Dat kunnen we niet aan een beeldscherm aflezen. Als je het over een andere tegenvallen had, had je een ander woord kunnen gebruiken, wat de strekking mogelijk duidelijker overbracht.
En opnieuw, het gaat hier steeds niet om gezonde 30-ers die nog een redelijke kans hebben om goed uit een IC-opname te komen. Het gaat om oude of zieke mensen, waarvan de voorafkans dat ze na een IC-opname nog een goede kwaliteit van leven hebben veel kleiner is. Om daar al over na te denken, kan ook al veel verdriet en pijn daarna besparen.
En er wordt nergens gezegd dat we die mensen maar moeten laten doodgaan. Er wordt gevraagd om er over na te denken, zodat mensen zelf een weloverwogen keuze kunnen maken, in plaats van dat men misschien in de waan is dat je na een IC-opname weer snel bent hoe je daarvoor was.
En als laatste vind ik het ook nogal kortzichtig om te zeggen dat je liever later euthanasie hebt, als het toch ‘tegenvalt’, omdat ik dat een grote psychische last voor de uitvoerend arts vind als het iets is dat ook (misschien) voorkomen had kunnen worden als iemand zelf van tevoren al nagedacht had. Tuurlijk, niemand weet hoe iets loopt, maar er niet over nadenken en dan achteraf bedenken dat het toch niet is wat je verwachtte, vind ik niet de juiste manier.