Coronavirus #3

wie snapt het nog?

15 likes

Ja bij mij in de buurt helaas wel! Lidl, action en jumbo

Oke dus mag met 50 man bbq’en op de hockeyclub, met 100 man een filmpie kijken, met 60 man in een groot restaurant een hapje eten maar iemand moet wel zijn bruiloft met 30 gasten aflassen?

Oke overdreven maar to make my point - dit is veel te vatbaar voor interpretatie en totaal onduidelijk, maakt de situatie echt een miljoen x onzekerder.

2 likes

wat dacht je van het onderwijs? Op een rustige dag zijn we met 20 man in de lerarenkamer. Daar kunnen we met elkaar echt niet koffie drinken sochtends om zo de dag te bespreken.

En de ouders die hun kinderen komen ophalen op het schoolplein?!

En sowieso kinderen op school.

En hoe zit het met voetbal? Allemaal vragen

1 like

Ik twijfel nu ook zo of ik mijn ouders kan zien of niet. Had me voorgenomen van niet, maar ben nu echt verdrietig en wil ze heel graag zien (ook al heb ik ze 2 weken geleden nog gezien). Ze zijn niet super oud, eind 50, maar m’n vader heeft wel astma. Ze wonen op ong 25 min met de tram vanaf mijn huis. Zit nu te denken van als het lekker weer is dan kunnen we bij hen in de tuin zitten, dan is 1,5 meter wel te doen. Binnen lijkt me dat zo lastig. Maar echt heel warm wordt het ook niet voorlopig.
Word gewoon zo verdrietig van het idee dat jet nog maanden kan duren voor ik ze weer kan zien.

Zo moeilijk is het toch niet? Alle maatregelen die al golden gelden gewoon nog steeds tot 6 april en daarover wordt deze of volgende week gesproken. In lijn met vandaag is de verwachting dat dat ook doorgetrokken wordt maar dat weten we dus nog niet. Volgende week zal die bevestiging komen. Voor evenementen is nu besloten om dit tot 1 juni vast te stellen. Dit is gewoon een extra maatregel om de evenementenbranche rust te geven zodat er geen voorbereidingen getroffen hoeven worden voor -ik noem maar wat- een Bevrijdingsdagfestival.

Ik begrijp niet waarom iedereen er zo over valt? Je houdt je gewoon aan wat er al was en volgt de aanvullende maatregelen op.

69 likes

I know, kom zelf uit die sector (mis het juist nu enorm en vooral het betekenisvolle aspect van het werk). Denk dat de scholen echt alleen open moeten gaan voor examenleerlingen of zo. Pff ja heel veel vragen :woman_shrugging:t3:

Als jij het zo zegt niet nee. Maar begrijp je ook waar de verwarring vandaan komt? Ik vond de persconferentie erg onduidelijk. De ministers waren boos (en terecht) en dat wilden ze allemaal duidelijk maken en dan blijven ze praten over noodmaatregelen. In veel te lange zinnen. En ze zijn erg lang aan het woord. Als ze het op jouw manier hadden uitgelegd (kort en bondig) dan begrijpen de simpele mensen als ik het ook.

7 likes

Ik weet niet meer wie het zei van die benzinepomp maar dat is dus nepnieuws:

Zullen we opletten om echt bronnen te noemen en niet ‘een vriend(in) zegt’!

5 likes

Vorige week hebben mijn ouders mijn 2 kinderen een paar uurtjes opgevangen op de dagen dat ik thuis moest werken, maar ze niet meer naar de kinderopvang konden. Moet ik hier nu mee stoppen en ze thuis houden? Ze zijn 9 maanden en 2 jaar, dus ga niets voor werk gedaan krijgen en als ik ze bij mijn ouders breng gaan zij natuurlijk geen 1,5m afstand kunnen houden. Wel hebben we afgesproken (vorige week al) dat wij alleen elkaar zien. Ik weet het even niet meer.

Begrijp je dat echt niet? :woman_shrugging:t3:
Omdat men graag zekerheid wilt in onzekere tijden. Er is wel degelijk wat verandert- namelijk een nieuwe, “heftigere” maatregel voor één branche. Die wekt vragen op bij werknemers uit allerlei andere branches (en niet alleen bij werknemers trouwens).

Net de boodschap van Johnson gekeken. Vind dit wel erg krachtig en ook betere maatregelen. Zie geen vrienden. En eveneens boetes

1 like

Precies hetzelfde hier. Mijn dochter, 3 jaar, ziet ook niemand meer behalve mij thuis en mijn ouders. Mijn ouders gaan nergens meer heen, ik alleen nog naar buiten voor boodschappen (en hardlopen etc., maar dan kom ik niemand tegen). Mag ze er nu nog wel of niet heen. Ik werk veel normaal en hoe moet ik dat allemaal doen als ze de hele tijd thuis is. Uiteindelijk zal dat ook wel lukken, maar paniekmodus nog hier.

1 like

Ik vond het wel grappig om te zien dat zowel Rutte als Grapperhaus aan het begin van hun verhaal duidelijk zeggen dat heel veel mensen zich al wel aan de maatregelen houden. Klassieke manier om normconform gedrag te stimuleren.

26 likes

Ik snap wel dat mensen zekerheid en duidelijkheid willen voor de komende tijd maar niet dat mensen roepen dat dit onduidelijk is. Er is duidelijk gecommuniceerd dat de andere maatregelen, die tot 6 april gelden, binnenkort herzien worden. Daarnaast is de evenementenmaatregel van 1 juni een maatregel die in lijn ligt met die van 6 april: geen evenementen past bij de horecasluiting.

6 likes

@whiskey Als jullie verder niemand zien, dan houd je de risico’s toch best op afstand? Aanname dat je ouders dan gezond zijn, jij zelf ook, en je kinderen verder nergene heen gaan.

2 likes

Volgens mij noemden ze het bijeenkomsten in de persconferentie, dan denk je al snel dat al die maatregelen die nu gelden tot 6 april, nu ook tot 1 juni verlengd zijn omdat die immers allemaal over het bijeenkomen van mensen gaan. Ik vond de persconferentie ook niet uitblinken in duidelijkheid, hoewel ik er hetzelfde uit begreep wat jij hierboven al gepost hebt.

9 likes

Op Npo 1 staat nu letterlijk ‘Maatregelen verlengd tot 1 juni’.
Opzich snap ik de verwarring wel.
In de persconferentie ging het niet over horeca, werk, school, maar meer over evenementen/bijeenkomsten. Maar wat valt hier dan precies onder?

Nee zo op papier is het niet moeilijk.
Maar in de persconferentie werd gesprokennover het sluiten van openbare / publieke gebouwen tot 1/6. Daarmee wordt de sport wel gestopt (gymzalen, zwembaden enzo).

Maar nu op papier staat dat dat dus tot 6 april is (“zoveel mogelijk thuis blijven”) volgens de afbeelding. Echte wanneer je dr rivm site opent staat “zo veel mogelijk thuisblijven” bij de nieuwe maatregelen; en die golden toch tot 1/6?

Er werd bijv ook gevraagd of verjaardagsfeestjes nu nog mochten: nee liever niet. Wat is het verschil tussen een feestje en een dansles? Ik snap wel dat mensen verwarring hebben, even los van of dat komt door de gestelde vragen, de antwoorden of de persconferentie zelf

De combinatie van verwarrende antwoorden en wat er nu op papier staat geeft verwarring. (Denk ik)

In de tuin zitten is een goed idee of samen een wandeling maken? Ik zou het zeker doen, als ik je zo lees heb je er veel behoefte aan en volgens de richtlijnen kan het gewoon.