Coronavirus #3

Hier komt morgen informatie over (nosapp)

https://www.instagram.com/p/B-FOBD8BbAI/ ga je ook nog even vloggen voor de vpro en je bent binnen!

1 like

Ah mijn moedertje (70) ziet eindelijk de ernst van de situatie in… Ze is kankerpatiĆ«nte en heeft astma dus ze valt opzich wel in de risicogroep maar ze vond het allemaal nogal overdreven. Ze kwam ook nog gewoon bij ons thuis terwijl ik al had gezegd dat ze dat beter niet kon doen enz.
Ineens is ze toch tot de conclusie gekomen dat het echt wel ernstig is… Ze belde me net huilend op of ik voor haar boodschappen wil doen en of ik veel foto’s wil sturen van de kinderen en de puppy.
En ineens vind ik het heel heftig… Ik hield me al aan alle regels, ga niet onnodig de straat op, de kinderen mogen niet naar school, ik weet hoe het bij oma in het bejaardenhuis gaat en ik zie het nieuws. Maar nu komt het gewoon even kei hard binnen, een beetje zo van als mama zegt dat het erg is dan is het ook echt erg.

Overigens werd ik gebeld door het ziekenhuis (die de laatste dagen veel in het nieuws is geweest) dat mijn afspraak gecanceld wordt. Toen ik zei dat ik dat wel begreep en het geen probleem was zei die mevrouw dat ze voornamelijk boze reacties kreeg… echt hoe dan?!

28 likes

Ik vind de reacties super onterecht, maar snap de eerste boze reactie wel en die geef je toch snel an aan de telefoon. Loop zelf al sinds september in het ziekenhuis en in april stond eindelijk een kleine ingreep gepland. Baal als een stekker, is niet anders en ik kan me voorstellen dat je primair boos reageert als je al lang wacht en hem toch niet ziet aankomen

2 likes

Mochten jullie nog wat tijd over hebben de komende tijd: de voorleesexpress zoekt online voorlezers om 3x per week met een gezin te videobellen en taalstimulerende activiteiten te doen zoals voorlezen en taalspelletjes.

Meer info:

VoorleesExpress Amsterdam zoekt tijdelijk online voorlezers!

De maatregelen tegen het Corona-virus zorgen ervoor dat velen van ons de komende weken aan huis gekluisterd zitten. Dit is voor veel gezinnen die wij ondersteunen problematisch, zeker in deze periode waarin de scholen gesloten zijn.

Gelukkig zijn er ontzettend veel leuke manieren om de taalontwikkeling op afstand te stimuleren. Dus… Zit jij thuis, heb je tijd, en wil jij gezinnen online ondersteunen? Meld je dan nu bij ons aan via amsterdam@voorleesexpress.nl o.v.v. ā€˜online voorlezen’. Wij plannen dan op korte termijn een online intake met je in en brengen je in contact met een gezin dat jouw hulp goed kan gebruiken.

Als online voorlezer help je het gezin door 3x per week een half uurtje online leuke taalstimuleringsactiviteiten met ze te doen. Denk aan video voorlezen en online taalspelletjes. Wij zorgen voor voldoende ideeƫn, materialen en ondersteuning.

Vragen? Neem contact met ons op, we vertellen je graag meer!

24 likes

Ik was in de Kruidvat en ik zei ā€˜ik wil pinnen uiteraard’, want stond echt in koeienletters het verzoek of je wilt pinnen. Zegt dat meisje nou zo uiteraard is dat niet, ik krijg continu mensen aan de kassa die per se met contant geld willen betalen omdat ze hun kleingeld kwijt willen :weary: Gelukkig hield daarna in de appie zich super goed aan de 1,5 meter, anders was ik m’n vertrouwen in de mens volledig verloren.

7 likes

Op mijn werk (kantoorbaan die je prima thuis zou kunnen uitvoeren) zeggen ze nog steeds: scherp zijn en goed handen wassen en tot morgen iedereen. Ja weet niet hoe ik hier nu mee om moet gaan… Het liefst blijf ik thuis werken maar voel me gedwongen naar kantoor te gaan, collega’s doen dat ook gewoon.

1 like

Blijf thuis! Als de overheid het zowat oplegt, waarom zou je dat niet durven opbrengen richting een teamleider/baas? Het is enorm dom van je baas, maar je kunt ook als team actie ondernemen door gewoon thuis te blijven werken. Spreek het af met een collega, dan ben je iig niet alleen. En als niemand wil, dan zou ik toch in mijn eentje thuisblijven. Je werk lijdt er niet onder zeg je.

