ik vind het écht heel erg dat dat gebeurt.

Dit valt of staat natuurlijk met de manier waarop het gebeurt, maar het idee is niet slecht (vind ik). In het weekend komt er een huisarts van de huisartsenpost die de mensen niet kent, mensen hebben over dit soort dingen nog nooit nagedacht, ze zijn apebenauwd en op zo’n moment lijkt ‘naar het ziekenhuis’ de enige optie. Terwijl ze daar achteraf dan spijt van hebben, zeker nu, want je bent uit je vertrouwde omgeving, terugplaatsen naar huis gaat niet zo makkelijk en nu mag er ook nog eens nauwelijks bezoek komen.
Ik weet niet precies wat de huisartsen voor richtlijn hebben gekregen, maar dit soort zaken is altijd goed om van tevoren over na te denken samen op een rustig moment als het (nog) niet nodig is. Ik denk ook zeker dat heel veel andere patiëntengroepen hiervoor zouden moeten worden benaderd (zoals die zieke tante of mensen met andere ernstige aandoeningen), maar misschien staan die nog wel op de lijst om te bellen. Veel mensen in die laatste categorieën lopen in het ziekenhuis en daar wordt hierover al veel vaker gesproken, dus het zou ook goed kunnen dat je tante met haar oncoloog al een beperkt beleid heeft afgesproken (en dat wordt dan ook weer aan de huisarts gestuurd).

38 likes