Mee eens! Had hem denk ik sterker gevonden als ze minder vanuit boosheid geschreven had, want vanuit haar positie is het natuurlijk wel heel waardevol
Laat ik het zo formuleren: de maatregelen hebben helaas minder effect dan in eerste instantie gedacht.
Hmm ik weet eigenlijk niet of ik het daar mee eens ben. Want het gaat over een hele specifieke situatie, waarbij je met elke uitspraak die je doet specifiek mensen raakt. Het is immers nu een hele specifieke crisis met een specifieke risicogroep. Ik kan me heel goed voorstellen dat het mensen in die risicogroep supererg raakt als er allerlei mensen die er eigenlijk weinig verstand van hebben gaan roepen dat zij maar niet behandeld moeten worden. Terwijl de gemiddelde filosoof denk ik toch weinig inzicht heeft in levensverwachtingen en de kansen en effecten van medische behandelingen.
Het is niet dat ik een verbod wil op het bespreken van het onderwerp ofzo hoor, maar ik denk dat dit wel een situatie is waarin mensen wel héél goed na moeten denken over hun eigen positie in het debat en het effect van hun uitspraken op anderen. En of het dan nog wel nodig is om die uitspraken te doen.
Sorry, maar dat kan je écht niet duiden.
Heh? Dat is wel een hele vrije interpretatie van die cijfers
Ik vind het nogal raar dat je wil dat iemand komt te overlijden door corona
Ja en menig forummer is geen rivm én kan dus niet op de cijfers van gister bepalen of het wel of niet de goede richting in gaat.
Zoals ik heb begrepen zijn er wel ethici (filosofen) die het crisisteam van de overheid adviseren. En ik denk dat er in de grotere ziekenhuizen ook zorg-ethici mee bezig zijn (maar misschien dat iemand die in een ziekenhuis werkt, hier meer over weet?). Het is natuurlijk niet in een maatschappelijk debat, maar er zijn natuurlijk wel, naast artsen, ook andere professionals met deze vraag bezig, waaronder zorg-ethici.
Maar buiten dat het een enorm complex vraagstuk is, is het natuurlijk ook een gewaagd onderwerp om er, misschien juist als ‘expert’, in deze crisistijden - nog net niet in het heetst van de strijd - publiekelijk uitspraken over te doen. Buiten het risico dat je specifieke groepen kwetst of vergeet, denk ik dat een interview of column zich eigenlijk niet leent voor het behandelen van dit complexe, zeer genuanceerde vraagstuk.
Ben het met je eens! Ik heb het in eerste instantie anders gelezen, maar je hebt gelijk.
Oh hoeft niet persee door corona hoor.
Ik had m’n post wat breder moeten formuleren dan ik nu gedaan heb, ik denk dat het zeker goed en belangrijk is dat bijv. zorg-ethici samen met de artsen besluiten nemen. Maar dat zijn nog steeds mensen die hier 1) veel verstand van hebben en 2) zich voornamelijk hiermee bezig houden in hun professionele setting, waar het direct relevant is, zonder allerlei dingen te roepen in columns/opiniestukken/Twitter voordat het gesprek met de experts goed gevoerd is. Je moet mensen gewoon niet onnodig bang gaan maken met discriminerende uitspraken.
Waar baseer je dat op?
Wel door een model op basis van de cijfers van het rivm in de computer.
Benieuwd hoe het gaat met testen voor zorgmedewerkers. Ik ben wel al ziek geweest, veel hoesten en koorts en beroerd. Hoest nu nog af en toe, dus denk dat er niet meer getest kan worden of ik 't heb. Volgende week iig huisarts bellen voor overleg en anders hopen dat de achteraf test er snel is, ga ik waarschijnlijk wel relaxter werken als ik weet dat ik 't al heb gehad
Volgens dat model komen we op een piek rond 20 april. Met dus nu meer dan een 1900 ic bedden maar minder dan de 2400 die beschikbaar zijn ( dit is inc reserve)
Maar aan het begin van de week zag de verspreiding er beter uit dan nu omdat alles met terugwerkende kracht ingevoerd moest worden
Maar er is nog steeds een daling, alleen iets minder gunstig dan gedacht
( en dit model komt op hetzelfde uit als het rivm hun model)
Zullen we de duiding van de cijfers en alles lekker aan het RIVM overlaten?
Dit wordt absoluut nergens zo geformuleerd in de officiële berichtgeving.
Ik mis je bronnen.
Die vragen van de journalisten zijn zo vermoeiend bij het persmoment. ‘‘Ja maar als u zegt dat mensen niet naar het strand mogen gaan ze toch want dan denken ze dat het rustig is wat gaat u daaraan doen???’’
Ook niet. Echt: cijfers zijn zo slecht te interpreteren als je niet precies van binnen weet hoe of wat. Tussentijds is het testbeleid veranderd, je weet helemaal niet hoeveel mensen buiten de officiële cijfers momenteel Corona hebben. Een tussentijdje piek of daal van enkele dagen kan zoveel betekenen. Als het zo simpel was hadden ze ons als forum wel gevraagd om deze crisis te coördineren.