Coronavirus #3

Ik weet niet meer wie het zei van die benzinepomp maar dat is dus nepnieuws:

Zullen we opletten om echt bronnen te noemen en niet ‘een vriend(in) zegt’!

5 likes

Vorige week hebben mijn ouders mijn 2 kinderen een paar uurtjes opgevangen op de dagen dat ik thuis moest werken, maar ze niet meer naar de kinderopvang konden. Moet ik hier nu mee stoppen en ze thuis houden? Ze zijn 9 maanden en 2 jaar, dus ga niets voor werk gedaan krijgen en als ik ze bij mijn ouders breng gaan zij natuurlijk geen 1,5m afstand kunnen houden. Wel hebben we afgesproken (vorige week al) dat wij alleen elkaar zien. Ik weet het even niet meer.

Begrijp je dat echt niet? :woman_shrugging:t3:
Omdat men graag zekerheid wilt in onzekere tijden. Er is wel degelijk wat verandert- namelijk een nieuwe, “heftigere” maatregel voor één branche. Die wekt vragen op bij werknemers uit allerlei andere branches (en niet alleen bij werknemers trouwens).

Net de boodschap van Johnson gekeken. Vind dit wel erg krachtig en ook betere maatregelen. Zie geen vrienden. En eveneens boetes

1 like

Precies hetzelfde hier. Mijn dochter, 3 jaar, ziet ook niemand meer behalve mij thuis en mijn ouders. Mijn ouders gaan nergens meer heen, ik alleen nog naar buiten voor boodschappen (en hardlopen etc., maar dan kom ik niemand tegen). Mag ze er nu nog wel of niet heen. Ik werk veel normaal en hoe moet ik dat allemaal doen als ze de hele tijd thuis is. Uiteindelijk zal dat ook wel lukken, maar paniekmodus nog hier.

1 like

Ik vond het wel grappig om te zien dat zowel Rutte als Grapperhaus aan het begin van hun verhaal duidelijk zeggen dat heel veel mensen zich al wel aan de maatregelen houden. Klassieke manier om normconform gedrag te stimuleren.

26 likes

Ik snap wel dat mensen zekerheid en duidelijkheid willen voor de komende tijd maar niet dat mensen roepen dat dit onduidelijk is. Er is duidelijk gecommuniceerd dat de andere maatregelen, die tot 6 april gelden, binnenkort herzien worden. Daarnaast is de evenementenmaatregel van 1 juni een maatregel die in lijn ligt met die van 6 april: geen evenementen past bij de horecasluiting.

6 likes

@whiskey Als jullie verder niemand zien, dan houd je de risico’s toch best op afstand? Aanname dat je ouders dan gezond zijn, jij zelf ook, en je kinderen verder nergene heen gaan.

2 likes

Volgens mij noemden ze het bijeenkomsten in de persconferentie, dan denk je al snel dat al die maatregelen die nu gelden tot 6 april, nu ook tot 1 juni verlengd zijn omdat die immers allemaal over het bijeenkomen van mensen gaan. Ik vond de persconferentie ook niet uitblinken in duidelijkheid, hoewel ik er hetzelfde uit begreep wat jij hierboven al gepost hebt.

9 likes

Op Npo 1 staat nu letterlijk ‘Maatregelen verlengd tot 1 juni’.
Opzich snap ik de verwarring wel.
In de persconferentie ging het niet over horeca, werk, school, maar meer over evenementen/bijeenkomsten. Maar wat valt hier dan precies onder?

Nee zo op papier is het niet moeilijk.
Maar in de persconferentie werd gesprokennover het sluiten van openbare / publieke gebouwen tot 1/6. Daarmee wordt de sport wel gestopt (gymzalen, zwembaden enzo).

Maar nu op papier staat dat dat dus tot 6 april is (“zoveel mogelijk thuis blijven”) volgens de afbeelding. Echte wanneer je dr rivm site opent staat “zo veel mogelijk thuisblijven” bij de nieuwe maatregelen; en die golden toch tot 1/6?

Er werd bijv ook gevraagd of verjaardagsfeestjes nu nog mochten: nee liever niet. Wat is het verschil tussen een feestje en een dansles? Ik snap wel dat mensen verwarring hebben, even los van of dat komt door de gestelde vragen, de antwoorden of de persconferentie zelf…

De combinatie van verwarrende antwoorden en wat er nu op papier staat geeft verwarring. (Denk ik)

In de tuin zitten is een goed idee of samen een wandeling maken? Ik zou het zeker doen, als ik je zo lees heb je er veel behoefte aan en volgens de richtlijnen kan het gewoon.

Haha mijn vriendin maakte zich vooral druk omdat ze een minnaar heeft en het haar nu wel heel erg aangreep :grimacing:

17 likes

Mijn zoontje blijft 2 dagen per week naar m’n ouders gaan zodat we iig dan kunnen werken. Tenzij een van ons koorts of andere klachten krijgt natuurlijk.

Begreep ik trouwens goed dat het rivm bezig was met een rapport over de scholen? Hoop dat daar misschien uit komt dat scholen en opvang eerder dan 1 juni open kunnen :pray:t3:

1 like

Hoop het ook, maar hoop wel dat ze voorrang geven aan de examenkandidaten. Dat die in elk geval in rust en ruimte eventueel CE’s kunnen maken. En dan daarna pas de rest er weer bij. Scheelt al een paar 100 examenleerlingen dan ook haha

Ja ik hoop vooral puur egocentrisch op de kinderopvang, anders ben ik doorgedraaid op 1 juni denk ik :crazy_face:

Ja ga het denk ik ook voorstellen voor dit weekend! Het houdt me een beetje tegen dat ik er wel voor in het ov moet en het is natuurlijk geen noodzakelijk iets, maar als we die 1,5 m afstand houden moet het op zich kunnen denk ik :grin:

Echt intens blij nu dat ik nog geen kinderen heb, en dat die van m’n vriend al uit huis zijn

5 likes

Ik kon al geen huis kopen want veel te duur voor in mijn eentje. Toen dacht ik: met een recessie zijn huizen wel betaalbaar. Alleen heb je dan geen baan om het van te betalen :’)

2 likes

Ow nee… kom net thuis dus heb het nu pas terug kunnen kijken. Kan echt veel dingen cancelen, hopelijk geld terug van die tickets (ok overleven we wel) máár waaronder ook een vrijgezellenfeest voor mijn vriendin :slightly_frowning_face: en haar bruiloft. Zo erg…

En mijn zieke vader. Mijn hart breekt dat dit nog langer gaat duren… wanneer en hoe moet ik hem bezoeken… :disappointed:
Wat zouden jullie adviseren?