Coronavirus #3

Ho dat ging fout.

1 like

4 likes

Gisteren Lubach gezien, vond 'm erg goed.

Daarna was Tegenlicht op tv, twee virologen die het helder uitlegden. Blijkbaar wisten ze met Sinterklaas al dat er een longontsteking in Wuhang was opgedoken die ze niet konden herleiden.

2 likes

Thanks!!

1 like

nog meer luchtigheid

3 likes

Ik denk eigenlijk ook niet dat het heel relevant is of zo’n briefjessysteem 100% waterdicht is, want dat gaat sowieso niet lukken als je op zo’n korte termijn een systeem moet opzetten. In ieder geval is duidelijk dat de huidige regels amper worden nageleefd en wanneer een formulier vereist wordt om over straat te gaan, zal dit in ieder geval een deel van de mensen wel ontmoedigen vermoed ik?

1 like

Voor degenen die de politiek interessant vinden: via de website van het NRC kun je je inschrijven voor hun dagelijkse (digitale) politieke nieuwsbrief, de Haagse Stemming. Vind het in deze tijden leuk om te lezen hoe het politiek eraan toe gaat, en vind de nieuwsbrieven ook best informatief over het virus (inclusief linkjes naar andere artikelen)!
Link: https://www.nrc.nl/rubriek/de-haagse-stemming/

Edit: oeps @Zoeva, antwoord per ongeluk op jou, was niet de bedoeling!

2 likes

Thanks voor je uitleg, heel duidelijk en interessant!
Wat ik me wel nog afvroeg ivm de gewone griep. Ik dacht dat sommige mensen jaarlijks een griepvaccin krijgen omdat de griep telkens muteert? Maar dat is dus niet alleen de reden? Het is dus ook omwille van dat immunologisch geheugen?

2 likes

Thanks voor je uitleg!
Je zegt dat het bij mensen met een immuunziekte/ chemo kan verschillen, geldt dat ook voor mensen die jaren geleden chemo hebben gehad? Ik lees namelijk wel dat kankerpatiƫnten een risico groep zijn, maar het is voor mij niet duidelijk of ex-kankerpatiƫnten ook tot de risico groep horen.

1 like

Wow je legt het echt heel duidelijk uit, super bedankt! :smiley:

1 like

Ik ga wel chagrijnig zijn als we door al die idioten dit weekend niet eens meer voor een korte wandeling naar buiten kunnen.

1 like

Ik vermoed van niet. Chemotherapie zorgt voor een (tijdelijk) verzwakt immuunsysteem, omdat de goede witte bloedcellen ook door de chemo wordt aangepakt. Maar in principe herstelt zich dit weer na het beƫindigen van de chemo. Langdurig een verzwakt immuunsysteem door chemo in het verleden kan ik niet terugvinden als langetermijngevolg van chemo.

2 likes

Begrijp me niet verkeerd: Ik trek immuniteit en/of de adviezen van het RIVM niet in twijfel, ik ben alleen van mening dat we in dit stadium beter voorzichtig kunnen zijn. Ik snap op recht niet wat de meerwaarde is van dat die vrouw in de studio is.

Nu weer terug naar wat het echt over gaat, de recente ontwikkelingen…

1 like

niet dezelfde maar ik vond deze erg lekker

@Ovenschaal je zal vast heel veel vragen krijgen, maar hoe zit dat dan met eventuele mutaties van het coronavirus? Zou je dan wel sneller al weer ziek kunnen worden? Of zijn er uberhaupt geen mutaties van bekend

2 likes

Weet iemand ook hoe het zit met de deeltijd werktijdverkorting? Een vriendin van mij heeft een vast contract van 16 uur maar werkt 24 uur per week. Krijgt ze dan op haar contracturen de werktijdverkorting of op de 24 uur?

Dan moet je dus een hond lenen ergens of een wit jasje in je auto hebben

Ik begreep 1,5 meter…

5 likes

Op basis van contracturen!

Ik denk dat het tijd is om mijn krab uit te laten.

8 likes

Werktijdverkorting is van tafel en kan niet meer door werkgevers worden aangevraagd. Er wordt nu een nieuwe regeling opgesteld door de regering. De details worden waarschijnlijk deze week gepresenteerd.

1 like