Coronavirus #3

Er zijn nu al tekorten aan mondkapjes voor de zorg en dan moeten ze van jou ook nog verdeeld gaan worden over mensen die naar de supermarkt moeten? Houd gewoon voldoende afstand, dan kunnen de lichaamsdruppeltjes van anderen ook niet op jou komen.

17 likes

Dat zeg je inderdaad niet, maar dat is wel het gevolg. Er zijn gewoon te weinig mondkapjes en dan moet de zorg gewoon echt voorrang krijgen

3 likes

Boodschappen doen gaat op 1.5m afstand, in de bouw zijn ook regels opgesteld dat ze 1.5m afstand houden. Als je die (en de andere regels over handen wassen en thuis blijven als je ziek bent enzo) gewoon volgt loop je geen risico’s.
Ik loop met m’n neus 10cm boven een proestende bewezen Corona-patiĆ«nt wĆ©l risico, dus ik moet beschermingsmiddelen dragen en dus kunnen we die schaarse beschermingsmiddelen niet uitdelen aan mensen die geen risico lopen.

59 likes

In sommige landen moet je nu verplicht iets over je mond dragen als je buiten bent. Hoe werkt dat dan? Want het kan geen mondkapje zijn want die zijn op, en dan worden er dus stoffen zakdoeken en sokken gebruikt. Helpt dat dan een beetje of is dat dikke onzin?

Ik denk dat het wel helpt om te voorkomen dat jij zelf andere mensen aanhoest, want je eigen druppels blijven bij je. In Nederland voorkomen we dat door te zeggen dat je bij hoesten of niezen thuis moet blijven, daar kun je ook niemand aanhoesten.
Een sjaal helpt (denk ik) weinig tegen het besmet worden door anderen, zeker omdat je ook besmet kunt raken via je ogen.

5 likes

Ja dat denk ik ook. Maar ik las ook ergens dat zelfs bij normaal ademen je het virus kunt verspreiden? Dat ging over dat het virus zowel in grotere deeltjes zat als juist de minuscule deeltjes die vrijkomen bij normaal ademen.
Sorry ik heb geen bron meer.

Volgens mij slaan al die deeltjes binnen 1.5m neer, daarom is die afstand afgesproken in Nederland.

2 likes

Lastdaysofspring
@tuula

2 likes

Ik heb gister voor het eerst op iemand geklaagd dat ze geen 1,5 meter afstand van me nam. Diegene kon niet wachten met haar boodschappen op de band te leggen. En na 2 kwade blikken begreep ze me nog niet.

Ik voelde me daarna nog schuldig ook. :joy:

1 like

De deskundige gisteren bij Nieuwsuur zei dit ook inderdaad.

Ik denk dat het in Nederland om twee redenen afgeraden wordt: 1. Er is een tekort en 2. Henk en Ingrid denken zo dat ze toch wel beschermd zijn en gaan dan lekker op visite bij de buren.

3 likes

Stel dat je al corona hebt gehad en je bent genezen, ben je daarna in principe helemaal immuun en mag je dan weer contact hebben met mensen? Of kan je dan alsnog iets meedragen en moet je gewoon 1,5 meter afstand houden?

(Theoretische vraag overigens, ik heb geen corona gehad en ben zeker niet van plan mensen te zien de komende tijd. Ik zie het gewoon af en toe voorbij komen, mensen die zeggen ā€œik heb waarschijnlijk toch al corona gehad dus ga nu weer bij mijn ouders langsā€ en dat verbaast me zo)

@Merel ik heb thuis 8 mondkapjes liggen (die FFP dingen), ik had ze gekocht voor mijn vakantie naar Thailand toen daar wel corona was en hier nog niet, maar niet gebruikt. Kan jij daar wat mee? Anders doneer ik ze aan zo’n algemene website die ze komt ophalen, maar je (persoonlijke) berichten raken me dus ik dacht misschien heb je er wat aan?

21 likes

Wel gek, als je Josh in haar laatste vlog ziet staat ze super dicht bij haar collega en raken ze elkaar nog aan ook. ā€œWant ja, zij heeft het toch al gehad.ā€

Als je ze aan een algemene overheidsinstantie geeft dan worden ze verdeeld over alle zorgverleners die ze nodig hebben via de landelijke crisis-organisatie, daar zijn we heel erg blij mee!
Alles wat aan ons ziekenhuis gegeven wordt leveren we ook weer daar in, dus het komt op dezelfde plekken terecht :slight_smile:

9 likes

Oke thanks, dan doe ik dat! :slight_smile:

4 likes

Ik vond het gewoon een hele domme actie van haar. Dat bedoel ik haha.

Goed zo! Niet schuldig voelen. Ik heb vandaag ook voor het eerste iemand aangesproken: 2 vakkenvullers die op 50 cm van elkaar aan het bijkletsen waren, midden in een gangpad.

Ze waren nog hartstikke jong en weet je, ik kan ook nog wel ergens begrijpen dat zij als pubers die regels maar niks vinden maar dat betekent niet dat je, je er niet aan moet houden. Vooral niet omdat zij een voorbeeldfunctie hebben aangezien ze van die hesjes droegen met daarop in koeie letters: houd 1,5 meter afstand. Hoe gaan dan ooit alle klanten zich er aan houden?

3 likes

Nu al nieuwe update, vroeg

Zo, het RIVM is er vroeg bij vandaag.

4 likes