7 likes

Bij mij ook :sweat_smile:. Ik ben naar huis gegaan met verkoudheidsklachten die ondertussen wel over zijn, maar dat hoeft niemand te weten. Daag

10 likes

Nouja aangezien alle winkelmedewerkers zo graag handschoentjes dragen kunnen ze ook geld aannemen toch? Ik pak wel 100 x viezere dingen vast met handschoenen aan en binnenkort misschien zelfs wel zonder handschoenen aangezien iedereen nu handschoenen wilt dragen

5 likes

Ik schrik er wel van dat mensen zeggen dat ze hun ouders maanden niet kunnen zien. Zolang je afstand bewaart en handen wast kun je toch prima gewoon even bijkletsen?
Vriend niet opzoeken tot 1 juni vind ik ook wel drastisch. (Tenzij ƩƩn van de 2 symptomen heeft, zwaar in de risicogroep valt of veel contact heeft gehad met mensen die mogelijk besmet zouden kunnen zijn oid)

Ik val zelf in de risicogroep maar woon samen met mijn vriend die thuis werkt. Mijn ouders zijn nog gezonder dan ikzelf, dus ik durf met alle 3 wel contact te houden. Mn ouders zoek ik niet per se heel veel op maar ik ontloop ze ook niet

3 likes

In Engeland nu alle non-essential stores dicht, mensen mogen wel nog naar buiten om boodschappen te doen

Nu live via bbc.co.uk
(Ik update live op het moment)

Edit: wel naar buiten maar niet met meer dan twee personen

ā€˜You must stay at home’
Ze mogen naar en van werk reizen als het echt niet anders kan
Alle winkels dicht behalve essential stores
Ze mogen een keer per dag naar buiten voor een exercise - alleen of met een gezinslid

3 likes

Zo, die zijn wel snel omgeslagen daar zeg!

6 likes

Je kunt je ouders wel zien. Mijn vader heeft gisteren mijn opa bezocht. Hij had een stoel mee genomen, een eigen kopje en thermoskan koffie. Mijn opa is in zijn gang gaan zitten, mijn vader op de stoep, en ze hebben heerlijk gezeten 2 uur lang. Mijn opa helemaal gelukkig, mijn vader kwam vrolijk thuis, niets aan de hand.

Laten we in godsnaam dit soort dingen blijven doen jongens, dit mag WEL en houd mensen mentaal gezond en voorkomt eenzaamheid.

84 likes

Daar heb je gelijk in en dat snap ik ook wel, vooral in het geval dat er indd een ingreep oid gepland stond, maar anderzijds is dit ziekenhuis al regelmatig in het (regionale) nieuws geweest omdat ze alleen nog maar corona-patiĆ«nten behandelen en het bijna niet meer aan kunnen. Dan is iets meer begrip toch wel op z’n plaats…

2 likes

Hoe gaat het met die vriendin van jou in Zuid-Afrika (dacht ik) @tuula? Ik las dat ze daar de grenzen nu ook sluiten.

Wij hebben tijdelijk geen auto en ik ga liever niet met de trein nu.
Misschien gaan we wel een auto huren of lenen, zodat we in ieder geval niet de trein in hoeven.

2 likes

Hangt er toch ook af waar je woont en je ouders wonen.

Om naar mijn moeder te gaan zou ik met de huidige dienstregeling 1.5u met de trein moeten. Dat speelt ook mee in de beslissing dat ik mijn moeder nu even niet ga zien.

Uiteraard wel veel bellen/facetimen maar niet zo snel meer in het weekend even naar huis.

1 like

Ik ben echt een beetje in paniek hoor. Snap echt de maatregelen, vind het ook goed dat ze genomen worden en zal me er ook aan houden, maar ik trek dit gewoon niet zo lang. Ik ben niet iemand veel geduld heeft en rustig kan afwachten. Ga altijd weg, bedenk weer nieuwe dingen, spreek vaak af en ik mis dat gewoon. Terwijl dat ook weer nergens op slaat, want zo lang is het nog niet en in de toekomst kunnen we nu ook niet echt kijken.

Morgen kan ik het vast weer beter relativeren, nu maar een fles wijn open trekken.

4 likes

Ik zie eigenlijk geen winkelpersoneel meer met handschoenen? Volgens mij zijn winkels er op aangesproken. Wel mensen met mondkapjes. Snap dat het een veilig gevoel geeft maar ik wil ook dat veilige gevoel wanneer ik daadwerkelijk met een (verdachte) coronapatient bezig ben de komende weken. De voorraad is echter steeds voor een paar dagen en levering erg onzeker.

1 like