Coronavirus #3

Via: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/nieuws/2020/03/23/aangescherpte-maatregelen-om-het-coronavirus-onder-controle-te-krijgen

afbeelding

Zo bizar die uitzonderingen. En dan specifiek kerkelijke bruiloften. Doe dan alle bruiloften als je consequent wilt blijven, inclusief niet-religieuze en niet-christelijke bruiloften.

24 likes

Het punt is volgens mij dat ze geen boetes kunnen geven voor samenkomsten in de privesfeer, daarom zijn de regels daaromtrent zo ā€˜vaag’. Ze raden bezoek af, als het toch moet niet meer dan drie personen, en alleen als je allemaal 1,5 meter afstand kan houden. Maar als jij besluit je daar niet aan te houden, kan de politie je daar volgens mij niet voor straffen in je eigen huis.

3 likes

Jaa vind die maat regelingen van t ov ook zo dom. Dat ze minder treinen in zetten ja kom op zeg zo word het toch juist druk.

Via https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/nieuws/2020/03/23/aangescherpte-maatregelen-om-het-coronavirus-onder-controle-te-krijgen

afbeelding

Geen idee hoe je dit in het OV moet handhaven en ook je bedrijf nog enigszins winstgevend moet houden.

1 like

Grapperhaus zei toch ook dat die maatregel van evenementen tot 1 juni is om organisatoren daarvan duidelijkheid te geven. Ik denk echt dat dat meer gaat om concerten, festivals, beurzen, theater etc. Horeca en scholen hebben hun eigen regels en daar kijken ze elke dag/week naar.
Ik denk niet dat dit betekent dat alle maatregelen per se tot 1 juni gaan gelden. Het kan altijd meevallen en dan zullen ze maatregelen weer verminderen.

24 likes

Ja dat klopt.
Maar ik bedoel maar.

Ze zeiden nu hele tijd a en 5 min later weer b.

Ze komen met een maatregel die ze vervolgens zelf weer afzwakken.

Lekker duidelijk.

1 like

Ja zoiets zei hij toch ook over dat gemeenten bijvoorbeeld bezig waren met het plannen van Bevrijdingsdagevenementen op 5 mei en wilden/moesten weten waar ze aan toe waren wat dat soort dingen betreft, en dat het met name daarom was besloten.

Maar goed ik vind het eigenlijk wel fijn om nu een soort einddatum te hebben en wie weet valt het dan mee en kunnen we al wel weer eerder gaan sporten en flessen wijn leegtanken op het terras.

5 likes

Pffff ik had gehoopt over duidelijkheid qua scholen. Ik vind het zo onrustig dat ik niet weet of het klaar is op 6 april. En of we nog thuiswerken na die datum. Wordt er niks rustiger onder na deze persconferentie.

8 likes

Ik wilde niet gaan speculeren dus ben hier niet over begonnen, maar ik sluit me bij jou aan. Ik denk dat de komende tijd een balans gezocht moet worden tussen de maatschappij/economie draaiende houden en de zorg in stand houden.

1 like

Minder zwaar leed: ik ben bang dat al mijn vrienden er na 1 juni achter zijn hoe chill me-time is en dat niemand meer met mij wil afspreken. :joy::joy:

39 likes

Gewoon samen slapen, ik kan echt niet zonder mijn vriend. Denk dat niemand afstand houdt van zijn partner

4 likes

Ja dat zou wel echt kut zijn. Moet wel echt op mijn werk kunnen komen en fietsen is te ver.

1 like

Maar die 1 juni is voor nu toch nog alleen de regel voor evenementen/bijeenkomsten? Ik zie iedereen hier al definitief posten dat ze niet naar vriend/ouders etc kunnen tot dan. Maar zulke situaties worden toch per zoveel weken bekeken? Die 1 juni is voor alles met tickets en met echt veel mensen om nu af direct te lasten ipv vaag te blijven doen de komende tijd, zodat er duidelijkheid is voor die evenementen en ze eventueel geld terug kunnen geven etc. Zo vatte ik het in ieder geval op! Het kƔn voor alles 1 juni worden, maar dat gaat later blijken.

Edit: en zodat ze dingen als stranden en parken kunnen sluiten voor grote groepen mensen.

15 likes

Ja maar bedoelen ze daar niet mee, dat je wel
Nog kan trouwen?
Maar dan ben je al met 6: echtgenoten + dominee of BABS (ofzo) + 3 getuigen?

Denk ik?

Ja hoor, al jaren een succesrecept in Nederlandse huiskamerkapsalons: zet een bloempot op zijn hoofd en knip alles wat eronder uitsteekt af.

Ken iemand die altijd haar eigen zoontje knipt maar die zit dan ook regelmatig met een totaal verknipt koppie voor schut, hahaha. Het is wel schattig though. En komende tijd ziet toch bijna niemand het, dat scheelt.

8 likes

Bij mijn action was dit aantal gisteren dus nog 100. Stonden dus ook 100 mandjes maar genoeg mensen die met 2 in de winkel waren en maar 1 mandje meenamen.

Gelukkig was het behoorlijk uitgestorven en heeft deze action zelfscankassa’s.

Oke, als ik het goed begrijp, dus gewoon helemaal niet meer naar buiten? Of mag een rondje hardlopen/oefeningen doen in een stukje park waar niemand is wel? Of is dat gewoon dom en onverantwoord?

Edit: Het gaat me hierbij niet per se om wat mag/niet mag van de overheid, maar of ik nog met een gerust hart dagelijks naar buiten kan om te sporten

Ik besef me nu ineens dat we tot 1 juni niet naar het zwembad kunnen, niet naar het strand of een terras. Kan ik mijn moeder zien tot die tijd? Ze woont alleen… En mijn dochter is jarig in mei. Gewoon even alle beperkingen in combinatie met ā€˜tot 1 juni’ zeg maar. En het onderwijs?
En dan wordt het herfst, zitten we weer 6 maanden thuis.
Maar goed, adem in adem uit. Niet ziek worden is het belangrijkste.

1 like

Ik heb nu pas door dat die mandjes waren om de mensen te tellen, zo dom :sweat_smile: ik had ook maar 1 mandje en was met m’n vriend.

2 likes

Maar tot 1 juni toch alle samenkomsten van 3 mensen +.

Dat is dan toch vet veel (buiten horeca en school die dus aparte richtlijn kringen)? Zoals sportclubs, campings, zwembaden, eh, indoor speeltuinen, & misschien ook voor je ouders bezoeken in het verzorgingstehuis…

Plus dat de maatregel iets zegt over wanneer ze de piek verwachten, en als je ouders in een kwetsbare leeftijd/doelgroep zitten is dat misschien niet slim… net als dat t nu effe niet slim is…